کد خبر: 3993 ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶

همزمان با اولین سالگرد تأسیس تاریخ موزه علوم انجام گرفت؛

رونمایی از اسناد استان متعلق به دهه بیست در اردبیل

رئیس موزه تاریخ علوم اردبیل از اهدای حدود هزار برگ سند و 300 جلد کتاب به موزه تاریخ علوم اردبیل در طول سال گذشته خبرداد و گفت: همزمان با اولین سالگرد تأسیس موزه نیز اسناد مربوط به تاریخ فرهنگ استان متعلق به دهه بیست شمسی رونمایی شدند.

رونمایی از اسناد استان متعلق به دهه بیست در اردبیل

به گزارش خبرنگار ابصارخبر، موزه تاریخ علوم اردبیل در حالی اولین سالروز تأسیس خود را گرامیداشت که علی رغم نوپا بودن خود افتخارات زیادی را در منطقه و کشور از آن خود کرد.

کسب رتبه موزه برتر کشور در چهار زمینه از سوی ایکوم و جایزه ویژه هفدهمین دوره ترویج علم جمهوری اسلامی ایران ، برگزارس شش نمایشگاه موجب شد که امروز دانشمندان و دوستداران علم، میراث های بجای مانده از نیاکان خود را جهت ترویج علم به موزه تاریخ علوم اردبیل به امانت بسپرند.

صادقی رئیس دانشگاه محقق اردبیلی در مراسم گرامیداشت اولین سالروز تأسیس موزه علوم اردبیل با بیان اینکه تلاش داریم مشکلات فیزیکی موزه را حل و  فضای مورد نیاز را با استانداردهای روز  آماده کنیم.

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه مردم در طول یکسال گذشته با اهدای  وسایل گراین قیمت  خود به غنای موزه افزودند ، خاطر نشان کرد:مشارکت مردم، اساتید و پرسنل دانشگاه و سایر دانشگاه ها در اهدای اسناد، کتب و وسایل به موزه ستودنی و ارزشمند است.

صادقی جمع آوری افتخارات علمی منطقه را باعث ایجاد غرور، احساس شعف مردم استان دانست و گفت: آشنایی نسل جوان با دانشمندان منطقه و الگوبرداری از آنان در جهت خدمت به کشور و بشریت از جمله اهداف راه اندازی موزه است.

وی از راه اندازی از راه اندازی گالری های جدید و خلاق خبر داد و گفت: با ایجاد شعبه استانی موزه ملی علوم و فناوری در اردبیل همکاری های مشترک علمی و فنی را نیز افزایش با این مرکز افزایش خواهد سافت.

محمد نریمانی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه محقق اردبیلی نیز با بیان اینکه موزه تاریخ علوم اردبیل در بهمن ماه سال 1394 با چهار گالری تاریخ و افتخارات دانشگاه و آموزش عالی استان، فناوری اطلاعات و ارتباطات، طبیعت استان و تجهیزات اندازه گیری آغازبکار کرد، افزود: این موزه تاکنون شش نمایشگاه در زمینه های مختلف نیز در طول این مدت برگزار کرده است.
 

وی کسب رتبه موزه برتر کشور در چهار زمینه از سوی ایکوم ایران را یادآور شد و افزود: این موزه در سالجاری برنده جایزه ویژه هفدهمین دوره ترویج علم جمهوری اسلامی ایران شده است.

نریمانی با بیان اینکه برای سال آتی دو گالری انرژی و خط و نوشتار در حال تجهیز و راه اندازی است، تصریح کرد: چند کارگاه و نمایشگاه با همکاری موسسات و موزه های ملی کشور برای سال آینده برنامه ریزی شده است.

 محمد انوار رئیس موزه تاریخ علوم اردبیل نیز از رونمایی های پیش رو در موزه خبرداد و گفت: در مراسم امروز اسناد اهدایی مربوط به تاریخ فرهنگ استان متعلق به دهه بیست شمسی، اسناد اهدایی مربوط به تاریخ آموزش عالی در اردبیل و رشته های دانشگاهی مربوط به دهه های شصت و هفتاد، اسناد اهدایی تاریخ دانشگاه محقق اردبیلی توسط بازنشستگان و پرسنل پیشکسوت دانشگاه، اسناد اهدایی کمک های مردمی و خیرین به دانشگاه مربوط به دهه های پنجاه و هفتاد، اسناد علمی و کتب اهدایی دانشمندان اردبیلی سطح کشور، کتب اهدایی موسسات و بنیادهای علمی از جمله بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار و کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی قم و همچنین کتب اهدایی منتشره توسط اعضای هیات علمی دانشگاه توسط معاونت پژوهشی دانشگاه رونمایی می شود.

وی با بیان اینکه طی یک سال گذشته حدود یک هزار برگ سند و در حدود 300 جلد کتاب به موزه تاریخ علوم اردبیل اهدا شده است، افزود:  از لباس، وسایل علمی شخصی برخی دانشمندان پیشکسوت اردبیل در غرفه ای بنام خودشان نیز رونمایی خواهد شد.

انتهای پیام/