کد خبر: 4986 ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴

امام جمعه اردبیل:

عده ای می‌خواهند جنگ چالدران جدیدی راه بیندازند

امام جمعه اردبیل گفت:باید تحریکات شکل گیری جنگ بین صفویه و عثمانی عبرتی برای نسل حاضر باشد، عده ای می خواهند جنگ چالدران جدیدی راه بیندازند.

عده ای می‌خواهند جنگ چالدران جدیدی راه بیندازند

به گزارش ابصارخبر به نقل از سبلان‌ما آیت الله سید حسن عاملی امروز در همایش بین المللی نقش صفویه در تقویت مکتب اهل بیت و احیای هویت ایرانی در جنت سرای بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی، گفت: کشور ما مدیون و مرهون صفویه است؛ اقتداری که صفویه برای ایران اسلامی ایجاد کرد هیچ سلسه ای برای ایران نداشت.

وی افزود: در شرایط کنونی به خاطر خدمات بسیار عظیمی که صفویه برای ایران داشته است هجمه ها و تهمت های بسیار سنگینی بر علیه صفویه وجود دارد از فحاشی های عجیب و غریب و تهمت های وهابیت گرفته تا  تحریف هایی که برخی روشنفکرها دارند، در چنین شرایطی دفاع از حریم بلند صفویه یک ضرورت است.

امام جمعه اردبیل تصریح کرد: هجمه به صفویه از طرف برخی کشورهای همسایه هم صورت می گیرد به گونه ای که برخی افراد در کشور ترکیه مدعی هستند که دلیل لقب "خطایی" شاه اسماعیل این است وی خود معترف شده که در درگیر شدن با عثمانی ها خطا کرده ام، در حالی که این اظهارنظرها  از اساس خطاست؛ این جنگ با تحریکات اروپایی ها صورت گرفت و آغازگر این درگیری هم شاه اسماعیل نبود؛ صلح طلبی و مداراگری از ویژگی های برجسته صفویان بوده است.

وی تصریح کرد: در دیگر کشور همسایه ما نیز برخی ها مدعی اند چون شاه اسماعیل صفوی حکومت را براساس دین بنا کرده بزرگترین خطا را کرده و پس لقب "خطایی" را به خود داده است در حالی که این اظهار نظر ها هم بی اساس است.

عاملی با بیان اینکه باید تحریف ها و تالیفاتی که در پیدایش، سقوط و اسناد صفویه نوشته می شود بررسی شود،  تصریح کرد: برای ما خیلی سنگین است که دکتر حسین نصر علت سقوط صفویه را فاصله گرفتن از تصوف و حاکم شدن فقها بیان می کند این در حالی است که  اوج  اقتدار صفویه  زمانی است که فقها سکاندار بوده اند.

وی گفت: همواره دشمنان به نقطه قوت ملت ایران حمله می‌کنند، تاریخ ایران در دوران صفویه هم ازنقاط قوت ما است می خواهند گذشته ما را از ما بگیرند چراکه به خوبی می دانند آینده روز گذشته بنا می شود.

امام جمعه اردبیلی اظهار داشت: حمله به تارخ ملت خطرناک تراز خاک یک ملت است از این روز باید دفاع ماهم مستحکم باشد.

وی خاطر نشان کرد: صفویه نقطه اشتراک و وحدت ما با کشور آذربایجان است از این اشتراک باید برای وفاق و عزت دو کشور استفاده کنیم چراکه هرگونه تحریف تضاد را تشدید می کند.

وی تاکید کرد: باید تحریکات شکل گیری جنگ بین صفویه و عثمانی عبرتی برای نسل حاضر باشد، عده ای می خواهند جنگ چالدران جدید راه بیندازند، در آزادی موصل رئیس دولت ترکیه  گفت ایران درصدد انتقام گیری از شکست چالدران  است درحالی که پیروزی در موصل، نقطه اشتراک ما و ترکیه ای ها در مقابل تروریسم کور بود، از این رو نگذاریم چالدران جدیدی شکل بگیرد.

 عاملی، ایجاد الگوی برتر برای جوانان دلیل دیگر برای برگزاری این همایش عنوان کرد و گفت: جوان 23 ساله ای که توانست کشور بزرگی چون ایران را یکپارچه و مقتدر کند الگوی مناسبی است.

وی گفت: این مایه مباهات است که صفویان از خطه ما ظهور کرده اند و خدمات بزرگی برای ایران و اهل بیت داشته است.

انتهای پیام/