کد خبر: 4686 ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۳

مدیر حوزه های علمیه استان اردبیل؛

قدرت امامت، در احیاء کردن دین خدا روی زمین است

مدیر حوزه های علمیه استان اردبیل در مراسم سالروز ارتحال امام خمینی(ره) در دانشگاه محقق اردبیلی به تبیین مقام امامت پرداخت و گفت: قدرت امامت، در احیاء کردن دین خدا روی زمین است

قدرت امامت، در احیاء کردن دین خدا روی زمین است

به گزارش خبرنگار ابصارخبر، حجت الاسلام مهدی نوروزی مدیر حوزه های علمیه استان اردبیل در مراسم گرامیداشت سالروز ارتحال امام خمینی(ره) به تبیین مقام امامت و ولایت فقیه پرداخت و گفت: فقیه تنها کسی است که از طرف امام معصوم جهت اجرای احکام و قوانین الهی روی زمین منصوب شده است.

مدیر حوزه های علمیه استان اردبیل  با بیان اینکه خداوند متعال بعد از اتمام امتحانات به حضرت ابراهیم(ع) مقام امامت را عطا فرمود، گفت: امامت بالاتر از نبوت و رسالت است چونکه این امام معصوم است که قوانین الهی را در روی زمین اجرا می کند.

مقام عبد

نوروزی در ادامه سخنان خود به تشریح زندگانی حضرت ابراهیم (ع) پرداخت و گفت: خداوند متعال قبل از همه چیز به حضرت ابراهیم مقام" عبد "را عطا کرد چونکه انسان تا عبد خدا نباشد نمی تواند پله های پیشرفت پیموده و به تعالی برسد.

وی با بیان اینکه واژه عبد در اذان و اقامه مسلمانان نیز آمده است، خاطر نشان کرد حضرت ابراهیم (ع) بعد از آنکه به مرتبه عبودیت رسید خداوند متعال مقام نبی را به ایشان عطا فرمود.

تفاوت نبی با رسول

مدیر حوزه های علمیه استان اردبیل  به بیان تفاوت نبی با رسول پرداخت و گفت: هرکس که بتواند به قوانین الهی علم پیدا کند، می تواند نبی شود در حالیکه رسالت تبلیغ قوانین الهی در بین انسان ها است.

نوروزی با بیان اینکه خداوند متعال بعد از اینکه حضرت ابراهیم توانست مأموریت خود را در خصوص نبوت به انجام برساند به ایشان مقام رسالت را عطا فرمود ، خاطر نشان کرد: رسول خدا کسی است که در بین مردم جهان به تبلیغ دین خدا پرداخت.

وی از خلیل بعنوان مقام بعدی حضرت ابراهیم نام برد و با بیان اینکه خداوند متعال بعد از آنکه حضرت ابراهیم(ع) توانست تمامی مراحل را به نحو احسن پشت سر بگذارد، به ایشان مقام امامت را عطا فرمود، خاطر نشان کرد، این قضیه خود گویای سنگین بودن مقام امامت در نزد خداوند متعال است.

مدیر حوزه های علمیه استان در ادامه سخنان خود به تشیح وظایف امام پرداخت و گفت: وظیفه امام ارشاد نیست،  بلکه وظیفه امامت ایثار الی المطلوب است.

وی با بیان اینکه  امامت بر خلاف نبوت و رسالت که علم داشتن و تبلیغ قوانین الهی است، عهده دار اجرای قوانین الهی روی زمین و در میان امت ها است، گفت: برخلاف  نبوت و رسالت که خاتمه یافته است ، امامت تمام شدنی نیست چونکه بشر در حال دگرگونی  و تولید نسل است بنابراین تا بشر در جهان است، نیاز به امام نیز جهت اجرای قوانین الهی در جهان است.

 

تبیین مقام ولایت فقیه

نوروزی در بخش دیگری از سخنان خود به تبیین مقام ولایت فقیه پرداخت و گفت: در عصری که جهان از حضور امام عصر بدلیل غیبت کبری بی بهره است، رجوع به ولی فقیه می تواند در امور اسلام کارگشا شود. چونکه طبق احادیث رسیده به ما ولی فقیه حجت امام عصر برای انسان ها است.

وی به نقل روایتی از شیخ انصاری پرداخت و گفت: وظایف امام عصر در زمان غیبت کبری بر عهده ولی فقیه زمان گذاشته شده است تا وی بر اساس تعالیم اسلام به اجرای قوانین الهی در بین مردم بپردازد.

مدیر حوزه های علمیه استان پیروزی انقلاب اسلامی ایران را یادآور شد و گفت: امام خمینی(ره) بعنوان ولی فقیه زمان توانست با فراهم کردن زمینه های پیوند مردم با امامت، پیروزی انقلاب اسلامی را در ایران رقم زند.

وی در پایان سخنان خود به بیان تفاوت فقیه با نبی و رسول پرداخت و گفت: نبوت و رسالت از طرف خداوند به افراد برگزیده عطا می شود در حالیکه فقیه با تلاش و کوشش و مجاهدت در راه خدا توانسته است این مقام را کسب کند.

نوروزی  با بیان اینکه برخی از فقها و مراجع به امامت اکتسابی رسیده اند، افزود: امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری تنها افرادی هستند که توانستند به مقام  امامت اکتسابی برسند.

قدرت امام در احیاء کردن دین خدا در بین امت است

مدیر حوزه های علمیه استان با اشاره به اینکه قدرت امام در این نیست که شریعت جدیدی بیاورد گفت: قدرت امام در احیاء کردن دین خدا در بین امت است، همان چیزی که امام زمان(عج) فقها را به خاطر آن منصوب کرد.

وی تصریح کرد: امام خمینی(ره) کسی است که در عصر خود توانست با همراهی امت، طاغوت را از این کشور اسلامی برچیده و زمینه های حکومت اسلامی در جهان را فراهم کند.

نوروزی افزود: رهبر معظم انقلاب نیز در برهه کنونی با تعالیم برگرفته از اسلام ناب محمدی توانسته بخوبی راه و اندیشه امام خمینی(ره) با بصیرت بالا و تدابیر مدبرانه خود که همراهی امت را نیز با خود دارد در برابر توطئه ها و فتنه های روز افزون دشمنان اسلام ایستادگی کرده و علم اسلام را در جهان برافراشته کند.

انتهای پیام/