کد خبر: 3617 ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۷

گزارش میزگرد "بررسی راه های تقویت ارتباط حوزه و دانشگاه" در ابصارخبر

ميزگردی با عنوان " بررسی راه های تقویت ارتباط حوزه و دانشگاه" با اساتید حوزه و دانشگاه و دین پژوهان حوزه علوم اسلامی در دفتر ابصارخبر برگزار شد.

گزارش میزگرد "بررسی راه های تقویت ارتباط حوزه و دانشگاه" در ابصارخبر

به گزارش ابصارخبر، ميزگردی با عنوان " بررسی راه های تقویت ارتباط حوزه و دانشگاه" با حضور حجت الاسلام مسعود رجب نژاد مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان مرکز اردبیل، دکتر سعید ملکی مدرس دانشگاه و وحید شهبازی و محمدرضا داداش زاده دانشجویان رشته حقوق و از دین پژوهان حوزه علوم اسلامی در دفتر ابصارخبر برگزار شد.

http://s8.picofile.com/file/8278835534/IMG_0137.jpg

در این میزگرد اساتید حوزه و دانشگاه ضمن بررسی جایگاه حوزه و دانشگاه به سوالاتی چون «ضرورت وحدت میان حوزه و دانشگاه و مقتضیات زمان»، «نقش حوزه و دانشگاه در مبارزه با تهاجماتِ خاموش دشمنان در جامعه؟» و «نقش حوزویان و دانشگاهیان در مقابله با جریانهای تقابلی با اندیشه انقلاب اسلامی؟» پاسخ داده و به تبادل اندیشه پرداختند.

حجت الاسلام مسعود رجب نژاد مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان مرکز اردبیل وحدت حوزه و دانشگاه را از خجسته ترین پیامدهای انقلاب اسلامی دانست و گفت: طرح مسئله وحدت حوزه و دانشگاه را می توان از آثار انقلاب فرهنگی دانست که با بهره گیری از رهنمودهای امام خمینی (ره) در سال 59 آغاز شد.

وی ضمن گرامی داشت یاد و خاطره شهید مفتح، خاطر نشان کرد: بیست و هفتم آذرماه هر سال یادآور عروج سرخِ مجاهد خستگی ناپذیر و عالمی ربانی، آیت اللّه دکتر مفتح، است که از پیشروان اندیشه وحدت حوزه و دانشگاه بود.

مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان مرکز اردبیل  افزود: این شهید والامقام در راه تحقق اندیشه و آرمان بلند خود که از اندیشه بلند امام راحل برخاسته بود، تلاش های بی وقفه ای انجام داد. بطوریکه امروزه به پاس فعالیت های چشم گیر شهید مفتح در راه تحقق وحدت حوزه و دانشگاه و لزوم ارتباط، همکاری و هم فکری این دو قشر اندیشمند، روز 27 آذر روز وحدت حوزه و دانشگاه نام گذاری شده است.

حوزه های علمیه، محوری ترین نقش در تاریخ  ایران اسلامی را بر عهده داشتند  

http://s9.picofile.com/file/8278836026/IMG_0132.jpg

رجب نژاد در ادامه سخنان خود به جایگاه حوزه های علمیه اشاره کرد و گفت: حوزه های علمیه در جامعه دینی و نظام ما دارای جایگاهی بسیار مهم و والا هستند.

وی به بیان نقش حوزه ها در حرکت اسلامی و تربیت جامعه پرداخت و گفت: با نگاهی به تاریخ پرفراز و نشیب کشورمان در می یابیم که عالمان دینی همواره سرپرستی و هدایت جامعه را بر عهده داشته و در حوادث و به ویژه مبارزات مردم علیه طاغوت و حکومت های جائز زمان خویش، پیشاپیش مردم به قیام برخاسته اند.

استاد حوزه و دانشگاه پیروزی انقلاب و تشکیل حکومت اسلامی یاداور شد و گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و بروز افق های تازه، مسئولیت سنگین تری بر عهده حوزویان قرار گرفت.

دانشگاه همواره به دنبال آموزش و کاوش در حوزه اندیشه های علمی بوده ایست

سعید ملکی مدرس دانشگاه های اردبیل به بیان جایگاه دانشگاه در ایران پرداخت و گفت: دانشگاه همواره جایگاه آموزش و کاوش در حوزه اندیشه های علمی بوده و رسالت بلند آنان سوق دادن جامعه به سوی مقاصد بلند فرهنگی و اجتماعی است. دانشگاهیان به عنوان روشنفکرانی که از افق بالاتری به جامعه می نگرند، می توانند در پیشبرد جامعه به سوی رشد و تعالی نقش بسیار مهمی ایفا نمایند.

دشمنان اسلام همواره برای جدا کردن حوزه از دانشگاه کوشیده اند

http://s9.picofile.com/file/8278835584/IMG_0139.jpg

محمدرضا داداش زاده دانشجوی رشته حقوق و دین پژوه حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان نقش خطیر دانشجویان و طلاب را در برهه کنونی متذکر شد و گفت: در نظام گذشته تلاش های بسیاری برای منزوی کردن روحانیت و از سوی دیگر غربی کردن کشور و نهادهای فرهنگی و آموزشی، به ویژه دانشگاه ها، صورت پذیرفته است.

وی افزود: با شروع انقلاب انقلاب  هر دو قشر روحانی و دانشجو برای پیروزی انقلاب اسلامی پیشگام  شدند و این همگرایی را در دوران دفاع مقدس و دفاع از ارمانهای انقلاب اسلامی نیز ادامه دادند.

دین پژوه حوزه علوم اسلامی با بیان اینکه روحانی و دانشجو با درک موقعیت حساس و مهم خود همواره نقش خود را در انقلاب حفظ کرده و دوشادوش سایر اقشار برای ایفای مسئولیت های خویش وارد عمل شده اند،گفت: به دلیل اهمیت نقش این دو قشر در هدایت جامعه است که وحدت میان آنها همواره مدّ نظر امام راحل و رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) بوده و هست.

امروز دانشگاه و حوزه از هر محلی بیشتر به اتحاد و یگانگی احتیاج دارند

http://s8.picofile.com/file/8278836076/IMG_0125.jpg

حجت الاسلام رجب نژاد در ادامه سخنان خود به بیانات  رهبر کبیر انقلاب در خصوص اهمیت وحدت حوزه  و دانشگاه اشاره کرد و گفت: امام خمینی (ره) ، درباره ضرورت وحدت حوزه و دانشگاه در بیاناتی فرموده اند:«امروز یکی از ضروری ترین تشکل ها بسیج دانشجو و طلبه است. طلاب علوم دینی و دانشجویان دانشگاه ها باید با تمام توان خود در مراکزشان از انقلاب و اسلام دفاع کنند ، امروز دانشگاه و حوزه از هر محلی بیشتر به اتحاد و یگانگی احتیاج دارند».

وی خاطر نشان کرد: وحدت حوزه و دانشگاه راه برد اساسی امام خمینی رحمه الله برای تحقق اسلام ناب محمدی است و بدون این وحدت، انقلاب اسلامی کم فروغ است. هم چنین وحدت و همکاری این دو پایگاه فکری فرهنگی جامعه، برای حفظ ارزش های انقلاب در برابر هجمه های فرهنگی دشمنان اسلام و انقلاب است.

استاد حوزه و دانشگاه وحدت و همکاری میان این دو نهاد را تقارب و یکی شدن در مبانی معرفت شناختی و ارزش های فرهنگی عنوان کرد.

وی با بیان اینکه روز وحدت حوزه و دانشگاه فرصت خوبی  برای طرح مجدّد و عالمانه این موضوع و آسیب شناسی و آفت زدایی از این شجره طیبه و تحکیم یکی از بزرگ ترین آرمان های انقلاب اسلامی است،گفت:

در این دوره و زمان باید چشم و گوش ها را خیلی باز کرد  تا دشمنان از داخل خود دانشگاه و  یا حوزه  ما را  را به فساد و تفرقه نکشانند.

موضوع وحدت حوزه و دانشگاه باید در هر دو نهاد تبیین و نهادینه شود

http://s9.picofile.com/file/8278835634/IMG_0141.jpg

وحید شهبازی دانشجوی حقوق  و دین پژوه حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان  در ابتدای سخنان خود  به بررسی موانع وحدت بین حوزه و دانشگاه پرداخت و گفت: کم رنگی تبیین دقیق موضوع در بین دانشگاهین و حوزویان مهمترین عامل  و مانع پیش روی تقویت و همکاری بیش از پیش حوزه و دانشگاه در موارد گوناگون است.

وی یکی دیگر از موانع وحدت را عدم شناخت دقیق از خصوصیات و توانایی های طرفین از هم دانست و گفت: هر کدام از این موارد خود نیازمند بررسی جداگانه و دقیق است تا موانع وحدت و همدلی این دو قشر فرهیخته از میان برداشته شود.

آموزش و پژوهش های مشترک، بهترین مصداق و نمونه عملی وحدت بین حوزه و دانشگاه است

مدرس دانشگاه های اردبیل در ادامه سخنان خود به بیان نمونه های موفقی از همکاری بین حوزه و دانشگاه اشاره کرد و گفت: یکی از عینی ترین زمینه های همکاری این دو نهاد اتخاذ شیوه های مشترک آموزشی و  پژوهشی در زمینه علوم اسانی است که در هر دو نهاد تدریس می شود.

 ملکی خواستار تبادل اطلاعات و تشکیل شبکه های مشترک پژوهشی و اطلاع رسانی، مبادله استاد و مدرّس بین دانشگاه و حوزه شد و گفت: تبادل استاد و مدرس می تواند سهم بسزایی در همکاری و تقویت وحدت بین حوزه و دانشگاه داشته باشد.

مهم‌ترین وظیفه حوزه و دانشگاه، تربیت دینی دانشجو و طلبه است

http://s9.picofile.com/file/8278836200/IMG_0131.jpg

مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان مهم‌ترین وظیفه  حوزه و دانشگاه را تربیت دینی دانشجو و طلبه عنوان کرد و گفت: امروزه دشمنان اسلام درصدد هستند تا با نفوذ  در حوزه و دانشگاه جلوی تحقق اهداف انقلاب در زمینه تاسیس جامعه جهانی اسلامی را بگیرند  به همین منظور  تمامی توان خود را با شایعه پراکنی و  شبهه‌ زایی بکار برده اند تا با نفوذ در ذهن برخی افراد به اهداف شوم خود برسند.

وی تنها راه  بستن جریان نفوذ دشمن در حوزه و دانشگاه را تربیت افرادی مومن، متعهد و کاربلد در هر دو نهاد عنوان کرد و گفت: حوزه و دانشگاه در واقع با همکاری هم  و سد کردن راه نفوذ دشمنان  می توانند کیفیت آموزش و تربیت نسل جوان انقلابی را  در هر دو نهاد  افزایش دهند.

رجب نژاد با بیان اینکه سعادت دنیا و آخرت به هر دو بال تکوین و تشریع نیازمند است، تصریح کرد: سعادت اخروی در گروی ارتباط محکم و وحدت بین حوزه و دانشگاه است.

 انتهای پیام/