کد خبر: 4363 ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی در آکادمی علوم قرقیزستان؛

امام علی(ع) مصداق و مظهر زیبانگری در روابط انسانی است/ حکومت اسلام، عالی ترین شکل فدرالیسم است

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی در همایش بین المللی «معنویت و عقلانیت در مقابله با افراط گرایی» در آکادمی علوم قرقیزستان با بیان اینکه شیعه علی نمی تواند ستیزه جو و وحدت شکن باشد،گفت: امام علی(ع) مصداق و مظهر زیبانگری در روابط انسانی است.

امام علی(ع) مصداق و مظهر زیبانگری در روابط انسانی است/ حکومت اسلام، عالی ترین شکل فدرالیسم است

به گزارش خبرنگار ابصارخبر، روابط عمومی دانشگاه محقق اردبیلی از برگزاری همایش «معنویت و عقلانیت در مقابله با افراط گرایی» در قرقیزستان خبرداد با سخنرانی گودرز صادقی رئیس دانشگاه و گفت: این همایش که به همت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در قرقیزستان و با مشارکت آکادمی علوم این کشور در دانشگاه بین المللی قرقیزستان در شهر بیشکک برگزار شد.

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی در این همایش علمی به سیره عملی امام علی (ع) اشاره کرد و گفت: شیعه علی نمی تواند ستیزه جو و وحدت شکن باشد.

وی با بیان اینکه اگر مسلمانی خود را پیرو حضرت علی(ع) بداند نمی تواند یک انسان خشونت طلب، زورگو و ستیزه جو باشد، گفت: فرزندان و نوادگان امام علی(ع) هم که ما آنها را امام و معصوم می دانیم هیچکدام اهل سرکوب و شکنجه و تجاوز نبوده اند بلکه خود مظلوم و به خاطر دفاع از عقاید خود توسط سلاطین زورگو به شهادت رسیده اند.

مسلمانان پیرو پیامبر اکرم(ص) و امام علی(ع) هر کجا هستند مایه سربلندی اسلام و حتی بشریت اند

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی، مکتب حضرت علی(ع) را مردمداری، پرهیز از قدرت طلبی، همکاری با حکام عادل یا نسبتا عادل برای تقویت حکومت مرکزی، به رسمیت شناختن مخالف،‌ عدم پیشدستی در جنگ، احترام به آرای عمومی حتی در صورت عدم رضایت از انتخاب آنان، عدم روی آوری به روشهای غیراخلاقی از جمله تروریسم برای به دست آوردن حکومت، صداقت در کار سیاسی، جوانمردی در حق رقبای سیاسی، مهربانی با خلق، قربانی نکردن زنان و کودکان در جنگهای داخلی و خارجی و هر آنچه که بشر امروزی اخلاقی می داند، دانست و گفت: ما مسلمانان پیرو پیامبر اکرم(ص) و امام علی(ع) در دفاع از حقوق بشر، حقوق طبیعت، حقوق اقلیتها و حتی حقوق حیوانات از بیشتر ملتهای دنیا پیشرو تریم و با خدا، پیامبر اسلام(ص) و اهل بیت(ع) و اصحاب آن حضرت پیمان می بندیم که در هر کجا که هستیم مایه سربلندی اسلام و منادی وحدت و اتحاد بین مسلمانها و حتی بشریت باشیم.

صادقی با بیان اینکه من یک شیعه جعفری یا اصطلاحا دوازده امامی هستم خاطرنشان کرد: زندگی در ایران این لطف را دارد که با زندگی در کنار معتقدین به سایر مذاهب اسلامی و حتی ادیان الهی دیگر(مسیحی و یهودی) حالت گریز و بیگانگی با آنها نداشته باشم و از نظر قومی و نژادی، من یک ایرانی آذری(ترک) هستم. لیکن، با فارس ها، کردها، آشوری ها، لرها و دیگر قومیت ها زندگی کرده ام و در کنار تفاوت های کم آموخته ام که نقاط اشتراک ما به عنوان انسان و اشرف مخلوقات بسیار بیشتر است.

وی با بیان اینکه دین برای جدا کردن انسان ها و ایجاد تفرقه و تشتت نیامده است،افزود: پیامبران الهی خود را فدای بشریتی کرده اند که غرق در انحراف و گمراهی بود. پیامبر ما به قدر کفایت به منبع آفرینش نزدیک بود و عبادت های او در غار حرا و درست کاری و امانت داری اش کافی بود تا در سرای دیگر او را در اوج خوشبختی و نجات قرار دهد.

صادقی تصریح کرد: اگر عشق به نجات انسان ها و خدمتگزاری به آنها نبود، چه دلیلی داشت که آن اسوه بزرگ انسانیت خود را در خطر قرار دهد و با قبول مسئولیت رسالت، جسم و روح خود را در معرض خطر و آسیب توسط معاندین قرار دهد؟

 

پیامبر به آموخت که دین داری، برای تفاخر نیست

وی با بیان اینکه من از پیامبر رحمت آموخته ام که دین داری ما برای تفاخر نیست،گفت: ما ادعای برتری نسبت به انسان های دیگر را نداریم. ما خود را تنها قوم شایسته نجات نمی دانیم. ما برای تسلط بر دیگر انسان ها و بهره کشی از آنها مامور نشده ایم. ما آمده ایم تا خود را وقف نجات دیگران و پی ریزی جامعه ای مبتنی بر قسط و عدل نماییم.

 

استعمار، استبداد و استثمار از عوامل شیطان هستند

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی در ادامه سخنان خود به عوامل شیطان در گمراه کردن انسانها پرداخت و گفت: استعمار، استبداد و استثمار از دیدگاه ما محکوم و از عوامل شیطان هستند. آنچه ما خود را بدان منتسب می دانیم رحمت واسعه الهی است که از کفار نیز دریغ نداشته است.

صادقی با بیان اینکه ما شیعیان خود را معتقد به امامت حضرت علی(ع) و بعضی از فرزندان ایشان پس از رحلت حضرت پیامبر(ص) می دانیم، گفت: وجه مشترک همه مذاهب شیعه،‌ اعتقاد به امام علی(ع) به عنوان امام اول است.

وی خاطر نشان کرد: در این بین گروهی هم هستند که راه خطا رفته و در مورد امام اول شیعیان اعتقاداتی اغراق آمیز داشته، ایشان را تا حدود خداوند بالا برده اند و اصولا ما شیعیان آنها را در ردیف مذاهب شیعه نمی دانیم.

استاد دانشگاه تهران به مسئله وصایت اشاره کرد و گفت: امروزه اختلافاتی بروز کرده که بعضی از مسلمان ها را به برادرکشی بر مبنای اختلافات مذهبی کشانده است. اختلافات همیشه بوده است و در صدر اسلام نیز می توان اختلافات عمده و جزیی را مشاهده کرد. اصولا ما شیعه ها معتقدیم که پس از پیامبر(ص) جا داشت که امام علی(ع) به عنوان خلیفه اول مسلمین انتخاب شود که نشد. ما به وصایت معتقدیم و توصیه حضرت پیامبر(ص) در روز غدیر را مبنای اعتقاد خود می دانیم.

صادقی در ادامه سخنان خود به اعتقادات برادران اهل سنت نیز اشاره کرد و گفت: برادران اهل سنت هم معتقد به شوری هستند و صرفنظر از این که چه کسی در چه حدی بوده، انتخاب خلیفه اول را بر مبنای مشورت مومنین و بیعت مسلمین مطابق شریعت می دانند. آنچه از این می توان برداشت کرد این که اختلاف آن زمان نه از باب تکفیر بلکه یک اختلاف در برداشت از واقعیت بوده است.  اختلاف عقیده حق مسلمین و انسان هاست و ما امروز مجاز نیستیم که اختلاف عقیده مسلمان ها در ۱۴۰۰ سال پیش را مبنای برخوردهای خشن و فیزیکی با هم کیشان خود قرار دهیم. نه شیعه حق تکفیر سنی را دارد و نه سنی حق تکفیر شیعه را و هر کس که جفا کند نه شیعه است و نه سنی.

وی موضوع اصلی سخنان خود در این همایش را متوجه بحث روی نحوه برخورد امام علی (ع) با اختلافات داخلی در هرم قدرت و بین مسلمین در کُفّ جامعه عنوان کرد و گفت: شیعیان، حضرت علی(ع) را امام می دانند و اهل سنت هم او را به عنوان چهارمین خلیفه راشد مورد احترام خاص خود قرا داده اند.

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی نحوه برخورد امام علی(ع) با این موضوعات را برای همه عبرت آموز و راهگشا دانست و گفت: در جایگاه شایسته امام علی (ع) همین بس که حضرت رسول(ص) فرمودند: اگر همه درختان قلم شوند، همه دریاها مرکّّب، همه ملائک حسابگر و همه آدمیان نویسنده شوند، هرگز نخواهند توانست فضائل علی بن ابیطالب علیه السلام را شمارش کنند.

صادقی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح توصیه های نظری امام علی(ع) بر گرفته از نهج البلاغه پرداخت و گفت: در جنگ جمل، برخورد مهربانانه امام با بانو عایشه به عنوان ام المومنین و همسر پیامبر اوج درک و شعور آن حاکم اسلامی را نشان داد. بعلاوه، با خانواده سردمداران جنگ نیز با عطوفت رفتار کرد که دلجویی از پسر طلحه الخیر به عنوان یکی از صحابه پیامبر نیز نشان از همگرایی رفتار امام در تئوری و عمل بود.

مدارا با مردم ایالت های تحت حکومت اسلام، عالی ترین شکل فدرالیسم است

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی توصیه امام به والیان را یادآور شد و گفت: مدارا با مردم ایالت های تحت حکومت اسلام عالی ترین شکل فدرالیسم محسوب می شود، انتصاب افراد شایسته و درستکار در مصادر امور، ممانعت از چاپلوسی و سو استفاده عوامل قدرت طلب برای پاک نگه داشتن بدنه قدرت در ایالت های مختلف و جلوگیری از ستم و خونریزی در کوچکترین مقدار سرلوحه استراتژی امام در اداره کشور پهناور اسلامی بود.

استاد دانشگاه تهران در ادام سخنان خود به بیان فراز هایی از نامه امام علی(ع) به مالک اشتر پرداخت و گفت: شما را به این فراز از نامه امام به مالک اشتر نخعی در هنگام گماشتن ایشان به فرمانروایی مصر جلب می کنم که گفت: ای مالک! بپرهیز از خون ها و خونریزی های بناحق. زیرا هیچ چیز بیش از خونریزی بناحق موجب کیفر خداوند نشود و بازخواستش را سبب نگردد و نعمتش را به زوال نکشد و رشته عمر را نبرد. خداوند سبحان چون در روز حساب به داوری در میان مردم بپردازد، نخستین داوری او درباره خون هایی است که مردم از یکدیگر ریخته ‌اند. پس ‌مباد که حکومت ‌خود را با ریختن خون حرام تقویت کنی، زیرا ریختن چنان خونی ‌نه تنها حکومت را ناتوان و سست ‌سازد، بلکه آن را از میان برمی ‌دارد یا به دیگران ‌می ‌سپارد. اگر مرتکب قتل عمدی شوی، نه در برابر خدا معذوری نه در برابر من، زیرا قتل عمد موجب قصاص می ‌شود. اگر به خطایی دچار گشتی و کسی را کشتی یا تازیانه ‌ات، یا شمشیرت، یا دستت در عقوبت از حد درگذرانید یا به مشت زدن و یا بالاتر از آن، به ناخواسته، مرتکب قتلی شدی، نباید گردنکشی و غرور قدرت تو مانع آید که خون بهای مقتول را به خانواده‌اش بپردازی

وی تصریح کرد: امام علی(ع) مصداق و مظهر زیبانگری در روابط انسانی بین مومنین و مسلمین است و عفو و مدارا در برخورد با دیگران را اصلی جدایی ناپذیر از اعتقادات خود می داند.

صادقی در پایان سخنان خود به سیره عملی امام علی(ع) اشاره کرد و گفت: به نظر می آید که اگر مسلمانی خود را پیرو  واقعی او بداند نمی تواند یک انسان خشونت طلب، زورگو و ستیزه جو باشد. فرزندان و نوادگان امام هم که ما آنها را امام و معصوم می دانیم هیچکدام اهل سرکوب و شکنجه و تجاوز نبوده اند بلکه خود مظلوم و به خاطر دفاع از عقاید خود توسط سلاطین زورگو به شهادت رسیده اند. تربیت در مکتب علی یعنی آموختن مدارا، مردمداری، پرهیز از قدرت طلبی به هر قیمت، همکاری با حکام عادل یا نسبتا عادل برای تقویت حکومت مرکزی، به رسمیت شناختن مخالف،‌ عدم پیشدستی در جنگ، احترام به آرای عمومی حتی در صورت عدم رضایت از انتخاب آنان، عدم روی آوری به روش های غیراخلاقی از جمله تروریسم برای به دست آوردن حکومت، صداقت در کار سیاسی، جوانمردی در حق رقبای سیاسی، مهربانی با خلق، قربانی نکردن زنان و کودکان در جنگ های داخلی و خارجی و هر آنچه که بشر امروزی اخلاقی می داند. ما مسلمانان پیرو پیامبر و امام علی در دفاع از حقوق بشر، حقوق طبیعت، حقوق اقلیت ها و حتی حقوق حیوانات از بیشتر ملت های دنیا پیشروتریم و با خدا، پیامبر اسلام و اهل بیت و اصحاب آن حضرت پیمان می بندیم که در هر کجا که هستیم مایه سربلندی اسلام و منادی وحدت و اتحاد بین مسلمان ها و حتی بشریت باشیم.

 رئیس دانشگاه محقق اردبیلی در حاشیه این همایش دیدار ضمن دیدار با مسئولان دانشگاه بین المللی قرقیزستان و دانشگاه ماناس در بیشکک به  در مورد اجرای برنامه های مشترک به مذاکره با آنها در پرداخت.

انتهای پیام/