کد خبر: 2224 ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵

در نشست علمی تخصصی مسئله قره باغ مطرح شد

"قره باغ" مانند فلسطین مسئله جهان اسلام است

مدیر گروه معارف دانشگاه محقق، قره باغ را خاک جداناپذیر اسلام دانست و گفت: قره باغ مانند فلسطین مسئله جهان اسلام است.

"قره باغ" مانند فلسطین مسئله جهان اسلام است

به گزارش خبرنگار ابصارنیوز،  عصر امروز نشست علمی تخصصی مسئله قره باغ با حضور حسینی و صحرانورد از اساتید دانشگاه محقق اردبیلی به میزبانی دانشکده علوم پایه دانشگاه محقق برگزار شد

 فتحی مدیر گروه معارف دانشگاه محقق، قره باغ را خاک جداناپذیر اسلام دانست و گفت: قره باغ مانند فلسطین مسئله جهان اسلام است.

 حسینی، کارشناس تاریخ قفقاز در ادامه این جلسه به بیان حکومت های تاریخی مستقر در منطقه قره باغ پرداخت و اهمیت ژئوپولوتیک و چرایی تأکید دو کشور آذربایجان و ارمنستان بر حاکمیت این منطقه را بررسی کرد.

صحرانورد از اساتید دانشگاه محقق نیز با بیان اینکه در سال 1920، 80% جمعیت قره باغ را مسلمانان تشکیل میداده گفت: بعد از سیاست های کنترل جمعیت شوروی سابق که توسط لنین و استالین اجرا شد بافت جمعیتی قره باغ دچار تغییر شد.

وی افزود: اتحادیه اروپا در سال 1994 و بعد از آتش بس بین دو کشور گروه مینسک را تشکیل داد ولی تا به امروز که 22 سال از تشکیل چنین گروهی می گذرد هیچگونه تلاشی برای حلّ این موضوع نشده و در کنار این موضوع بایستی گفت که دولت آذربایجان نیز اراده خاصی برای حل این مناقشه ندارد.

صحرانورد تصریح کرد: دولت آذربایجان سعی دارد ضعف حکومتی خود را با فرافکنی لاپوشانی کند و از آن جمله مقصر جلوه دادن ایران در عدم کمک به این کشور و همراهی ایران با ارمنستان است حال آنکه اسناد و مدارک موجود نشان می دهد که ایران در این مدت چه مقدار کمک بلاعوض به این کشور کرده و مستشاران نظامی ما در این مناقشه از انجام هیچ کمکی به آذربایجان کم نگذاشته اند.

انتهای پیام/