کد خبر: 3237 ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲

دیدار جمعی از اعضای هیئت علمی دانشگاههای ترکیه با نماینده ولی فقیه در اردبیل

جمعی از اعضای هیئت علمی دانشگاه های ترکیه و اصحاب مطبوعات این کشور به سرپرستی اورتایلی ایران شناس و استاد دانشگاه کمبریج با نماینده ولی فقیه در استان دیدار کردند

دیدار جمعی از اعضای هیئت علمی دانشگاههای ترکیه با نماینده ولی فقیه در اردبیل

به گزارش ابصارخبر به نقل از به نقل از آذرسلام،اعضای تور گردشگری ترکیه ای متشکل از هیئت علمی دانشگاه و اصحاب مطبوعات به سرپرستی پروفسور اورتایلی ایران شناس و استاد دانشگاه کمبریج باهدف مطالعه ظرفیت های گردشگری و تاریخی مناطق شمالی ایران پس از سفر به ارومیه، تبریز، زنجان و رشت از جاذبه های تاریخی و گردشگری استان اردبیل نیز بازدید کردند.

 

پروفسور اورتایلی و هیأت همراه در بازدید از مجموعه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی با حضور کریم حاجی زاده مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل ضمن ابراز شگفتی و خرسندی از دیدن این مجموعه بی نظیر به عنوان یکی از مراکز مهم عرفان و تصوف، شیوه معماری و کاشی کاری آن را در بین بناهای تاریخی ایران منحصر به فرد توصیف کرد.

در ادامه این تورگردشگری متشکل از هیئت علمی دانشگاه و اصحاب مطبوعاتی کشور ترکیه که با هماهنگی وابسته فرهنگی کنسولگری ایران در استانبول برگزار شده بود، با آیت الله سید حسن عاملی امام جمعه اردبیل و نماینده ولی فقیه در استان دیدار کردند.

پروفسور اورتایلی در این دیدار ضمن ابراز خوشحالی از سفر به کشور ایران و این استان، نقش و اهمیت تاریخی این کشور را یادآور شد و گفت: ایران، فرهنگ و تاریخ والا و قابل اهمیتی دارد به طوری که تاریخ کشور ترکیه بدون در نظر گرفتن تاریخ ایران معنایی ندارد، چنانچه ما در معنای حقیقی محتوی اسلام را از ایران و نه از اعراب به ودیعه گرفته ایم.

این ایران شناس ترکیه ای، با تأکید بر نقاط مشترک تاریخی و فرهنگی دو کشور ایران و ترکیه، اظهار داشت: اتحاد این دو ملت متمدن و با فرهنگ، باعث پیشرفت دنیای اسلام است.

وی با ابراز تأسف از وقوع برخی رویدادهای تلخ در تاریخ این دو ملت از جمله جنگ چالدران بین دو امپراطوری قدرتمند و بزرگ صفوی و عثمانی، تصریح کرد: با وجود علاقه وافر سلطان سلیم عثمانی به فرهنگ ایران و حتی سرودن اشعار فارسی، اما ترس از علاقه و ارادت خاص علوی های آناتولی به مقام عرفانی شیخ صفی الدین اردبیلی، زمینه ساز وقوع رویدادهای تلخ در تاریخ دو ملت شد.

امام جمعه اردبیل و نماینده ولی فقیه در استان نیز در ادامه با اشاره به تلخی وقایع رخ داده بین دو امپراطوری بزرگ صفوی و عثمانی اذعان داشت: منشاء این اختلاف در آن مقطع حساس تاریخی اروپا بود چرا که اروپا از اتحاد دو ملت و حکومت قدرتمند اسلامی بسیار وحشت داشت.

آیت الله سیدحسن عاملی به محتوی نامه های تاریخی شاه اسماعیل صفوی به سلطان سلیم عثمانی در پیش گیری از وقوع این جنگ اشاره کرد و افزود: در این نامه ها، شاه اسماعیل صفوی به صراحت سلطان سلیم عثمانی را به اتحاد بین دو ملت و حکومت و جلوگیری از وقوع جنگ و مغلوب کردن یکدیگر فرا می خواند.

وی وجود نقاط مشترک تاریخی، فرهنگی و دینی بین دو ملت ایران و ترکیه با وجود از دست دادن فرصت های ارزشمند در تاریخ گذشته را یادآور شد و بیان داشت: وسعت و گستردگی همین نقاط مشترک سبب شده که دولت و ملت ایران به ویژه در دوره معاصر، منافع کشور ترکیه را منافع خود بداند.

امام جمعه اردبیل و نماینده ولی فقیه در استان در پایان خاطر نشان کرد: در بازگشت به کشورتان، پیام ملت ایران را به نخبگان و مردم مسلمان کشور ترکیه برسانید که در مواجه با شداید و مشکلات می توانند روی ملت ایران حساب کنند.

انتهای پیام/