پربازدیدترین ها

کد خبر: 3921 ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸

«ادبیات عاشیقی دوران صفوی» در دانشگاه محقق اردبیلی بررسی شد

نشست تخصصی « ادبیات عاشیقی دوران صفوی» در کتابخانه تخصصی شیخ صفی‎الدین اردبیلی دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد.

«ادبیات عاشیقی دوران صفوی» در دانشگاه محقق اردبیلی بررسی شد

به گزارش خبرنگار ابصارخبر، ظهر امروز نشست تخصصی بررسی« ادبیات عاشیقی دوران صفوی» در کتابخانه تخصصی شیخ صفی‎الدین اردبیلی دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد.

 

سجاد حسینی عضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه محقق اردبیلی در این نشست گفت: ادبیات عاشیقی بخش از ادبیات عامیانه آذربایجان است اما با این احوال بسیاری از روایت‏های عاشیقی مانند کور اوغلی و اصلی و کرم دارای روایت‎های ترکمنی، گرجی، ارمنی و غیره نیز است.

وی افزود: ادبیات عاشیقی در بعد از اسلام شکل اسلامی به خود گرفت و تا دوران معاصر به حیات خود ادامه داد و در دوران بعد از مغول به تصوف گرایید و در عهد صفوی با اعتقادات رایج در این صفوی هم صدا شد.

حسینی گفت: ادبیات عاشیقی در دوران صفوی رونق بسزایی یافت به نحوی که بسیاری از قله‏ های ادبیات عاشیقی چون عاشیق قوربانی و عاشیق عباس در این دوران به منصه ظهور رسیدند، بسیاری از شخصیت‎های سیاسی چون شاه اسماعیل و شاه عباس وارد داستان‏های عاشیقی شدند و اکثر این داستان‏ ها تبیین‎گر فضای تاریخی عهد صفوی شدند.

در ادام این نشست ضمن معرفی شخصیت عاشیق قوربانی، عاشیق عباس و خسته قاسم و ارتباط انها با شیخ صفی ‏الدین اردبیلی، شاه اسماعیل صفوی و شاه عباس صفوی تبیین شد. 

انتهای پیام/