پربازدیدترین ها

کد خبر: 2861 ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری:

رشته های اشباع شده در جامعه حذف می شوند

مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در جمع حبرنگاران از ایجاد رشته زبان و ادبیات آذری در دانشگاه های منطقه سه خبر داد و گفت:رشته های اشباع شده در جامعه نیز به تئریج در حال حذف شدن هستند.

رشته های اشباع شده در جامعه حذف می شوند

به گزارش حبرنگار ابصارخبر، مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوریدر جمع حبرنگاران از ایجاد رشته زبان و ادبیات آذری در دانشگاه های منطقه سه خبر داد و گفت:رشته های اشباع شده در جامعه نیز به تئریج در حال حذف شدن هستند.

شریعتی با بیان اینکه سیاست دولت تدبیر و امید توجه به ویژگی اقوام مختلف در کشور است، گفت: به همین دلیل پارسال رشته زبان و ادبیات کردی ایجاد شد و دانشجو پذیرش کرد و امسال هم رشته زبان و ادبیات آذری از مهر ماه دانشجو پذیرش خواهد شد.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه سخنان خود گفت: برای پذیرش دانشجو در رشته زبان و ادبیات آذری باید خود دانشگاه ها اعلام آمادگی کنند و وزارتخانه برای شتاب بخشی به این امر آماده است.

وی تصریح کرد: فعلا از دانشگاه های منطقه سه تنها دانشگاه تبریز برای پذیرش دانشجو در رشته زبان و ادبیات آذری اعلام آمادگی کرده است اما توصیه ما این است که برای سال اول یک دانشگاه بصورت متمرکز جذب دانشجو در این رشته داشته باشد.

شریعتی با بیان اینکه سیاست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایجاد رشته های میان رشته ای است، افزود: در سه سال اخیر حدود 70 رشته جدید ایجاد کرده ایم که بیشتر آنها رشته های میان رشته ای بود.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه آمار رشته های اشباع شده در جامعه را در آورده ایم، گفت: پذیرش در این رشته ها به تدریج محدود شده و رشته هایی که تقاضا نداشته باشند، حذف خواهند شد.

وی با اشاره به سطح بندی دانشگاه های کشور ادامه داد: طرح نهایی سطح بندی دانشگاه های غیر دولتی آماده شده و در آینده نزدیک اعلام خواهد شد و سطح بندی دانشگاه های دولتی هم در حال انجام است که این سطح بندی در چهار سطح انجام شده و ویژگی های هر سطح متعاقباً اعلام خواهد شد.

شریعتی با بیان اینکه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پذیرش دانشجویان خارجی و اعزام  دانشجویان به خارج دو هدف را دنبال می کند، تصریح کرد: یکی از این اهداف کمک به کشورهای محروم و هدف دوم بهره گیری از دانشگاه های خوب دنیا است.

وی با بیان اینکه دانشجویان خارجی حدود نیم درصد دانشجویان کشور را تشکیل می دهند، ادامه داد: پیش بینی می کنیم که در پایان برنامه ششم توسعه این تعداد به چهار برابر افزایش یابد.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه بیشترین دانشجویان خارجی از کشورهای همسایه پذیرش شده اند، گفت: در مجموع از حدود 85 کشور دنیا دانشجو پذیرش کرده ایم و دانشجویان ایرانی بیشتر در کشورهای پیشرفته تحصیل می کنند که امیدواریم مساله به گونه ای تغییر یابد که دانشجویان ایرانی تنها در صورت اضطرار به کشورهای دیگر رفته و در آنجا تحصیل کنند.

وی تاکید کرد: حفظ آرمان ها و جایگاه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در تعاملات بین المللی بسیار مهم است و باید اعتبار و ارزش ویژه نظام را در این خصوص حفظ کنیم.

شریعتی با بیان اینکه قرار بود کنکور دکتری دو بار در سال برگزار شود، افزود: با مصوبه مجلس این روش تغییر کرد و قرار است یک آزمون تخصصی به صورت یکپارچه برگزار شود.

 معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ایده آل این است که در هیچ مقطعی کنکور وجود نداشته باشد اما اجرای این کار به سادگی امکان پذیر نیست و برای حذف آن علاوه بر قانون، نیازمند فرهنگ سازی هستیم و تا زمانی که رقابت بین دانشگاه های تراز اول وجود داشته باشد، مجبور هستیم به کنکور تن بدهیم.

انتهای پیام/


نظرات بازدیدکنندگان

مصطفی کریمی
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱

آیا رشته ریاضی فیزیک حزف میشه