کد خبر: 1241 ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵

سرپرست دانشگاه محقق اردبیلی

تضعيف زبان ملی، مقدمه ی هجوم بر کليت کشور است

سرپرست دانشگاه محقق اردبیلی پاسداری از زبان و ادبیات فارسی را به عنوان يک هويت، وظيفه تک تک آحاد جامعه دانست و گفت: نابودی و تضعيف زبان ملی که برخی مغرضانه، زبان رسمی می گويند، مقدمه ای بر هجوم بر کليت مملکت ما است.

تضعيف زبان ملی، مقدمه ی هجوم بر کليت کشور است

گودرز صادقی سرپرست دانشگاه محقق اردبيلی در گفتگو با خبرنگار ابصارنیوز، زبان و ادب فارسی را گسترده ترين پلی دانست که کشورهای منطقه را به هم پيوند داده است.

زبان فارسی موجب انسجام اقلیت های دینی در کشور شده است

سرپرست دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه اسلام به عنوان یک اعتقاد دينی، عميق ترين اخوت را ايجاد کرده است،تصریح کرد: زبان فارسی نیز در خود کشور ما زمينه پيوند و انسجام اقليت های دينی را موجب شده است.

صادقی نگه داری و پاسداری از زبان فارسی را به عنوان يک هويت، وظيفه تک تک آحاد جامعه دانست و افزود: نابودی و تضعيف زبان ملی که برخی مغرضانه، زبان رسمی می گويند، مقدمه ای بر هجوم بر کليت مملکت ما است.

وی در ادامه خدمات دو شاعر ترک زبان به ادبیات فارسی را یادآور شد و افزود: شهريار از ميان مردان و پروين اعتصامی از ميان زنان دو شاعری هستند که هر چند ترک زبان بودند ولی خدمات شايانی به ادبيات فارسی نموده اند.

اهمیت نابودی یک زبان، کمتر انقراض گونه گیاهی یا جانوری نیست

سرپرست دانشگاه محقق اردبیلی با اشاره به اظهارات سخنگوی سازمان بین المللی يونسکو در مورد اهمت پاسداشت زبان بومی گفت: هر زبانی که از بين می رود اهميت آن کمتر از نابودی يک گونه گياهی يا جانوری نيست.

صادقی ادامه داد: باید بگونه ای در بین مردم فرهنگ سازی کنیم تا همان حسی که نسبت به از بین رفتن يک گونه جانوری یا گیاهی در ما ایجاد می شود، نسبت به از بين رفتن زبان، این سرمايه ملی مان نیز ایجاد شود.

وی تهاجم فرهنگی غرب به ملت ایران را یادآور شد و افزود: بی توجهی های داخلی در کنار اقدامات غرب موجب شده روز به روز زبان فارسی کارايی خود را از دست بدهد.

ایجاد آکادمی زبان  و فرهنگ اقوام یک ضرورت ملی است

مسئول شورای فرهنگی دانشگاه محقق از پيگيری طرحی مبنی بر ايجاد آکادمی زبان و فرهنگ ها در دانشگاه محقق اردبيلی خبر داد و افزود: ضرورت شکل گيری این آکادمی به دليل وجود اقوام مختلف از جمله تات،کرد و تالشی به شدت احساس می شود.

صادقی در پایان از جوانان بویژع دانشجویان ادبیات خواست تا به عنوان یک ايرانی در هر موقعیتی از زبان مل، حتی مردمانی که فارس زبان نيستند ولی فارسی را دوست دارند حمایت کنند.

 انتهای پیام