پربازدیدترین ها

کد خبر: 2097 ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۴

معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان اردبیل

مساجد، محل تحولات مهم در انسان ها است/ زیارت جامعه کبیره مانیفست اعتقادی و فکری شیعه است

حجت الاسلام علی نسب گفت: از آنجائیکه انسان ها در مساجد، خودشان را درک کرده و به پاکیزگی باطنی دست پیدا می کنند، مساجد محل تحولات مهم در انسان ها است.

مساجد، محل تحولات مهم در انسان ها است/ زیارت جامعه کبیره مانیفست اعتقادی و فکری شیعه است

به گزارش خبرنگار ابصارنیوز، حجت الاسلام حمید علی نسب معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان اردبیل در جمع دانشجویان به بیان ویژگی های زیارت جامعه کبیره پرداخت و گفت: زیارت جامعه کبیره در واقع مانیفیست اعتقادی ، فکری و سیاسی شیعان است.

معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان اردبیل با اشاره به آیات قرآن کریم به بیان مقامات معنوی و نقش مساجد در تحولات انسان ها پرداخت و گفت: در واقع بنای مساجد بر اساس تقوا بوده تا انسان ها با رفتن به آنجا و راز و نیاز  با خداوند متعال به مقامات عالی نفسانی دست پیداکنند.

 

مساجد، محل تحولات مهم در انسان ها است

علی نسب با بیان اینکه از قدیم الایام در ساخت مساجد حساب و کتاب خاصی وجود داشته است، اظهار داشت: اسلام حتی در مورد  استفاده از حیوانات در ساخت مساجد نیز سفارش کرده حیوانات بیش از حد متعارف  بارگیری نشوند تا خدای ناکرده موجب آسیب و ناراحتی آنها شود.

وی با یاداوری اینکه خدا انسان ها را پاک دوست دارد، گفت: انسان ها در واقع با حضور در مساجد است که خودشان را درک کرده و با دستیابی به پاکیزگی مهم و باشکوه باطنی، می توانند محبوب خدا شوند.

 

زیارت جامعه کبیره مانیفست اعتقادی، فکری و سیاسی شیعه است.

استاد حوزه و دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود به بیان ویژگی های دعاهای وارد بر ماه رجب پرداخت و گفت: در بین دعاهای به یادگار مانده از امامان معصوم، زیارت جامعه کبیره بعنوان مانیفست اعتقادی، فکری و سیاسی شیعه مطرح است.

علی نسب افزود: زیارت جامعه کبیره که از زبان امام علی النقی(ع) به شیوهی خطابه و گفتاری بیان شده است، درحقیقت بیانگر جایگاه امامت در تشیع است.

وی خاطر نشان کرد: برخی از متفکرین مسلمان این زیارت را مانیفست شیعه نامیده اند.

معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان اردبیل در خصوص زیارت جامعه کبیره گفت: این زیارت نامه از زیبایی‌های خاص ادبی برخوردار است به طوریکه امام دهم شیعیان بیش از 200 فضیلت از اهل بیت(ع) را در آن آورده است.

علی نسب در ادامه سخنان خود به برخی از ویژگی های زیارت جامعه اشاره کرد و گفت: اولین ویژگی این زیارت آن است که امام هادی(ع)، شیعیان را با آداب سخن گفتن با امام آشنا می‌کند که نخست با سلام و درود بر آن امام شروع شده و پس از برشمردن برخی مناقب و اوصاف او، با جمله «و رحمت الله و برکاته» به پایان می‌رسد.

وی افزود: امام علی النقی (ع) در زیارت جامعه کبیره به تشریح جایگاه امامان معصوم (ع) در اسلام پرداخته و از مسلمانان می خواهد در حفظ امانت های در نزد خود، بکوشند.

معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان اردبیل درون مایه زیارت جامعه کبیره را به پنج قسمت اصلی تقسیم کرد و گفت: سلام،  شهادت، ابراز علایق، دلیل عرض ارادت، دعا و توسل از درون مایه های زیارت جامعه کبیره است.

علی نسب ادامه داد: امامان وجودهای گران‌بهایی هستند که فرمانبرداری از آنان فرمانبرداری از پروردگار متعال است. آنچه را که خداوند به امامان داده به هیچ یک از جهانیان نداده‌است، هر شخص شریفی در برابر مقام رفیعشان سر به زیر آورده، و هر متکبری به فرمانبرداری آنان گردن نهاده و هر گردنکشی فروتن گشته‌است و زمین به نور وجودشان روشن شده‌است.

امن ترین راه سعادت،طریق اهل بیت(ع) است.

معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان اردبیل در پایان سخنان خود گفت: بر اساس روایات مختلف، خاندان عصمت و طهارت، محک ایمان برای انسان ها هستند و  هرکس  که ایشان را به عنوان نمایندگان الهی بپذیرد، نجات یافته و هرکس رو گردان شود به هلاکت خواهد افتاد .

علی نسب گفت: هرکس که خدا را بخواهد باید با اهل بیت شروع کند چرا که اهل بیت (ع) محل امن شناخت الهی هستند.

انتهای پیام/