پربازدیدترین ها

کد خبر: 1707 ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۳۰

راه های پیشگیری از آلودگی به "شپش سر" اعلام شد

عاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در رابطه با پدیده پدیکلوز با بیان اینکه "پدیکلوز "بیماری نیست گفت:شپش سر ناقل بیماری نیست و آلودگی به آن بیشتر در مراکز تجعمی مانند مدرسه ها، پادگانها، مهدکودک ها و خوابگاه ها دیده می شود.

راه های پیشگیری از آلودگی به "شپش سر" اعلام شد

به گزارش ابصارنیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، حضرتی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در رابطه با پدیده  پدیکلوز با بیان اینکه "پدیکلوز "بیماری نیست بلکه آلودگی به شپش بویژه شپش سر است گفت: شپش سر ناقل بیماری نیست و آلودگی به آن بیشتر در مراکز تجعمی مانند مدرسه ها، پادگانها، مهدکودک ها و خوابگاه ها دیده می شود.

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: آلودگی  شپش سر عمدتاً بدنبال تماس تزدیک بین فردی یا هنگامی که افراد خانواده در فصل های سرد برای تامین گرما لباس بیشتری می پوشند شایع می شود.

حضرتی افزود: میزان آلودگی به شپش در سطح کشور و استان نسبت به سالهای گذاشته بیشتر شده است بطوریکه در 6 ماهه اول سالجاری 1908 مورد آلودگی در استان گزارش شده است که بیشتر این آلودگیها از مدارس ابتدائی و مهدکودک ها گزارش شده است.

وی ادامه داد: اطلاع رسانی در مدارس و مهدکودک ها و بیماریابی موارد آلودگی از مهم ترین برنامه های این معاونت جهت کنترل پدیکلوز است که در این راستا آگاهی والدین و مربیان مدارس در پیشگیری از آلودگی به شپش بسیار کمک کننده است.

رییس مرکز بهداشت استان افزود: رعایت بهداشت فردی ازجمله تعویض بموقع لباسها، حمام کردن تمیز نگهداشتن موی سر و شانه کردن مرتب آن، عدم استفاده از وسایل مشترک ( کلاه ، روسری ، شانه و حوله ) از مهم ترین اقدامات پیشگیری پدیکلوز می باشد.

وی افزود: در صوت آلودگی به شپش مناسبترین درمان جهت رفع آلودگی استفاده از شامپو پرمترین 1% است.

حضرتی در پایان سخنان خود به نحوه استفاده از شامپو پرمترین پرداخت و گفت: در این صورت ابتدا موها را باشامپو معمولی شستشو داده و به طور کامل خشک کنید سپس موها را با مقدار کافی از شامپو پرمیترین آغشته کنید و پس از 10 دقیقه آب فراوان بشویید و سپس با یک شانه داندانه ریز موها را شانه کنید تا شپش مرده خارج شود.اگر بعد از یک هفته شپش یا تخم شپش مشاهده شد یک نوبت دیگر تکرار کنید. در سایر افراد خانواده در صورتیکه شپش در سر مشاهده نشود نیازی به استفاده از شامپو پرمترین نیست.

انتهای پیام/