کد خبر: 4560 ۰۳:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۵

نگاهی به وضعیت امروزی دانشگاه های اردبیل

در نگاه جامعه شناختي اقشار مختلف جامعه، از دو گروه نخبه و توده تشکیل شده که نخبه به قشر تاثير‌گذار و توده به گروه تاثير پذير جامعه اطلاق مي‌شود،

نگاهی به وضعیت امروزی دانشگاه های اردبیل

به گزارش ابصار خبر به نقل از سبلان‌ما، در نگاه جامعه شناختي اقشار مختلف جامعه، از دو گروه نخبه و توده تشکیل شده که نخبه به قشر تاثير‌گذار و توده به گروه تاثير پذير جامعه اطلاق مي‌شود، در اين بین دانشگاهيان نخبگان فکري هستند که تحولات اجتماعي را اراده کرده و به دنبال آن قشر توده، نظرات نخبگان را پياده مي‌کنند از این رو لازم است این قشر تاثیر گذار جامعه به سلاح علم و ایمان مجهز شوند.

واقعیت این است که دانشگاه های ما در سی و چند سال گذشته به برکت تحول عظیمی که انقلاب اسلامی در ابعاد مختلف جامعه به وجود آورد، از ویژگی و امتیازات برجسته ای از نظر علمی ، فرهنگی و اخلاقی نسبت به قبل از انقلاب و سایر دانشگاههای جهان، برخوردار است، اما هنوز هم آسیب هایی هستند که تربیت نیروهای متخصص و کارآمد در حوزه‌های متنوع علمی، پژوهشی و توسعه مرزهای دانایی و توانایی در دانشگاه ها را به خطر می‌اندازد.

طبق اخبار رسیده از دانشگاه‌های استان اردبیل، برخلاف این موضوع مهم که انجمن علمی دانشگاه ها نباید به سیاست آغشته شود، اخیرا این امر مهم در برخی دانشگاه های استان نادیده گرفته شده و بعضی جریانات خارج از دانشگاه به انجمنهای علمی نفوذ کرده اند و بر خلاف آیین نامه داخلی این انجمن‌ها که تنها مجاز به فعالیت علمی است، برخی انجمن های علمی را تبدیل به ارگان سیاسی خود در دانشگاه کرده اند.

اکنون که مقطع انتخابات است برخی انجمن علمی در دانشگاه‌های اردبیل تبدیل به ستاد انتخاباتی شده اند و دبیر این انجمن به جای پرداخت به امورعلمی، امور ستاد انتخاباتی را انجام می دهد.

با توجه به این امر مهم که سیاسی کردن انجمن های علمی بر رشد علمی دانشگاه تاثیر منفی خواهد گذاشت،لذا به نظر می آید نظارت کافی روی فعالیتهای انجمن‎های علمی دانشگاهها صورت بگیرد تا این انجمنها از ماهیت علمی خود خارج نشود، این در شرایطی است که اگر از نگاه برخی مسئولین نیاز به فعالیت سیاسی بیشتر در دانشگاهها است می توان مجوز تشکل سیاسی گرفت؛ طبق گفته دانشجویان در دو سال و نیم گذشته، از خارج از دانشگاه خط و جهت سیاسی به برخی دانشگاههای استان اردبیل می دهند.

آزادی بیان مسئله دیگری که این روزها در برخی دانشگاه های اردبیل، حد و حدودش رعایت نمی شود ، آزادی بیان و قلم پذیرفته شده در جامعه اسلامی حدود و مقرراتی مشخص دارد؛ این محدودیت ها و شرایط، بیش از آن که مقرراتی دست و پاگیر و سانسوری تحمل ناپذیر باشد، دستور العمل هایی است در جهت استفاده بهتر از آزادی، که در صورت عدم رعایت آن، نه تنها آزادی همگان در جامعه تحقق پیدا نمی کند که به مقوله ضد ارزش تبدیل خواهد شد .

طبق اظهارات برخی دانشجویان دانشگاه های اردبیل، آزادی بیان شعار جالب و مقدسی است ، اما به نظر می رسد این اصل مهم فراموش شده که آزادی بیان مربوط به طیف خاصی نیست و شرایط لحاظ شده باید برای همه تشکلها و دانشگاه ها باشد؛ متاسفانه مدعیان آزادی بیان، خودشان عمل نمی کنند و بهانه های مختلف مانع از بیان مسائلی می شوند که هم سو با سلیقه سیاسی شان نیست؛ در این برهه زمانی که تشکلهای ارزشی دانشگاه های استان اردبیل هریک به نحوی به ایجاد حضور حداکثری و تعیین معیارهای اصلح تلاش می کنند، برای داغ تر شدن تنور انتخابات بیش از 20 تریبون آزاد در بحث روشنگری برگزار کرده اند اما آنهایی که دم از آزادی بیان می زدند در اثر فشارهایی که از خارج دانشگاه بر آنها وارد می شود تاب تحمل، از کف داده اند.

یکی از دانشجویان دانشگاه های استان اردبیل گفت: متاسفانه به بهانه برگزاری نمایشگاه، تابلو تشکل ارزشی را که در جهت روشنگری و ایجاد نشاط انتخاباتی بود، برداشتند؛ در دانشگاهی دیگر به صرف اینکه نام دولت برده شده تریبون از دست دانشجو می گیرند در مقابل به برخی دانشجوها به حدی آزادی داده اند که به باورها و اعتقادات هتاکی می کنند؛ این اصلا برازنده محیط دانشگاهی نیست که به دانشجو فرصت نقد سازنده را نمی‌دهند.

او معتقد است: داشتن فضای باز سیاسی در دانشگاه ها، خوب است؛ اما چگونه است 2 ساعت وقت سخنرانی به فردی داده می شود که در دادگاه ها دارای محکومیت است و هر جا که می رود هتاکی می کند.

این دانشجو با بیان اینکه "دانشجو باید سیاسی باشد اما سیاسی کار نه"، ادامه داد: متاسفانه در چند سال اخیر دانشگاه جولانگاه افراد سیاسی شده، برخی از احزاب به دانشجو نگاه ابزاری دارند مواردی بوده که برخی احزاب خواستار برگزاری نشستهای داخلی‌شان در دانشگاه بودند و یا با عنوان پوششی،البته در خارج از دانشگاه، دانشجو را به این نشستها کشانده اند.


بر اساس آمار سرقت های ادبی و پایان نامه فروشی، آفت علمی دانشگاه های اردبیل شده است ، به گونه ای که کافی است در بازار صدف قدم بزنید تا تابلوهای پایان نامه نویسی حتی تا مقطع دکتری را هم ببینید و مصیب‌بارتر اینکه حتی کافی‌نت‌ها هم پایان نامه نویس شده اند.

اینکه دانشگاه ها به اندازه ظرفیت خوابگاه ها جذب دانشجو کنند مسئله مهمی است در شرایط کنونی کمبود خوایگاه در دانشگاه های اردبیل موجب رشد قارچ گونه خانه های مجردی در سطح شهر شده که این پراکندگی خوابگاه و عدم امکان نظارت آسیب هایی را در جامعه ایجاد می کند.

به نظر می‌رسد در شرایط کنونی خیرین مدرسه ساز باید به سمت خوابگاه سازی هدایت شوند و مجوز ساخت خوابگاه به سرمایه گذاران بخش خصوصی داده شود.

گفته می‌شود دانشگاههای استان اردبیل افت علمی نداشته اند و 2 نفر از اساتید دانشگاه محقق از اساتید برتر جهان است.

اتهای پیام/