کد خبر: 3503 ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۸

حجت الاسلام سید سیاح:

فرهنگ سازی سیره پیامبر(ص)، امروز از ضروری ترین نیاز های جامعه است

مسئول دفتر ولی فقیه در ناحیه بسیج دانشجویی استان گفت: فرهنگ سازی سیره پیامبر اکرم(ص) در جامعه کنونی از ضروری ترین مسائل است، بطوریکه رهایی مسلمین از مشکلات امروزی تنها در گرو عمل به سیره پیامبر(ص) ممکن است.

فرهنگ سازی سیره پیامبر(ص)، امروز از ضروری ترین نیاز های جامعه است

به گزارش خبرنگار ابصارخبر، حجت الاسلام سید محمد سید سیاح مسئول دفتر ولی فقیه در ناحیه بسیج دانشجویی استان ضمن آرزوی توفیق برای عموم مسلمانان در ایام آخر ماه صفر و سوگواری ایام حزن انگیز رحلت پیامبر(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا(ع) و بهره مندی  از فیوضات این ایام به مقایسه دوران پیامبر اکرم(ص) و دوران کنونی پرداخت و گفت: یکی از امتیزات رسول مکرم اسلام این است که  جزئیات زندگی حضرت در تاریخ ثبت شده است در حالیکه سیره زندگی سایر انبیا دستخوش تغیر و تحریف گردیده است و این یکی از افتخارات مسلمانان است که به راحتی می توانند با سیره فردی و اجتماعی پیامبرشان آشنا شوند.

مسئول دفتر ولی فقیه در ناحیه بسیج دانشجویی با بیان اینکه پیامبر(ص) تمام اوقات شبانه روز را تقسیم بندی کرده بود، گفت: تقسیم اوقات شبانه روزی پیامبر(ص) در تاریخ ثبت شده بطوریکه آن حضرت قسمتی از اوقاتشان را با راز و نیاز  با خدای متعال ، قسمتی را برای خانواده و قسمت دیگری را برای رسیدگی به مشکلات مسلمانان در نظر گرفته بود.

علل موفقیت رسول اکرم(ص)

حجت الاسلام سید سیاح در ادامه سخنان خود به بیان علت موفقیت رسول اکرم(ص) در آن دوران سخت و مملو از دشمنان گفت: به نظر می رسد علل مختلفی در پیروزی پیامبر (ص) دخیل بود اما چند علت بیش از دیگر علل در موفقیت پیامبر(ص) نقش داش.

وی افزود: یکی اخلاق کریمه حضرت بود بطوریکه  در قرآن کریم مورد تحسن قرار گرفته و آمده است: وَ اِنَّكَ لَعَلي خُلُقٍ عَظيمٍ، پیامبر اکرم (ص) خودشان فرمودند چند عمل را تا پایان عمر ترک نمی کنم.

مسئول دفتر ولی فقیه در ناحیه بسیج دانشجویی سلام کردن به کودکان، سوار شدن بر چارپا، نشستن روی خاک و غیره را از جمله اعمال نیک پیامبر(ص) برشمرد و گفت: اینها نشان از تواضع پیامبر(ص) دارد بطوریکه ذره ای از تکبر و غرور و خودخواهی در اعمال و رفتار پیامبر(ص) نیست و همه اینها عامل جذب مردم به دین اسلام بودند.

سید سیاح با بیان اینکه پیامبر(ص) همواره در جهت ارتقای سطح آگاهی و بصیرت مسلمانان تلاش کرد،گفت: پیامبر(ص) ما، پیامبر علم و منطق بود و از سوی خداوند متعال به جدال احسن مامور شد.

وی با بیان اینکه در هیچ یک از جنگ های صدر اسلام، پیامبر (ص) آغازگر جنگ نبود، متذکر شد: زبان پیامبر(ص) زبان منطق بود.

فرهنگ سازی سیره پیامبر اکرم(ص) در جامعه کنونی از ضروری ترین مسائل است

مسئول دفتر ولی فقیه در ناحیه بسیج دانشجویی خاطرنشان کرد: پیامبر (ص) همواره تلاش می کرد با آگاهی دادن و روشن کردن قضایا به مردم بصیرت دهد و بدینگونه بود که بسیاری از مسلمانان حق را از باطل جدامی کردند و بدون توسل به زور و جنگ مسلمان شده و به حق می پیوستند.

حجت الاسلام سید سیاح در بخش دیگری از سخنان خود به بیان نیاز کنونی جامعه پرداخت و گفت: فرهنگ سازی سیره پیامبر اکرم(ص) در جامعه کنونی ضروری ترین مسائل است، بطوریکه لزوم فرهنگ سازی سیره حضرت بر هیچکسی پوشیده نیست و برای رهایی از مشکلات جوامع مسلمین تنها راه عمل به سیره پیامبر(ص) است.

مدیریت الهی پیامبر اکرم(ص)

وی به مقایسه زمان کنونی با زمان پیامبر(ص) پرداخت و گفت: مسلمانان در زمان پیامبر(ص) اینگونه بودند که توطئه، فتنه، دشمنی وجود داشت. فقر و فاصله طبقاتی از ویژگی های آن زمان بود.

وی با بیان اینکه در زمان کنونی این مسائل و مشکلات همچنان وجود دارد، گفت: مدیریت الهی پیامبر اکرم(ص) بود که مشکلات را برطرف کرد و اسلام بدون اینکه آسیبی ببیند با قوت به راه خود ادامه داد.

مسئول دفتر ولی فقیه در ناحیه بسیج دانشجویی در ادامه سخنان خود به چند نمونه از سیره مدیریتی حضرت اشاره کرد و گفت: مدیران کشور ما و همچنین حاکمان بلاد اسلامی باید توشه ای از مدیریت الهی پیامبر اکرم(ص) بردارند تا جوامع اسلامی پبشرفت کند.

سوز و گداز پیامبر(ص)

حجت الاسلام سید سیاح از سوز و گداز پیامبر(ص) بعنوان نمونه دیگری از سیره مدیریتی پیامبر(ص) نام برد و گفت: کسی که خود را موظف به اصلاح جامعه می داند  اصلاح جامعه را به همراه دارد و اگر سوز و گداز نداشت باشد نمی تواند کاری از پیش ببرد، این تعابیر قرانی نشان از سوز و گداز آن رسول مصلح دارد.

وی با بیان اینکه پیامبر(ص) جهت هدایت مردم حریص بود، گفت: مدیران تربیتی و مسئولین فرهنگی باید سوز و گداز داشته باشند تا در مقابل قشر جوان، متولیان آموزش و پرورش و آموزش عالی با بی خیالی و  بی دردی نمی توانند جامعه را اصلاح کنند.

پرهیز از تکلف

مسئول دفتر ولی فقیه در ناحیه بسیج دانشجویی پرهیز از تکلف را از دیگر ویژگی های سیره مدیریتی پیامبر(ص) برشمرد و گفت: هیچ مدیری و هیچ رهبری نباید مردم را بیش از توانشان به تکلف بیاندازد.

وی موضوع فیش های نجومی را یادآور شد و گغت: دولت ها و مسئولین می توانند با کاهش دادن خرج و مخارج اداره دولت و پرهیز از تشریفات و تجملات و صرفه جویی بسیاری از مشکلات را از سر راه بردارند.

صرفه جویی و دوری از اسراف

سید سیاح افزود:  نمی توان مردم را به صرفه جویی و دوری از اسراف دعوت کرد در حالیکه مردم شاهد هستند مسئولین خود این جیزها را مراعات نمی کنند.

وی خاطرنشان کرد: دولت ها نباید هزینه زندگی را روز به روز افزایش دهند چراکه این افزایش هزینه های مردم را در اداره زندگی دچار مشکل می کند بطوریکه یکی از علل والدین در کاهش فرزند آوری طبق بیان خودشان  بالا بودن مخارج زندگی، عنوان شده است.

غمخوار مردم بودن

مسئول دفتر ولی فقیه در ناحیه بسیج دانشجویی غمخوار مردم بودن را از سیره پیامبر(ص) عنوان کرد و گفت: در صدر اسلام مسلمانان با فقر شدید مواجه بودند. 3 سال را در شعب ابوطالب با تشنگی و گرسنگی به سر بردند و بعد از آن بیشتر فاقد رفاه و آسایش بودند بعنوان مثال ابوطالب فردی سالخورده و عیالوار بود و به سختی زندگی خود را اداره می کرد پیامبر (ص) با عمویش عباس تصمیم گرفتند  هر کدام یکی از اولاد ابوطالب را  به خانه برده و سرپرستی کنند و بدینگونه باری از مشکلات ابوطالب را از دوش او بردارند.

صداقت در گفتار و عمل

سید سیاح به صداقت پیامبر(ص) اشاره کرد و گفت: پیامبر اکرم(ص) صادق ترین رهبران بود، وقایع را از مردم پنهان نمی کرد با مردم رو راست بود به وعده هایی که به مردم می داد عمل می کرد به مردم وعده های دست نیافتنی  و شعارهای توخالی نمی داد چه خوب است که مدیران ، مسئولان و کاندیداهای انتخابات این سیره پیامبر را مد نظر قرار داده و عمل کنند.

پیشگام در مبارزه با طاغوت

وی با بیان اینکه پیامبر اکرم پیشگام در مبارزه علیه طاغوت بود، گفت: طبق آیه 86 سوره نساء پیامبر(ص) از جانب خدا مأمور است  بطوریکه اگر مسلمانان برای جنگ و جهاد حاضر نباشند پیامبر(ص) آمادگی دارد به تنهایی علیه کفار و دشمنان قیام کند.

وی افزود: سیره امام خمینی(ره) نیز نشان می دهد که ایشان پیشتاز مبارزه با طاغوت بودندو امروز نیز رهبر انقلاب در خط مقدم مبارزه با  استکبار قرار دارد و امت شهید پرور ایران نیز دوشادوش رهبرشان در مبارزه با استکبار جهانی حرکت می کنند و به گفته خودشان تا آخرین نفس نیز به راه خود ادامه خواهند داد.

سید سیاح  با انتقاد از برخی از دولتمردان و پیشکسوتان انقلاب که در این راه  خستگی و سستی از خود نشان می دهند گفت: برخی از مسئولین کشور دم از دوستی با آمریکا می زنند و به مذاکرات علنی و پنهانی مبادرات می ورزند که شایسته از از خواب غفلت بیدار شده و در مسیر انقلاب قرار گیرند.

قاطعیت پیامبر(ص)

مسئول دفتر ولی فقیه در ناحیه بسیج دانشجویی قاطعیت پیامبر(ص) را از دیگر ابعاد سیره مدیریتی پیامبر(ص) نام برد  وگفت: پیامبر اکرم در دفاع از اسلام و مسلمین  قاطعیت و صلابت داشت بطوریکه در روایات آمده  است؛ عده ای نزد پیامبر آمدند و عرض کردند ما به تو ایمان می آوریم  به شرطی که بت هایمان را عبادت کنیم و نماز شما را هم نخوانیم، پیامبر اکرم (ص) با قاطعیت تمام از کلیت اسلام دفاع نموده و اینچنین ایمانی را نپذیرفتند و گفتند: نمی توان به بخشی از آیات قرآن و اسلام عمل کرد و بخشی دیگر از آن را رها کرد

وی تصریح کرد: امروز کسی نمی تواند اجرای عدالت از سوی مسئولین را مطالبه کند ولی نسبت به آیات حجاب بی تفاوت باشد.

نحوه رفتار با مخالفین

سید سیاح رفتار با مخالفین را از دیگر خصلت های مدیریتی پیامبر اکرم برشمرد و گفت: در واقع امروز جهان نظاره گر ترویج خشونت، قتل و آدم کشی از سوی گروههای تکفیری و تروریستی منصوب به اسلام است.

وی رفتار گروه های تروریستی در منطقه را خاطر نشان کرد و گفت: دشمنان اسلام با نام اسلام با کمترین بهانه و با استناد به آیات قرآن سر می برند و قتل و خشونت کم نظیری در دنیا  به راه انداخته اند، در حالیکه پیامبر اکرم (ص) مأمور دارد  به کسانیکه از در صلح و آشتی وارد شوند امان داده و با آنان صلح کند.

پیامبر(ص) حساسیت ویژه ای نسبت به وحدت امت داشت

مسئول دفتر ولی فقیه در ناحیه بسیج دانشجویی با بیان اینکه امروز گروه های تروریستی دست پرورده آمریکا  و انگلیس با نام اسلام عامل تفرقه مسلمین شده اند، گفت: این گروه ها تیشه به ریشه اسلام می زنند.

سید سیاح در پایان سخنان خود از جامعه مسلمانان بخصوص رهبران جهان اسلام خواست تا برای رهایی از فتنه آل سعود و دست پرورده های آنان به راهبردهای ارزشی پیامبر اکرم در مسیر وحدت اسلامی نگاهی ویژه داشته باشند.

راهبردهای پیامبر(ص) برای ایجاد وحدت ملی و همبستگی ایمانی

 وی به راهبردهای پیامبر(ص) برای ایجاد وحدت ملی و همبستگی ایمانی در طول تاریخ اشاره کرد و گفت: ورود پیامبر(ص) به مدینه با عقد قراردادهایی بین مسلمانان و یهودیان و مسیحیان همراه بود و این قراردادها  نخستین قانون اساسی جهان بود

وی افزود: همزیستی بدور از خشونت پیامبر(ص) در مدینه و زندگی مسالمت آمیز با یهودی ها و مسیحی ها خود گویای الگو بودن سیره مدیریتی پیامبر اکرم برای همه رهبران جهان است.

مسئول دفتر ولی فقیه در ناحیه بسیج دانشجویی  تصریح کرد: جامعه مطلوب پیامبر(ص)  جامعه ای است که تمام اعضای آن  حول محور توحید پیوند برادری با یکدیگر دارند. بطوریکه پیامبر(ص) پس از فتح مکه در مسجد الحرام چنین فرمودند: مسلمانان با یکدیگر برادرند و قدرت واحد در برابر دشمنان اند.

سید سیاح در پایان سخنان خود خاطر نشان کرد: امروز به جای اینکه از ظرفیت اسلام و مسلمین برای رشد و تکامل جوامع اسلامی استفاده شود دشمنان با فتنه هایی که به راه انداخته اند بخش عظیمی از امکانات و نیروی انسانی مسلمانان را صرف قتل و کشتار همدیگر می شود و این همان چیزی است آمریکا ، انگلیس و رژیم صهیونیستی از آن سود می برد.

وی از  رهبران جهان اسلام خواست تا برای رهایی از فتنه آل سعود و دست پرورده های آنان به راهبردهای ارزشی پیامبر اکرم(ص) در مسیر وحدت اسلامی نگاهی ویژه ای کنند.

انتهای پیام/