کد خبر: 5017 ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۰

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی؛

آمریکا، معادل همه دنیا نیست/ اساتید دانشگاه ها،فرصت مطالعاتی خود را در آمریکا سپری نکنند

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی به وضع تحریم های جدید اشاره کرد و با بیان اینکه آمریکا قبله عالم نیست، از اساتید دانشگاه ها خواست فرصت های مطالعاتی خود را در آمریکا سپری نکنند.

 آمریکا، معادل همه دنیا نیست/ اساتید دانشگاه ها،فرصت مطالعاتی خود را در آمریکا سپری نکنند

به گزارش خبرنگار ابصارخبر، گودرز صادقی رئیس دانشگاه محقق اردبیلی در خصوص وضع تحریم های جدید آمریکا گفت: این کشور نمی خواهد رابطه ایران با دنیا بهتر شود بنابراین به دنبال بهانه تراشی است تا رابطه ایران با دنیا را مخدوش کند.

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه ما نباید راه ارتباط با دنیا را ببندیم، گفت: باید این ذهنیت را در سازمان های دولتی، دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی تقویت کنیم که آمریکا معادل همه دنیا نیست.

وی روابط اقتصادی ایران با آمریکا را یک رابطه یکسویه دانست و گفت: ما باید با کار فرهنگی و رویکرد روشنگرانه با آمریکا برخورد کنیم.

صادقی در ادامه سخنان خود به فرصت مطالعاتی دانشمندان ایرانی در خارج از کشور اشاره کرد و با بیان اینکه آمریکا قبله عالم نیست، از اساتید دانشگاه ها خواست، فرصت های مطالعاتی خود را به آمریکا نروند.

وی در این قسمت از سخنان خود از دولتمردان خواست تا با پیدا کردن جایگزین های مختلف در ابعاد اقتصادی و علمی، جواب مناسبی به عملکرد جدید آمریکا بدهند.

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی مصاحبه خود درباره برخورد آمریکا با برجام و اعمال تحریم های دیگر با یکی از خبرگذاری ها را یاداور شد و گفت: من در آن مصاحبه نظرم را درباره برخورد آمریکا با برجام و اعمال تحریم های دیگر و یا ابقای تحریم های قبلی گفته بودم که بدلیل اشکالات ویرایشی مفهوم مورد نظر من درست منعکس نشده بود که در این فرصت ایجاد شده لازم دانستم در مورد مصاحبه قبلی شفاف سازی کنم.

وی افزود:به عنوان مثال من گفته بودم که اروپایی ها هم از آمریکا در نحوه برخوردی که با مساله دارد، ناراضی هستند، در انجا اینطور برداشت می شد که انگار اروپایی ها هم از ایجاد رابطه با ایران ناراحتند، در حالیکه مدنظر من این نبود. بلکه متحدین آمریکا در اروپا از برخورد آمریکا با ما خشنود نیستند.

صادقی گفت: اعمال تحریم و تکروی در برخورد با ایران و موضوع برجام توسط آمریکا منجر به منزوی کردن خود آمریکا در میان متحدین کلاسیک آن می شود.

وی با بیان اینکه آمریکا قبله عالم نیست تا مرجع رفتارهای سیاسی برای دیگران باشد، تصریح کرد: همه چیز در آمریکا خلاصه نمی شود و دولت جمهوری اسلامی ایران همیشه می تواند آلترناتیوهایی برای توسعه همکاری های علمی، اقتصادی و فرهنگی در دنیا داشته باشد.

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی در ادامه سخنان خود به سخنان جلال آل احمد در خصوص غرب زدگی اشاره کرد و با بیان اینکه متأسفانه یک مقدار خود باختگی در برابر آمریکا در میان برخی از اقشار ما و حتی تحصیل کردگان ما وجود دارد که شکلی از غرب زدگی است، گفت: همان مفهومی که مرحوم آل احمد برای بار اول مطرح کردند، برخی افراد در بعضی موارد نوعی رفتار می کنند که انگار اگر آمریکا نباشد، دنیا بر مدار اصلی خود نمی چرخد که این درست نیست.

وی با بیان اینکه ما در ارتباط با آمریکا می توانیم بر اساس شاخص ها و ارزش های خودمان رفتار کنیم،خاطر نشان کرد: ما می توانیم فعالیت هایمان را تنظیم کنیم و به نظر من همین که بهانه به دست آمریکا ندهیم که با توسل به آن، کشورهای دیگر را به نفع خودش وارد تعامل بکند کفایت می کند، یعنی ما نباید عصبانی و هیجان زده بشویم، نباید به خاطر سوء رفتار آنها دچار سوءرفتار شویم بلکه با متانت، ادب، نزاکت، برنامه ریزی و دیپلماسی فعال آمریکا را دور بزنیم، به آنها بهانه ندهیم، خلاف نکنیم، خلف وعده نکنیم و جوانمردانه با مسائل برخورد کنیم، حتی در مورد خود آمریکا هم پا را از دایره انصاف بیرون نگذاریم و همانگونه که تاکنون بوده الگوی درستی برای کشورهای جهان سوم، جهان اسلام، کشورهای در حال توسعه و کشورهای عضو جنبش عدم تعهد و نظایر آن باشیم.

ایران ما، مرکز ثقل استقلال طلبی در دنیا است

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی در بخش دیگری از سخنان خود به همکاران دانشگاهی، اساتید و دانشجویان توصیه کرد؛به منظور مقابله با برخوردهای نامناسب آمریکا، برای فرصت های مطالعاتی، شرکت در کنگره ها و سایر اجتماعات علمی، دوره های کوتاه مدت و نظایر آن، آمریکا را انتخاب نکنند و خیر خودشان را به سیستمی که نمی خواهد از در دوستی وارد شود نرسانند.

وی با بیان اینکه کشورهای پیشرفته زیادی در غرب و شرق عالم برای برقرای رابطه و تعاملات سازنده وجود دارند، گفت: کشورهایی هستند که با ما دوست هستند و کشورهایی نیز هستند که با ما کمتر دشمنی می کنند، و این بهترین فرصت برای دولتمردان ما است تا ضمن انتخاب طرف پیمان از میان این کشورها برای همکاری و فعالیت های مشترک، این پیام هم به آمریکا داده شود که دولت و ملت باهم ید واحد هستند و پشت سر رهبر معظم انقلاب در مورد منافع ملی خودشان به کسی باج نداده و وارد معامله ای که یک طرف آن همیشه طرف باخت است،یعنی ما، نخواهد شد.

 

انتهای پیام/