کد خبر: 3220 ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۸

معاون سازمان برنامه و بودجه کشور:

سیاست های اقتصاد مقاومتی، دستور کار سند چشم انداز است /نپرداختن مالیات مصداق سوء استفاده از بیت المال است

محمدرضا واعظ مهدوی معاون سازمان برنامه و بودجه کشور در چهاردهمین همایش تخصصی اقتصاد اسلامی در دانشگاه محقق اردبیلی به اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی در سند چشم انداز اشاره کرد و گفت: پرداخت مالیات در جامعه باید نهادینه شود.

سیاست های اقتصاد مقاومتی، دستور کار سند چشم انداز است /نپرداختن مالیات مصداق سوء استفاده از بیت المال است

به گزارش خبرنگار ابصارخبر،  محمدرضا واعظ مهدوی  معاون سازمان برنامه و بودجه کشور در چهاردهمین همایش تخصصی اقتصاد اسلامی  که در سالن بصیرت دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد به بیان مهمترین وظیفه سازمان برنامه وبودجه کشور پرداخت و گفت: در زمینه تحقق سیاستهای مقاومتی اقدامات خوبی انجام شده و باید با ارج نهادن به شرکتهای دانش‌بینان و حرکت به سمت تولیدات داخلی گام های بزرگی برای تحقق این امر برداشته شود.

گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی از جمله سیاست های اقتصاد مقاومتی است

 معاون سازمان برنامه و بودجه کشور کارآفرینی، افزایش تولید، مدیریت مصرف، برنامه ریزی تولید ملی، صرفه جویی در هزینه های عمومی، قطع وابستگی به بودجه و گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی را از جمله سیاست های اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: در گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی باید مسائلی مانند مقابله با ربا، احتکار و اسراف در دستور کار اقتصاد مقاومتی قرار گیرد.

واعظ مهدوی در ادامه سخنان خود به گفتمان سازی و ایجاد فرهنگ کار اشاره کرد و گفت: ارزش دانستن کار و تشویق به پرکاری در زمینه فرهنگ کاری می تواند مثمر ثمر واقع شود.

وی حمایت از تولید ملی، رفع موانع تولید و ارزش دانستن مصرف کالاهای داخلی از ابزارهای فرهنگ تولید است.

معاون سازمان برنامه و بودجه کشور، محور اصلی اقتصاد مقاومتی  را تولید و حمایت از ظرفیتهای داخلی دانست  و گفت:  باید در ترویج الگوی مصرف صحیح  در سطح جامعه تلاش کنیم تا بتوانیم اقتصاد کشور را در مسیر پیشرفت و توسعه قرار دهیم.

واعظ مهدوی از مردم و مسئولان خواست با خرید کالاهای داخلی علاوه بر حمایت از تولید داخلی و کاهش بیکاری  نقش خود را در تحقق اقتصاد مقاومتی ایفا کنند.

نپرداختن مالیات مصداق سوء استفاده از بیت المال است

معاون سازمان برنامه و بودجه کشور در بخش دیگری از سخنان خود به مبحث مالیات پرداخت و گفت: مردم و مسئولان باید برای پرداخت مالیات تلاش کنند چونکه  نپرداختن مالیات مصداق سوء استفاده از بیت المال است.

وی با بیان اینکه مالیت پول زور نیست تصریح کرد: مالیات بخشی از هزینه های شهروندی را تأمین می کند.

واعظ مهدوی پرداختن مالیات را یک امر ضروری  برای  پیشرفت کشور عنوان کرد و افزود: این امر باید به طور همه‌جانبه در کشور فرهنگ‌سازی شود تا با همه گیردن پرداخت مالیات عدالت شهروندی نیز بیشتر رعایت شود.

معاون سازمان برنامه‌وبودجه کشوردر بخش دیگری از سخنان خود به نقش تورم در اقتصاد اشاره کرد و گفت: با اینکه دولت تا حدودی نرخ تورم را کنترل کرده است، ولی خرید منابع مالی و نقدینگی به حداکثر معادل نرخ تورم کارسیده است.

نرخ بهره فعلی نمی‌توان زمینه رونق تولید داخلی را فراهم کند

واعظ مهدوی با بیان اینکه بهره بانکی بیش از نرخ تورم است، افزود: در واقع این موضوع موجب شده بخش مهمی از نقدینگی جذب سپرده‌ها شود که به دلیل نرخ بالای بهره بانکی امکان جذب سرمایه در بخش صنعتی فراهم نشده است.

وی خاطر نشان کرد: نرخ بهره فعلی نمی‌توان زمینه رونق تولید داخلی را فراهم کند، چونکه نتیجه آن ورود کالای خارجی به شکل قاچاق و آسیب به کالاهای داخلی است.

معاون سازمان برنامه‌ و بودجه کشور میزان بهره بانکی در کشور را بیش از اقتصادهای پیشرفته دنیا دانست و افزود: لازم است برای تعدیل آن اقدامات جدی صورت گیرد.

انتهای پیام/