کد خبر: 3219 ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۸

با حضورمعاون سازمان برنامه و بودجه؛

همایش برنامه ششم توسعه از منظر اقتصاد اسلامی در اردبیل برگزار شد

همایش بررسی برنامه ششم توسعه از منظر اقتصاد اسلامی با حضور محمدرضا واعظ مهدوی معاون سازمان برنامه و بودجه کشور در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد

همایش برنامه ششم توسعه از منظر اقتصاد اسلامی در اردبیل برگزار شد

به گزارش خبرنگار ابصارخبر، همایش بررسی برنامه ششم توسعه از منظر اقتصاد اسلامی با حضور محمدرضا واعظ مهدوی معاون سازمان برنامه و بودجه کشور پیش از ظهر امروز در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد

تقویت روحیه تاباوری، نقش مهمی در توسعه جامعه دارد

محمد نریمانی قائم مقام رئیس دانشگاه محقق اردبیلی در همایش برنامه ششم توسعه از منظر اقتصاد اسلامی که پیش از ظهر امروز در سالن بصیرت دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد به انواع سرمایه های انسانی اشاره کرد و گفت: راهبرد مذهبی تنها راهبردی در عالم است که در همه مراحل زندگی به داد انسان می رسد.

قائم مقام رئیس دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه با ویژگی خود کارآمدی در انسان می توان تغییرات مفید و مؤثر در محیط پیرامون ایجاد کرد،گفت: با رشد روحیه خودباوری در انسان ها می توان در کنار اقناع کلامی ، چالش کلامی و خودگویی های مثبت اهداف بزرگ را محقق ساخت.

وی ارائه الگوهای مناسب را در تحقق اهداف سازمانی مؤثر دانست و گفت: با رائه الگوهای موفق به جامعه هدف در واقع روحیه تخیلی جانشینی در افراد تقویت یافته که این عامل خود باعث تقویت راهکارهای تحقق اهداف سازمانی خواهد شد.

قائم مقام رئیس دانشگاه محقق اردبیلی به نشر و گسترش تجارب مثبت در جامعه اشاره کرد و افزود: لمس تجارب مثبت توسط مدیران جوان در کنار مطالعه آخرین و کارآمدترین راهکارها کمک کننده است.

نریمانی حسادت، تنگ نظری، ترس از آینده شغلی را دیدگاه های منفی و مخرب در وجود انسانها عنوان کرد و گفت: باید روحیه تاباوری در جامعه را تقویت کنیم تا اهداف والای سازمانی محقق شود.

وی با بیان اینکه در سال اقتصاد مقاومتی باید سرسخت عمل کنیم، گفت: تقویت روحیه تاباوری در انسان باعث مقاوت انسان در شرایط سخت می شود.

استاد دانشگاه محقق اردبیلی حفظ تعادل در جامعه را مستلزم تقویت روحیه خودباوری و خلاق  در جامعه توصیف کرد و گفت: استفاده از تکنیک حل مسئله در کنار کنترل هیجانات، باعث هدفمند شدن زندگی انسان می شود.

نریمانی در ادامه سخنان خود به مباحث روانشاختی انسان اشاره کرد و گفت: پرداختن به مبحث روان شناختی اجتماعی انسان را در برابر مشکلات و سختی ها سرسخت،متعهد و مبارزه طلب می کند

وی از سرمایه بدنی بعنوان مهمترین سرمایه انسان نام برد و گفت: سرمایه های مختلف انسانی در بحث های مختلفی چون روان شناختی، اجتماعی، اقتصادی کارآمدی خود را از دست می دهند و تنها سرمایه بدنی خود را نشان داده  و حلال مشکلات می شود.

قائم مقام رئیس دانشگاه محقق اردبیلی سرمایه معنوی در انسان را ستود و گفت: انجام کارهای خیرخواهانه علاوه بر کمک به جامعه باعث افزایش سرمایه معنوی خَیر شده  و باعث رشد و توسعه جامعه می شود.

عدم توجه به توازن منطقه ای و تقسیم بودجه برحسب مرکز موجب عقب افتادگی و محرومیت برخی مناطق شده است

 حبییب ابراهیم پور رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه محقق اردبیلی به سابقه برنامه ریزی در ایران اشاره کرد و گفت: عدم توجه به توازن منطقه ای  و تقسیم بودجه برحسب مرکز و پیرامون آن موجب عقب افتادگی و محرومیت برخی مناطق شده است.

ابراهیم پور با بیان اینکه رویکرد برنامه ششم توسعه باید مننطقه محور باشد، گفت: توجه برنامه ریزان به اقتصاد منطقه ای می تواند مشکلات کنونی مناطق محروم را کاهش دهد.

وی در ادامه سخنان خود به رتبه اردبیل در ابعاد مختلف کشوری اشاره کرد و گفت: استان اردبیل در شاخص های توسعه در رتبه  24 کشوری قرار دارد.

رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه محقق اردبیلی رتبه اردبیل در بحث زیرساخت را 13 ام عنوان کرد و گفت:استان اردبیل در شاخص توسعه اقتصادی  جایگاه 17 ام را به خود اختصاص داده  و در صنعت نیز به مقام 19 ام رسیده است.

ابراهیم پور وضعیت بهداشت استان اردبیل را اسفناک توصیف کرد و گفت: استان اردبیل در بحث شاخص  توسعه بهداشتی با کسب رتبه 26 در رده های اخر این شاخص در کشور قرار دارد.

وی توسعه فرهنگی و اجتماعی را نیز شایسته استان ندانست و گفت استان اردبیل در شاخص فرهنگی و اجتماعی توسعه در جایگاه 25 ام قرار گرفته است.

وی در ادامه سخنان خود به تحقیقات صورت گرفته در خصوص تولید ناخالص ملی کشور اشاره کرد و گفت: تهران با اختصاص 25درصد تولید ناخالص ملی بعنوان تنهاترین استان پیشرفته کشور مطرح است.

ابراهیم پور استان های توسعه یافته را 4 استان عنوان کرد و گفت:7 استان  جزو استان های متوسط  و 17 استان جزو استان های توسعه نیافته به حساب می ایند.

وی خاطر نشان کرد:استان سیستان و بلوچستان در این تحقیق بعنوان تنهاترین استان محروم تلقی شده است.

استاد مدیریت دانشگاه محقق اردبیلی توجه به الگوی توسعه نمنطقه کشور را خواستار شد و گفت: اردبیل جزو استان های مرزی و کوهستانی به حساب می اید و همین عوامل باعث عقب ماندگی اردبیل شده است و اگر رویکرد مناسبی اتخاذ نشور رفته رفته برمشکلات استان افزوده خواهد شد.

ابراهیم پور فقدان نظریه توسعه بومی را یکی از علت های عقب ماندگی استان عنوان کرد و گفت: وقتی برنامه ای مصوب می شود برای همه استان ها بدون در نظر گرفتن شاخصه های، نسخه واحد ارسال می شود که این خود به تنهای عاملی برای عقب ماندگی توسعه به حساب می آید.

وی برداشت کلیشه ای مسئولان استان از برنامه های مصوب ارسالی را نیز عامل دیگر عقب ماندگی توسعه دانست و تصریح کرد:اجرای برخی پروژه ها بدون مطالعه کلی باعث ضربه به استان  می شود.

استاد دانشگاه محقق اردبیلی از پروژه ذوب آهن اردبیل بعنوان یکی از پروژه های معیوب نام برد و گفت: این کارخانه علاوه بر اینکه گره ای از مشکلات استان باز نکرد بلکه باعث ضربه به مردم و اعتبار استان نیز شد.

ابراهیم پور قدرت چانه زنی نمایندگان استان در مجلس را حائز اهمیت توصیف کرد  گفت: استانی که از نماینده قوی  و دارای قدرت چانه زنی و لابی گری برخوردار است نقش مرثری در تصویب برنامه ها و اخذ بودجه برای استان خود ایفا می کند

وی در پایان سخنان خود به وجود اساتید خبره و توانمند در مناطق کشور اشاره کرد و گفت: اگر در اتخاد تصمیم در برنامه توسعه از وجود اساتید منطقه ای استفاده شود نتایج بهتری در پایان برنامه 5 ساله توسعه حاصل خواهد شد.

 

سخنرانی اقبال عباسی پیرامون برنامه ششم توسعه, قرائت پیام آیت الله موسوی اردبیلی به همایش برنامه ششم توسعه از منظر اقتصاد اسلامی و سخنرانی محمدرضا واعظ مهدوی معاون سازمان برنامه و بودجه کشور از دیگر برنامه های همایش برنامه ششم توسعه از منظر اقتصاد اسلامی در دانشگاه محقق اردبیلی بود.

انتهای پیام/