کد خبر: 3542 ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶

گزارش رو دانشجو؛

نهضت های موفق، پشتوانه دانشگاهی دارند

بر خلاف آنچه در ذهن ها مانده، برآمده از هیجان کور یک عده دانشجوی جوان نبوده، بلکه حاصل یک روند مبارزاتی عمیق است که تبلور آن در ۱۶ آذر و با شهادت سه جوان دانشجوی برومند، جاودانه شد

نهضت های موفق، پشتوانه دانشگاهی دارند

به گزارش خبرنگار ابصارخبر، 16 آذر دانشجویانی با وجدان بیدار، وطن پرستی و خون خود این روز را به نام روز مقاومت و ایستادگی دانشجویان ایرانی در برابر استعمار غرب و استبداد در تاریخ ثبت کردند.

بر خلاف آنچه در ذهن ها مانده، برآمده از هیجان کور یک عده دانشجوی جوان نبوده، بلکه حاصل یک روند مبارزاتی عمیق است که تبلور آن در ۱۶ آذر و با شهادت سه جوان دانشجوی برومند، جاودانه شد؛ روزی که به برکت خون این شهیدان روز دانشجو نام گرفت؛ تا رسالت ما را در برابر مبارزه با استکبار و مقابل خون های به ناحق ریختة دانشجویان در صحن مقدم دانشگاه، همیشه مقابل چشم تاریخ، زنده نگه دارد.

نهضت های موفق پشتوانه دانشگاهی دارند

حجت الاسلام سیف الله مدبر مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه محقق اردبیلی 16 آذر را  نماد آزادگی، استکبار ستیزی، استقلال طلبی و نفی هر گونه ظلم که نشأت گرفته از فطرت پاک انسان است دانست و گفت: دانشگاه موتور محرک جامعه است و هر جا که نهضت و جنبشی به پا خواسته و به اهداف بلند و متعالی دست یافته، بی گمان پشتوانه آن بیداری، آگاهی و بصیرت جامعه دانشگاهی بوده است. بی‌شک تأثیر دانشجویان مؤمن، انقلابی و ولایتمدار ایران در تحولات تاریخ معاصر برای تعالی، پیشرفت و استقلال فکری، فرهنگی و علمی کشورمان انکارناپذیر است.

وی معتقد است انقلاب ما در مسیر خود تهدیدها، نفاق ‌ها، ترورها، فتنه‌ ها و انواع محاصره‌ های اقتصادی را پشت سر گذاشته و آنان که کشور را در این برهه ‌های حساس اداره کردند، همان جوانان و دانشجویان با اخلاص بودند که در مکتب امام حسین علیه‌السلام آموزش دیده و از تمامی امتحان‌ های الهی سربلند بیرون آمدند و امروزه نیز با حرکت در خط ولایت و دل سپردن به فرمایشات مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی)، خار چشم مغرضان و معاندان خواهند بود.

دوران دانشجویی تنها دوران کسب دانش و مهارت نیست

گودرز صادقی رئیس دانشگاه محق اردبیلی دوران دانشجویی را تنها دوران کسب دانش و مهارت نمی داند و معتقد است  دوران دانشجویی بهترین زمان برای خودسازی انقلابی، کسب آگاهی های اجتماعی، آشنایی با فرهنگ ها و آداب و سنن مختلف، ایجاد ارتباط با اقشار گوناگون و آشنایی با آلام و دردهای آنان است. از این رو، دانشجویان ایرانی همواره قشر پیشتاز کشور در عرصه فعالیت ها و مبارزات اجتماعی بوده اند. اگر آنها نبودند، شاید دفاع مقدس ما سرنوشت متفاوتی پیدا می کرد؛ چراکه از میان همان ها بود که صدها نفر فرمانده و سردار(نه در دانشکده های افسری بلکه در صحنه رزم) تربیت شدند و از کیان میهن دفاع کردند.

این مقام مسئول دانشگاهی از دانشجویان می خواهد تا از حداکثر ظرفیت های قانونی برای مشارکت در اداره امور،‌ نقد وضعیت دانشگاه و عملکرد مدیریت آن، فعالیت در کانون ها و انجمن ها، انتشار نظرات و عقاید خود در رسانه های مکتوب و مجازی، کمک به نیازمندان از طریق سازمان های غیردولتی و نظایر آن استفاده کنند و خود را برای اداره بخش های مختلف کشور آماده تر نمایند.

مهمترین رسالت دانشجو کسب و انتقال بصیرت است

محمد برم دانشجوی علوم سیاسی دانشگاه پیام نور اربیل در گفتگو با خبرنگار ابصارخبر گفت: در جامعه امروز مهمترین وظیفه دانشجویان درس خواندن، کار کردن در حوزه علمی به همراه کسب بصیرت است.

وی معتقد است  دانشجویان باید توجه داشته باشند که مسئولان این کشور افرادی از بین آنها خواهند بود از این رو باید آینده نگر  باشند و افق های دور دست را ببینند.

این دانشجوی علوم سیاسی وظیفه دیگر دانشجو را دریافت و افزایش بصیرت و آگاهی  می داند و معتقد است: امروز دشمن بیشترین سرمایه گذاری خود را در دانشگاه ها انجام داده و این دانشگاه ها هستند که مورد هجمه دشمنان قرار گرفته اند از این رو دانشجویان باید  کاملا هوشیار باشند.

وی در خصوص 16 آذر ، روز دانشجو  نیز تصریح کرد: روحیه انقلابی دانشجویان موجب شد تا 16 آذر به نام روز دانشجو ثبت شود و در آن دوران دانشجویان با ولایت پذیری و اطاعت از امام خمینی (ره) در برابر استکبار ایستادند و امروز ما نیز باید همانند آن دانشجویان نسبت به رهبرمان ولایت پذیر بوده و از ولایت تبعیت کنیم و بدانیم که دشمن در این خصوص نیز برنامه دارد از این رو باید همواره روحیه انقلابی و اطاعت از ولایت را سرلوحه امور خود قرار  دهیم.

حسین عباداله زاده دانشجوی پیام نور مشکین شهر با بیان اینکه  روحیه انقلابی نسل به نسل منتقل شده است و اکنون به دست ما رسیده است،گفت: دانشجویان ما نیز امروز این روحیه را دارند چراکه هدف مشترک است و فقط شرایط متفاوت است؛ امروز  بیداری اسلامی را شاهد هستیم و از  نظر علمی و فناوری نیز کشور ما رشد کرده است و دانشجویان ما باید در صحنه علمی حضور پررنگ تری را داشته باشند.

وی یادآور شد: دانشجویان باید در صحنه باشند و بدانند که مسئولان به این قشر توجه دارند و همچنین مسئولان باید از پیشنهادات و نظرات این قشر استفاده کنند و بدانند که این قشر می تواند در آینده و پیشبرد کشور مثمر الثمر باشد.

محمد نوری دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل  مهمترین رسالت ها و اهداف دانشجویان در شرایط امروز را  توجه به آرمان های انقلاب  و بیانات رهبر معظم انقلاب و تحقق جهاد علمی می داند و معتقد است: دانشمندانی که در راه علم به شهادت رسیدند یکی از نشانه های این راه صحیح هستند و رسالت دانشجو در دانشگاه باید این باشد که رابطه ای که علم و صنعت باید با دانشگاه داشته باشد را برقرار کند.

وی تصریح کرد: مهمترین خواسته و نیاز دانشجویان در حوزه علمی است و اساتید دانشگاهی باید روحیه علمی را و روحیه "ما می توانیم " را در دانشجو زنده کنند.

دانشجو باید حق طلب و حقیقت جو باشد

محمود میرزایی دانشجوی دانشگاه ازاد گرمی  مهمترین هدف دانشجو را در کنار تحصیل، کسب معرفت می داند و می گوید: مهمترین رسالت دانشجو این است که علاوه بر خواندن درس، کسب معرفت کند.

وی معتقد است  دانشجو باید در کنار تحصیل علم، سیاسی، علمی و فرهنگی باشد و در هر زمینه ای که به حضور جوان ایرانی نیاز است به عنوان افسران جوان جنگ نرم و روشنفکر جامعه حضور داشته باشد و حق طلبی و حقیقیت جویی مهمترین ویژگی است که دانشجویان باید ان را کسب کند.

وی با اشاره به مهمترین نیاز دانشجویان خاطر نشان کرد: اشتغال یکی از مهمترین نیازهای دانشجویان است و نیاز دیگر این قشر این است که مسؤولان کشور در برنامه ریزی ها به فکر جوانان و دانشجویان باشند.

دانشجویان امروز انقلابی تر هستند

مهدی جدی دانشجوی ادیان و عرفان دانشگاه تهران می گوید: ما وقتی از نظر ظاهری به برخی دانشجویان می نگریم فکر می کنیم شاید اینها با دانشجویانی که در ابتدای انقلاب بودند و با روحیه بالای انقلابی از ارزش ها دفاع می کردند بسیار متفاوت باشند، در حالی که بر اساس فرمایش رهبری اگر جنگ شود همین جوانانی که چندان ظاهر اسلامی ندارند، در خط مقدم جبهه هستند و می توان گفت جوانان دانشجوی امروز انقلابی تر شده است.

این دانشجو با اشاره به لزوم تأمین امکانات برای پیشرفت علمی دانشجویان ادامه داد: دانشجویان به دنبال این هستند که از نظر علمی پیشرفت کنند و جوانان ما نیز این استعداد را دارند، از این رو لازم است امکانات لازم برای این منظور در اختیار قشر دانشجو قرار گیرد؛ همچنین برخی جوانان و دانشجویان ما دغدغه، اشتغال، ازدواج و مسکن را دارند و باید این نیازها و دغدغه ها رفع شود تا با خاطری آسوده ادامه تحصیل دهند.

انتهای پیام/