کد خبر: 4627 ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۴

ایجاد شرایط جدید برای حج تمتع

رئیس سازمان حج و زیارت کشور در همایش توجیهی ویژه کارگزاران حج تمتع استان های مازندران و گلستان شرایط برای حج تمتع در سال جاری را تشریح کرد.

ایجاد شرایط جدید برای حج تمتع

به گزارش خبرنگار ابصارخبر به نقل از باشگاه خبرنگاران، حمید محمدی رئیس سازمان حج و زیارت کشور در همایش توجیهی ویژه کارگزاران حج تمتع استان های مازندران و گلستان در ساری گفت: شرایط برای حج تمتع در سال جاری خاص است و این موضوع باید برای زائران تشریح شود.

وی تغییر وضعیت را به خاطر تعطیلی حج تمتع در پارسال را طبیعی دانست و افزود: تمامی زیر ساخت های خود را در حوزه مسکن ، تغذیه و ستاد ها از دست داده بودیم و اکنون در یک مدت زمان کم تلاش کردیم تا آنها را در اختیار بگیریم و مشکلات حل و فصل کنیم.

محمدی گفت: کارگزاران در جلسات توجیهی و آموزشی باید همه شرایط از جمله وضعیت مسکن و تغذیه رابرای زائران به صور شفاف و واقعی اطلاع رسانی کنند تا آمادگی ذهنی برای زائران وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مسکن و تغذیه زائران تامین شده است، گفت:  باید اعلام کنیم که وضعیت هتل ها و فاصله آن با اماکن زیارتی از جمله خانه خدا و مسجد نبی بیشتر شده است.

وی افزود: نخستین پرواز 9 مرداد امسال انجام می شود و همه زائران باید آمادگی گرما زدگی را داشته باشند.

رئیس سازمان حج و زیارت یکی از تغییرات ایجاد شده در تمتع امسال را کاهش مدت زمان اقامت زایران در مدینه منوره دانست و گفت: به دلیل اجرای طرح توسعه در مدینه ، مدت زمان اسکان زائران در پیامبر اکرم (ص) حداکثر پنج روز پیش بینی شده است.

محمدی افزود: همچنین شرایط هتل های مدینه به لحاظ فاصله آن با مسجد النبی به مراتب از وضعیت در مکه نامناسب تر است و این وضعیت را کارگزاران با زائران به صورت شفاف در میان بگذارند.

رئیس سازمان حج و زیارت در باره وجود شایعاتی درباره نصب مچ بند و دستبند به زائران گفت: از آنجایی که برخی با اصل حج مشکل دارند ، موضوع مچ بند و دستبند زدن به زائران را در فضای مجازی وارونه جلوه دادند.

محمدی افزود: دستبند الکترونیکی در واقع همان کارت شناسایی حجاج است و از آنجایی که میانگین سن حجاج بالاست و در اوج گرما نیز قرار داریم ، تنها راه چاره برای شناسایی و هدایت زائران ، بستن دستبند الکترونیکی است.

وی گفت: ایده و ساخت دستبند الکترونیکی بومی است و همچنین تمامی اطلاعات مربوط به زائر در اختیار خودمان است و این اقدام ارزشمندی است که کوچک ترین شائبه ای در آن وجود ندارد.

بر اساس آمار حج و زیارت، حدود 85 هزار نفر از مازندرانی ها در نوبت اعزام به تمتع قرار دارند و سهمیه امسال استان حدود 3 هزار نفر است.

انتهای پیام/ م