کد خبر: 4538 ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۱

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در اردبیل؛

طمع ورزی موجب تشدید آسیب های اجتماعی می شود/ منابع داخلی، تنها راه کنترل آسیب های اجتماعی است

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، آسیب های اجتماعی و وقوع جرم را علت و معلول هم عنوان کرد و گفت: استفاده از منابع داخلی بخصوص تولید علم تنها راه کنترل و کاهش اسیب های اجتماعی در کشور است.

طمع ورزی  موجب تشدید آسیب های اجتماعی می شود/ منابع داخلی، تنها راه کنترل آسیب های اجتماعی است

به گزارش ابصارخبر، محمدباقر الفت معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در اولین همایش ملی آسیب های اجتماعی در دانشگاه محقق اردبیلی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب به تشریح ابعاد کنترل و کاهش اسیب های اجتماعی در کشور پرداخت و گفت: طلاق، اعتیاد، حاشیه نشینی و مفاسد اخلاقی از جمله مهمترین عناوین مباحث آسیب های اجتماع در کشور هستند.

کنترل آسیب های اجتماعی مسلتزم مشارکت همگانی است

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در ابتدای سخنان خود به ضرورت همکاری نهاد ها و دستگاه های اجرایی در حل مشکلات اجتماعی کشور پرداخت و گفت: پدیده جرم تأثیر مستقیمی در وقوع آسیب های اجتماعی دارد.

الفت با بیان اینکه رفتار مجرمانه و آسیب های اجتماعی علت و معلول یکدیگر هستند گفت: تاریخچه وقوع آسیب های اجتماعی به ظهور انسان در کره خاکی بر می گردد.

وی افزود: وقتی انسان در برقراری ارتباط با همنوع خود دچار انحراف و خطا شد و ارزش های خود را از دست داد،در واقع جامعه نیز مورد اسیب و هجمه قرار گرفت.

 

طمع ورزی  موجب تشدید آسیب های اجتماعی می شود

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه طمع ورزی را از جمله علل آسیب های اجتماعی و وقوع جرم عنوان کرد و گفت: وقتی انسان به داشته های خود اکتفا نکند و در جهت تأمین منافع خود از هیچ کاری دریغ نورزد ،اجتماع نیز از قِبَل رفتار او دچار آسیب خواهد شد.

الفت، منشاء بروز آسیب های اجتماعی را تفکر زیاده طلبی در انسان دانست.

 

حمله مغول سراغاز پدیده آسیب های اجتماعی در ایران

وی با بیان اینکه شروع هجوم اسیب های اجتماعی در ایران به حمله مغول برمی گردد،گفت: در حمله مغول به کشور علاوه بر اینکه استحکامات نظامی ما در هم شکست،در واقع فرهنگ غنی ایرانی نیز مورد تاخت و تاز و غارت قرار گرفت بطوریکه بعد از گذشت قرن ها هنوز هم آسیب های فرهنگی این تهاجم از بین نرفته اس.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه ترویج دروغ و ریا در کشور را از آسیب های حمله مغول به ایران دانست و گفت: حس مسئولیت پذیری بعنوان مهمترین رکن فرهنگی  و اجتماعی ایرانیان  در این حمله مورد اسیب شدید قرار گرفت.

الفت با بیان اینکه در حمله مغول به ایران صداقت و پاکدامنی نیز از کشور رخت بر بست،خاطر نشان کرد، این آسیب ها بقدری جدی و اساسی بود که حتی بعد از دوران مغول نیز آثار این آسیب از بین نرفته بلکه شدیدتر نیز شده است.

 

انقلاب فرهنگی، اقدام اکبر انقلاب اسلامی است

وی آرمان های انقلاب اسلامی ایران را یاداور شد و گفت: با تحقق انقلاب اسلامی در ایران، نگاه های طاغوتی در ایران نیز جای خود را به نگاه های اسلامی داد ولی با اینحال هنوز تا رسیدن به ارمان های انقلاب فاصله زیادی وجود دارد.

الفت، انقلاب فرهنگی را اقدام اکبر انقلاب اسلامی عنوان کرد و گفت:ما وقتی در کانال توسعه انبیاء قرار بگیریم عاقبت به خیر خواهیم شد.

وی اتفاقاتی چوت جنگ تحمیلی را یکی از عوامل غفلت در بحث کنترل اسیب های اجتماعی در دوران ابتدایی انقلاب برشمرد و گفت: علی وجود قانون اساسی در کشور،موضوعات سیاسی مردم را از توجه به مسائل فرهنگی و اجتماعی دور نگه داشت.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با بیان اینکه در سال های اخیر اقدامات اساسی در جهت کنترل و کاهش اسیب های اجتماعی در کشور برداشته شده است، گفت: در سال های اخیر رویکرد قوه قضائیه توجه به بعد علمی کنرل آسیب های اجتماعی شکل گرفت بطوریکه  متخصصان امر جذب و برنامه هایی نیز تدوین شده است.

وی به وجود 20 سیاست در برنامه 5 ساله  و اسناد بالادستی در اینخصوص اشاره کرد  و گفت: طی این مدت کوتاه 200 برنامه ملی تدوین و 1200برنامه استانی نیز جهت اجرایی شدن به استان ها ابلاغ شده است.

الفت،ضمن دعوت از سازمان ها و نهاد هاجهت مشارکت در حل آسیب های اجتماعی جامعه از همه مسئولین خواست تا در این تحقق این امر مهم مشارکت کنند.

وی با بیان اینکه  همچنانکه در کشور ما به دستگیری سریع مجرمین اهمیت و ارزش قائل شده اند،گفت: برای تحقق کنترل و کاهش اسیب های اجتماعی در کشور نیز باید بدین گونه عمل شود تا شاهد کاهش وقوع جرم در کشور نیز باشیم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه تصریح کرد: باید در حوزه پیشگیری از وقوع جرم در کشور نیز توجه و دقت کافی صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه کاهش آسیب های اجتماعی نیاز به تفکر،دقت،صبر و استقامت دارد، خاطر نشان کرد:در این حوزه اقدامات خوبی انجام گرفته  و کارها سریعتر از گذشته در حال انجام است.

 

فرهیختگان جامعه باید ملات علمی کنترل اسیب های اجتماعی را تهیه کنند

الفت، تلاش و کوشش بیشتر پژوهشکران و اساتید دانشگاهی را در خصوص تولید دانش کنترل و کاهش اسیب های اجتماعی را خواستار شد و گفت: فرهیختگان جامعه باید در حوزه ملات علمی را تهیه کنند تا عوامل این حوزه  با سعه صدر  و برنامه ریزی منسجم بتوانند نسبت به کنترل  و کاهش آسیب های اجتماعی در کشور کارهای اساسی انجام دهند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه کار پیشگیری از وقوع جرم را مستلزم انجام کار دقیق و ظریف  توصیف کرد و گفت: این امر زمانی محقق خواهد شد که بصورت فرا قوه ای عمل شود.

وی در قسمت پایانی سخنان خود بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب در خصوص اسیب های اجتماعی را یاداور شد و گفت: رهبر انقلاب از 23 عنوان اسیب شناسایی شده 4 عنوان را در توان مدیریت کنونی کشور دانستند و گفتند؛طلاق،اعتیاد،حاشیه نشینی و فساد اخلاقی 4 عنوان آسیب اجتماعی هتند که باید در سریع ترین زمان ممکن حل شوند.

الفت،با بیان اینکه با کارهای کارشناسی شده این 4 عنوان بین دستگاه ها و نهاد های انقلابی تقسیم وظایف شدند،گفت:  اسیب شناسی، ارائه راهکار و نهایتا حل  موضوع عنوان طلاق به شورای عالی انقلاب فرهنگی سپرده شده است.

وی با بیان اینکه عنوان اعتیاد نیز در دستور کار ستاد مبارزه با مواد مخدر قرا دارد،خاطر نشان کرد؛ قوه قضائیه و سازمان بهزیستی نیز مکلف به کمک در جهت حل این موضوع شدند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه مبحث حاشیه نشینی را از جمله وظایف وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد و گفت:مبارزه با فاسد اخلاقی نیز بر عهده نیروی انتظامی گذاشته شده است.

وی با بیان اینکه کارها برنامه ریزی شده خاطر نشان کرد: سهم هر دستگاه نیز در اینخصوص معلوم شده است.

کار در حوزه فرهنگی وارد کردنی نیست

معاون اجتماعی وپیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با بیان اینکه کار در حوزه فرهنگی و اجتماعی وارداتی نیست، تصریح کرد: سیستم هر کشوری با سایرین متفاوت است بنابراین در مقوله های مانند فرهنگ و اجتماع که از اهمیت ویژه ای برخوردار است و باید از تولیدات و منابع داخلی استفاده کنیم تا شاهد موفقیت در ایت عرصه باشیم.

انتهای پیام/