کد خبر: 5036 ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۳

امام جمعه اردبیل:

"فرهنگ" پشتوانه امنیت و اقتصاد کشور است

امام جمعه اردبیل با بیان اینکه بالا رفتن آمار نزاع، درگیری، طلاق، فساد نشان حضور تفکر و مدنیت بیگانه است،گفت: آداب و رسوم کمرشکن، نهاد مقدس خانواده را با بحران مواجه ساخته است.

"فرهنگ" پشتوانه امنیت و اقتصاد کشور است

به گزارش ابصارخبر به نقل از سبلان‌ما نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل در خطبه های این هفته نمازجمعه در آستانه شروع به کار دولت جدید از باب لزوم خیرخواهی برای ائمه مسلمین، توصیه هایی را در خصوص مدیریت کلان کشور و حقوق استان به دولت جدید بیان کرد.
حضرت آیت الله عاملی توجه به امور زیربنایی و آینده نگری را اصل مهم در اداره کشور خواند و گفت: بدون رعایت این اصل، هشت بحران و بلکه بن بست در انتظار کشور خواهد بود.
وی در این خصوص گفت: بحران اول، بحران مصرف انرژی است به حدی که در آینده قطره ای نفت برای صادرات وجود نخواهد داشت و تمام استحصالات نفتی به بنزین تبدیل خواهد شد. سیستم استفاده مستقیم از گاز برای گرمایش نیز سیستم درستی نبوده و دست کشور را از درآمد هنگفت گازی خالی می کند.
وی افزود: دوم، بحران آب است. استفاده بیش از حد مجاز از سفره های زیرزمینی ما را در زمان اندکی به اسید خواهد رساند و کشور هم از جهت آب شرب و هم از جهت کشاورزی دچار مشکل خواهد شد. تا آخر سال 95 حدود 632 میلیون مترمکعب بیلان منابع آب زیرزمینی دشت اردبیل منفی می باشد و هرسال 15 میلیون مترمکعب به این بیلان منفی، اضافه می گردد. الزام و تسریع در مکانیزه کردن سیستم آبیاری مثل نماز خواندن بر دولت واجب است.
امام جمعه اردبیل ادامه داد: سوم، بحران مهاجرت است. ایران، فقط تهران یا شهر های بزرگ نیست تا ثروت کشور به طور ویژه در آنها مصرف و سائر نقاط در اثر محرومیت به قطب مهاجر فرست تبدیل شوند. ملت ما چندین دهه است در حسرت سیاست توازن است اما دولت ها تا حال به طور جدی به این مقوله وارد نشده اند. با عدم توازن، روستاها خالی و حاشیه نشینی تشدید و شهری مثل تهران از جهت جمعیت به حد انفجار می رسد که فقط در صورت خشکسالی و عدم تامین آب با بحران مواجه می شود.
وی افزود: رعایت اولویت در این موضوع بسیار حیاتی است. روستائیان، عشایر و اصحاب تولید باید حق ویژه در کشور داشته باشند نه اینکه ما در تامین آب شرب قشلاقات عشایر مشکل داشته باشیم. در حال حاضر یک صنعت گر باید مالیات بپردازد اما سپرده های هنگفت بانکی با سود های سرسام آور مالیات ندارد.
رئیس شورای فرهنگ عمومی استان در ادامه گفت: چهارمین بحران، بحران و بن بست فرهنگی است. فرهنگ پشتوانه هم امنیت و هم اقتصاد است. دولت ها بودجه عمده به فرهنگ اختصاص نمی دهند. دیروز در جلسه تنفیذ نیز آنچه مظلوم بود، فرهنگ بود. احساس و عواطف مردم سرمایه اصلی ماست. رفتارهای اجتماعی، سرمایه های اجتماعی است؛ آداب و سننی که از روی عقلانیت تاسیس شده اند، هویت ماست.
وی افزود: باورهای دینی، احساسهای جمعی، روحیه حماسی، عرق ملی و تعلق و توجه به سرمایه های تاریخی ما را از بیگانگان جدا و متمایز می کند. بدون استقلال فرهنگی، ملت مرده است.اگر در این باب برنامه ریزی و سرمایه گذاری نشود فردا دیگر چیزی نداریم تا پای گفتگوی تمدن ها بنشینیم و همه چیز ما آمریکا و اروپایی می شود..
وی اظهار داشت: بالا رفتن آمار نزاع، درگیری، طلاق، فساد، دزدی و خیانت ها و قتل های ناموسی همه نشان حضور تفکر و مدنیت بیگانه است. آداب و رسوم کمرشکن، نهاد مقدس خانواده را با بحران مواجه ساخته و قطعا در آینده ازدواج سفید به راحتی به راه خواهد افتاد.
نماینده ولی فقیه در استان اظهار داشت: بحران پنجم، بحران عمران است. در حال حاضر 90 درصد بودجه به صورت جاری و 10 درصد عمرانی است. یعنی 90 درصد می خوریم تا 10 صد کار کنیم.
وی ادامه داد: بن بست ششم، بحران صیانت است. وجود اختلاس ها و خیانت های مالی هشدار است. هیچ نقب پنهانی به بیت المال نباید وجود داشته باشد. رابطه ارباب رجوع و کارمند مخصوصا در گلوگاه ها و امضاهای طلایی باید حذف شود و ما با این وضعیت فاصله داریم.
نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری در بیان هفتمین بحران گفت: بحران هفتم، بن بست انقراض نسل است. ملت ما در آینده با بحران پیری مواجه خواهد بود. نفرت از عنوان مادری و تبدیل شدن دو فرزند داشتن به فرهنگ، یک هشدار جدی است. اخیرا آقای اردوغان خطاب به ترک های اروپا گفت "تعداد فرندان ما نباید از 3 کمتر باشد و ما باید با ازدیاد جمعیت، اروپا را تسخیر کنیم." موضوع جمعیت چالش جهانی است. حتی چین محدودیت نسل را برداشته و دولت های پیشرفته، مشوق های فوق العاده برا این امر وضع کرده اند در کشور ما دولت و مجلس باید بطور جدی وارد برنامه ریزی ووضع قوانین شوند.
حضرت آیت الله عاملی در ادامه سخنان خود گفت: بحران هشتم، بحران مدیریت منابع انسانی است. سیستم انتخاب مدیر باید عوض شود و لازم است از تجربیات دنیا استفاده کنیم. لابی گری، سفارشی و جناحی عمل کردن، جناح های سیاسی دین خود را از جیب ملت پرداخت کردن، فکر انتخابات آینده را کردن، هم چاپلوسی، دورویی و نفاق را پرورش می دهد و هم کشور را فلج می کند.
وی در این خصوص اظهار داشت: نصب افرادی بر مدیریت های حساس که حتی یک  روز نه در آن مدیریت و نه در معاونت آن سابقه ندارند و دوپینگی بالا آمده و به صرف اینکه در انتخابات اثرگذار بوده اند و یا اگر قهر کنند بر انتخابات آینده و بر جایگاه حزب صدمه می زنند همه فاجعه است و مسیر آرمانی برای کشور داری نیست. در این خصوص رهبر معظم انقلاب با قرائت آیه " ان الله یامرکم ان تردوا الامانات الی اهلها " در مجلس تنفیذ حجت را تمام کردند. به نظر می رسد عمل به این آیه جز با واگذار کردن انتخاب مدیر به آراء کارکنان و پرسنل و متخصصین آن مدیریت محقق نخواهد شد.

انتهای پیام/