کد خبر: 1202 ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸

در دانشگاه محقق اردبیلی

چهارمین کنگره ملی محصولات ارگانيک برگزار شد

چهارمين کنگره ملی کشاورزی ارگانيک و مرسوم در دانشگاه محقق اردبيلی با حضور اساتيد دانشگاهی و مسئولان اجرايی استان در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد.

چهارمین کنگره ملی محصولات ارگانيک برگزار شد

به گزارش خبرنگارابصارنیوز، در مراسم افتتاحیه این کنگره گودرز صادقی سرپرست دانشگاه محقق اردبيلی ضمن عرض خیرمقدم به سابقه دانشگاه محقق اردبیلی اشاره کرد و گفت:این دانشگاه کار خود را با ایجاد دانشکده کشاورزی آغاز کرده است.

دانشگاهیان باید گذشته وارد شده بر طبیعت را جبران کنند

سرپرست دانشگاه محقق اردبیلی در ادامه سخنان خود عوارض استفاده نادرست از منابع طبيعی را خاطر تشان کرد و گفت: دانشمندان کشاورزی با روی آوردن به تولیدات ارگانيک می توانند تا حدی گذشته علم را جبران کنند.

 

کشاورزی ارگانیک به دنبال بهبود عملکرد محصولات است

اسماعیل چمنی رئیس دانشکده علوم کشاورزی هدف از برگزاری این همایش را تبادل افکار و ارائه یافته‌های جدید عنوان کرد و افزود: انتظار می‌رود همایش‌هایی از این دست در راستای نهادینه کردن فرهنگ تولید محصول سالم کمک کند چرا که ارتقا سلامت جامعه به عنوان وظیفه انسانی مد نظر است.

رئیس دانشکده علوم کشاورزی افزود: با گسترش روز افزون جمعیت، بالتبع بالا رفتن سطح تغذیه، کیفیت تولید نیز اهمیت ویژه ای یافته است که در این راستا کاهش مصرف سموم  آفت زدایی به ویژه نوع صنعتی آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

چمنی وظیفه پژوهشگران دانشگاهی را ایجاد راهکار عملی و تبدیل ان به یک الگو نزد کشاورزان توصیف کرد و افزود: این کنگره با قرار دادن کشاورزی ارگانیک در مقابل مرسوم به دنبال بهبود عملکرد محصولات است.

 

سیب زمینی اردبیل امتیاز استاندارد محصولات پاک را اخذ کرد

عدیل سروری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نیز در چهارمین کنگره ملی کشاورزی ارگانیک و مرسوم با تاکید بر اینکه این استان از قطب های کشاورزی کشور  و برخوردار از سه دشت حاصلخیز اردبیل، مغان و مشگین شهر است، گفت:از 778 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان بالغ بر 44 درصد به بخش کشاورزی اختصاص یافته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: اردبیل چهار درصد از محصولات کشاورزی کشور را تولید می‌کند و در برخی محصولات رتبه‌های ممتاز کشوری را به خود اختصاص داده است.

سروری در ادامه به جایگاه اردبیل در تولید محصولات ارگانیک اشاره کرد و افزود: گیاهان دارویی کوه سبلان، محصولات جنگلی، عسل و حتی عدس تولید شده در این استان کاملا ارگانیک و بدون استفاده از کود شیمیایی است.

وی با بیان اینکه در بخش محصولات دامی نیز پتانسیل استان 4.5 راس دام سبک و سنگین است، گفت: از این مقدار 1.5 میلیون راس توسط عشایر نگه داری می‌شود و گوشت تولیدی این قشر نیز از کیفیت قابل توجهی برخوردار است.

 

محصولات ارگانیک باید از یارانه سلامت برخوردار شوند

رئیس جهاد کشاورزی استان افزود: بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته تولید محصول سالم به عنوان تکلیف سالم برنامه ریزی شده است و در سال زراعی جاری 23 هزار و 600 هکتار از اراضی تحت پوشش به تولید بیولوژیک اختصاص یافته و استان اردبیل دومین استان مجری این طرح است.

سروری از اخذ استاندارد ملی سیب زمینی پاک خبر داد و افزود: 21 نمونه تصادفی تولید سیب زمینی سال گذشته مورد بررسی قرار گرفته و در پی آزمایشات 96 درصد سالم و بدون مشکل اعلام شده است.

رئیس جهاد کشاورزی استان در پایان سخنان خود به ضرورت توسعه برنامه‌ها و فرهنگ سازی مصرف تولید محصول پاک و ارگانیک اشاره و تصریح کرد:تولید محصولات ارگانیک باید از یارانه سلامت برخوردار شود

انتهای پیام