کد خبر: 1523 ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۸

اولین دانشجوی رشته جغرافيای طبيعی دانشگاه محقق اردبیل فارغ التحصیل شد

«بررسی اثرات تغييرات اقليمی بر تغييرات رواناب سطحی در حوزه آبريز درياچه اروميه» عنوان رساله دکتری اولین دانش اموخته رشته جغرافیای دانشگاه محقق اردبیلی است.

 اولین دانشجوی رشته جغرافيای طبيعی دانشگاه محقق اردبیل فارغ التحصیل شد

به گزارش خبرنگار ابصار نیوز، سيد اسعد حسينی دانشجوی دکتری رشته جغرافيای طبيعی گرايش اقليم شناسی از رساله خود تحت عنوان «بررسی اثرات تغييرات اقليمی بر تغييرات رواناب سطحی در حوزه آبريز درياچه اروميه» با راهنمايی دکتر برومند صلاحی و مشاوره دکتر مسعود گودرزی از پژوهشکده حفاظت خاک و آبخيزداری ايران دفاع کرد.

جغرافیای طبیعی علمی است که محیط طبیعی و تأثیر عوامل و عناصر محیطی بر زندگی و فعالیت انسان را مطالعه می کند ، این علم در مقطع کارشناسی دارای دو گرایش ژئومورفولوژی و اقلیم است.
در گرایش ژئومورفولوژی به بررسی و شناسایی اشکال ناهمواریهای پوسته ی زمین ، تحلیل عوامل درونی و بیرونی بوجود آورنده ی این اشکال ، نحوه ی تحول و تکامل آنها در طول زمان و ارزیابی نقش آن در زندگی و فعالیتهای انسان می پردازد.
در گرایش اقلیم (آب و هوا شناسی) به شناسایی فرآیند های حاکم بر نحوه ی فعالیت عناصر سازنده ی آب و هوای محیط اطراف و همچنین فرآیندهای حاکم در داخل جو از جمله انرژی و توزیع آن در سطح سیاره ی زمین، حرکات جو و قانونمندی های حاکم بر این حرکات و تأثیر این فعالیتها بر روی زیست و فعالیت انسانها ، جانداران و محیط بی جان می پردازند.

در شاخه ی جغرافیای طبیعی گرایش اقلیم شناسی فارغ التحصیلان به شناختی از علل تکوین پدیده های اقلیمی و تأثیرات آن بر فضای جغرافیایی و نیز ارتباط آن با سایر عوامل جغرافیایی دست می یابند .
در گرایش ژئومورفولوژی ، فارغ التحصیلان مهارتهای لازم را برای شناخت عوارض و پدیده های سطحی زمین و همچنین راههای بهره گیری عقلایی از توانهای محیطی و در نتیجه مدیریت منابع را پیدا می نمایند.

انتهای پیام/