کد خبر: 1037 ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۶

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه محقق اردبیلی:

عید فطر ، رسیدن بندگان خدا به مقام تکبیر است

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه محقق اردبیلی گفت: انسان تسبیح گویان وارد میهمانی خدا در ماه رمضان می شود و و در طول این ماه پربرکت پس از دست یافتن به مقام تحمید و تحلیل، در روز عید فطر به مقام کبریایی می رسد.

عید فطر ، رسیدن بندگان خدا به مقام تکبیر است

حجت الاسلام سیف الله مدبر مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه محقق اردبیلی در گفتگو با خبرنگار ابصارنیوز عید فطر را روز پاداش بندگان خوب خدا دانست و گفت: بندگان خدا پس از آنکه توفیق حضور در میهمانی خدا یافتند پس از انجام طاعات و عبادات در طول یک ماه توانستند به مقام کبریایی برسند.

مدبر به دعای خمسه عشره اشاره کرد و گفت: خداوند اطاعت خود را به مسلمانان الهام کرد تا در طول ماه مبارک رمضان با انجام طاعات و عبادات و روزه داری به مقام تکبیر برسند.

وی با بیان اینکه فطر روز جشن پایان میهمانی خداست افزود: در پایان یک ماه مجاهدات و حمد و ثنای پروردگار اکنون میهمانی خدا پایان یافته و بندگان خوب خدا به پاداش وعده داده شده دست خواهند یافت.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه محقق اردبیلی شب عید فید فطر را فرصت حمد و ثنای پروردگار به خاطر نعمات بی پایانش برای انسانها توصیف کرده و از اهدای زکات فطریه در راه خدا بعنو ان کوچکترین راه تشکر از خداوند نام برد.

مدبر تحمل گرسنگی و تشنگی یک ماهه به همراه طاعات و عبادت را منجر به پرواز روح بشر دانست و افزود: بعد از آن که نماز انسان او را به اندازه معراج بالابرد و لذت اطاعت خداوند را درک کرد  شایسته است با دادن ذکات، این نعمت برگ الهی را شکر بگوید.

وی از اهدای زکات فطریه بعنوان آغاز شکر نعمت خدا نام برد و افزود: وقتی که انسان در ماه مبارک رمضان به دریای عظیم معرفت متصل شد و طعم گرسنگی و تشنگی را مزمزه کرد لازم است با داشته هایش به فقر زدایی بپردازد تا حمد و سپاس خداوند را تمام و کامل به جای آورده باشد.

مدرس حوزه و دانشگاه زکات فطریه را شروع فقرزدایی جامعه دانست و گفت: شایسته است انسان، اول از خانواده و فامیل  خود فقرزدایی را شروع کرده و با بسط آن به همسایگانش دایره فقر زدایی را گسترش دهد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه محقق اردبیلی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح فلسفه فطریه پرداخت و افزود: کلمه فطریه از افطار به معنی باز کردن روزه گرفته است.

مدبر تصریح کرد خداوند در روز عید فطر با باز کردن روزه مردم پس از یک ماه عبادت خالصانه از روزه داران می خواهد تا به فقر زدایی از جامعه بپردازند.

 

پژوهشگر حوزه علوم اسلامی، اقامه نماز عیدفطر توسط امام رضا علیه السلام در زمان مأمون را خاطر نشان کرد و افزود: نماز عید فطر شاکله یک ماه عبادت است که امامان معصوم که راسخون فی العلم هستند با شکوه هرچه تمام تر آن را به جای آوردند.

مدبر ادامه داد: یکی از رویدادهای مهمّ زندگی سیاسی امام رضا (ع) پس از پذیرش ولایتعهدی، حرکت امام به سوی مصلّی برای برگزاری نماز عید فطر به اصرار مأمون بود، اما نوع رفتار امام که به تبعیت از سنت جدش رسول گرامی اسلام(ص) و نیز امیرالمؤمنین علی (ع) بود؛ موجب شد که مأمون در حین حرکت به سوی مصلی، امام رضا(ع) را از اقامه نماز عید باز دارد.

وی افزود: بدلیل اینکه امام رضا علیه السلام پیامبرگونه با پای برهنه و تکبیر گویان به سمت برپایی نماز عید از منزل خارج شدو با تداعی روز محشر و قیامت لرزه بر اندام مفسدین زمان انداخت باعث شد مأمون از ادامه اقامه نماز توسط امام رضا علیه السلام جلوگیری کند.

پژوهشگر حوزه علوم اسلامی دستورهاي مربوط به خطبه ها و سخنان امام در نماز عيد را یادآور شد و افزود: وقتي شما از منزل هايتان به طرف مصلّي بيرون مي رويد ، حالت زنده شدن از قبر تداعی می کند كه ترسيمي از معاد است. منتها خداي سبحان اگر بخواهد به صورت مُعيد تجلّي تامّ داشته باشد، جريان معاد پيش مي آيد و اگر گوشه اي از آن نام تجلّي كند،« عيد فطر » ظهور مي كند

مدبر تصریح کرد: كساني كه روزة اين ماه را گرفتند و توفيق انجام وظيفه داشتند ، بر مي گردند ، جائزة خود را از خداي سبحان دريافت مي كنند . لذا شب عيد فطر و روز عيد فطر به عنوان « لِيلَهُ الجَوائِز » يا « يُومُ الجَوائِز » لقب گرفته است.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه محقق اردبیل در پایان سخنان خود از تسبیح ،تحمید، تحلیل(لااله الا الله) و تکبیر  بعنوان 4 مرحله سیر و سلوک رمضان نام برد و گفت: مؤمنین با تسبیح به ماه مبارک وارد می شوند و پس از یک ماه مجاهدت و عبادت خالصانه در روز عید فطر به مقام تکبیر می رسند.

انتهای پیام