کد خبر: 2950 ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰

مشروح نشست خبری استاندار اردبیل

استاندار اردبیل در نشست خبری با ارئه گزارشی از عملکرد استانی به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.

مشروح نشست خبری استاندار اردبیل

به گزارش ابصارخبر به نقل ار آذرسلام،  مجید خداخبش استاندار اردبیل در نشست خبری با اصحاب رسانه استان گزارشی از عملکرد دولت محلی ارائه داد و در ادامه به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.

 

خدابخش سیره شهیدان رجایی و باهنر و شهدای دولت را یادآور شد و ادامه راه آنان را سعادت دنیوی و اخروی دانست.

استاندار اردبیل استان تحت مدیریت اجرایی خود را نوپا خواند و گفت: در دهه های گذشته به توسعه و عمران استان همت گذاشته شده اما آنچه نیاز اصلی استان بوده اقتصادی و دغدغه اشتغال بوده است.

خدابخش با مقایسه درآمدهای نفتی دولت گذشته و فعلی، شعار های این دولت را توام با مشکلات مالی و عدم وصول درآمدهای نفتی ناشی از تحریم همراه دانست و اظهار داشت:اراضی سد پایاب خدافرین سال 83 شروع و تا 92 مبلغ 160 میلیارد برخوردار شده بود در حالی که در این دولت در یک مرحله 350میلیارد تومان تخصیص و هزینه شده امسال نیز همین مقدار واریز خواهد شد.

مقام عالی اجرایی دولت تدبیر و امید در استان اردبیل صرف اکتفا به ایجاد این سد و آبگیری آن را خطا و موجب عدم پیشرفت استان دانست و گفت: از هم اکنون باید درباره ایجاد کشت و صنعت های جدید، صادرات محصولات، کشت محصولات با ارزش و اتصال به بازارهای اراوسیا و قفقاز چاره اندیشی شود، عزم همه مسئولین و انرژی ها برای ایجاد منطقه ازاد تجاری استان اردبیل را در مکمل این توسعه  از، ضروریات است.

مجید خدابخش اتحاد و انسجام 7 نماینده استان را مایه دلگرمی و رسیدن سریع به اهداف استان ارزیابی کرد و ادامه داد: پیمانکاران پهنه های سه گانه معدنی استان در حال فعالیت بوده و به نتایج خوبی رسیده اند که با روند مناسب فعلی و در صورت داشتن توجیه های اقتصادی و علمی بعدی در 5 ماه آینده خبر های خوبی شنیده خواهد شد.هم اکنون این پهنه ها در مرحله حفر چاه آزمایشی هستند.

خدابخش دو طرح؛ کشت و صنعت جدید و آماده برای واگذاری به بخش خصوصی و نیز افتتاح مجموعه ورزشی و توانبخشی ایثارگران در شورابیل را از طرح های عمده افتتاح شده در هفته دولت برشمرد و گفت: این کشت و صنعت 6 هزارو 200 هکتار مساحت دارد و برای مجموعه ورزشی و توانبخشی ایثارگران بالای 14 میلیارد تومان هزینه صرف شده است.

مقام عالی اجرایی استان اردبیل در پاسخ به سوالی درباره جنجالهای شهرداری و عزل و استیضاح وی و نیز رای هیئت حل اختلاف گفت: در این 40 روز هیچ حرفی نزده بودم ولی اگر با اصل حاکمیت قانون پیش برویم مکشلی پیش نخواهد آمد .شورا حق استیضاح را دارد و مصوبات شورا ظرف ده روز باید از فرمانداری نظر خواهی شود.در نهایت هیئت حل اختلاف استان که در آن نمایندگان سه قوه و دیگر اعضا حضور دارند رای به بازگشت شهردار دادند و روز قبل شورا به رای این هیئت تمکین کرد.

استاندار اردبیل مدعی شد:عده ای به دنبال سیاسی کردن موضوع هستند و یا اظهاراتی مطرح می شود که نشان می دهد آشنایی حرفه ای از قوانین ندارند.بنابراین باید از خودشان پرسید که چرا این صحبت ها مطرح است.طرف داری و یا عدم طرفداری در شان هیئت حل اختلاف نبوده و نیست و در چارچوب قانون اقدام به صدور رای شده است.

خدابخش در پاسخ به سوال خبرنگار آذرسلام مبنی بر هدف از سفر مقامات بلند پایه کشور در سکوت رسانه ای و عدم اطلاع و هماهنگی نمایندگان استان اردبیل گفت: این سفرها در راستای پیگیری مصوبات سفر رئیس جمهور به استانها بوده و درباره وضعیت اردبیل قبلا 5جلسه برگزار شده بود که 6تن از نمایندگان در جلسه با نوبخت نیز حضور داشتند.در سفر اخیر مقامات نیز قرار بر هماهنگی با نماندگان شده بود و مطلع بودند و این حق نمایندگان هست که در تمامی جلسات حضور یابند. سفر شریعتمداری و حسین فریدون و هیئت همراه به اردبیل به هیمن منظور بود و صرفا پیشرفت فیزیکی پروژه ها ارزیابی شد.

استاندار اردبیل در ادامه با تاکید بر مهیا ساختن زیرساخت های گردشگری و توریست گفت: جذب توریست فقط از راه زیرساخت ها نبوده بلکه راه های دیگری هم وجود دارد که شناخت کافی از فرهنگ توریستها و برنامه ریزی از روی آن یکی از این راه ها است.

وی در ادامه سفر اعضای کمیسیون های مجلس از جمله تلفیق در چند روز اخیر و عمران در آینده را مهم و مثبت ارزابی کرد و گفت: در این سفرها ضمن معرفی نیازمندی و ظرفیت های استان پیشنهادها و مطالبات بصورت مستقیم برای طرح در مجلس ارائه می شود از جمله در سفر کمیسیون تلفیق به مجلس پیشنهاد ایجاد صندوق توسعه استانها همانند صندوق توسعه ملی داده شد تا سهم هر استان از این محل مشخص و تخصیص یابد که با استقبال کمیسیون مواجه شد.

وی در ادامه به احیای واحدهای تولیدی راکد و مشکل دار اشاره کرد و گفت: خوشبختانه ستاد اقتصاد مقاومتی بدهی بانکی و یا چک برگشتی را مانع از ارائه تسهیلات ندانست و تسهلات کم درصد واگذار خواهد شد.

استاندار اردبیل در پاسخ به سوالی از ایجاد بنیاد فرهنگ و ادب آذربایجان با مشارکت اردبیل- تبریز- زنجان و آذربایجان غربی خبر داد و گفت: ساختمان این بنیاد در اردبیل بزودی واگذار می شود.

وی در ادامه با اشاره به برداشت های نادرست از سخنان پوتین مبنی بر اینکه مناطق آزاد سه گانه ایجاد خواهد شد اظهار داشت: منظور از آن تجارت ازاد بود، نه مناطق آزاد، در صورت الحاق ایران به تجارت آزاد اوراسیا استان اردبیل به جهت همجواری با قفقاز متحول شده و تجارت بین المللی اردبیل معنی واقعی پیدا خواهد کرد.

نماینده عالی دولت در استان در ادامه مدعی شد:اتاق های فکر رسانه ای برای تخریب دولت ایجاد و در حال نشر بوده و هدایت می شوند که به نفع نظام نیست و مدام ناامیدی را به جامعه تلقین می کنند در حالی که نباید سر سوزنی مردم را ناامید کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره تلاش های مسئولین و ائمه جمعه استان بویژه امام جمعه اردبیل درباره گمرک اصلاندوز و نیز سفر اخیر وزیر کشور گفت: وی در جریان کامل گمرک اصلاندوز قرار گرفت و برای خروج از تعطیلی و رکود احتمالی در آینده راهکارهایی خوبی پیشنهاد شد و امیدواریم در هیئت وزیران تجدید نظر شود.

مجید خدابخش درباره بدهی دولت به گندمکاران گفت: بالای 14 میلیون تن گندم خریداری شد که بیش از پیش بینی دولت بود باعین حال در حال پیگری برای وصول مطالبات کشاورزان هستیم و تا پایان شهریور ماه واریز خواهد شد.خسارت کشاورزان بیله سوار از محل آتش سوزی پرداخت شده اما خسارت تگرگ محصولات کشاورزی پارس آباد در صورت تصویب پرداخت خواهد شد.

 

انتهای پیام/