کد خبر: 5103 ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۵

به میزبانی دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد

اولین کنفرانس بین المللی کشاورزی ارگانیک در اردبیل

اولین کنفرانس بین المللی و پنجمین همایش ملی کشاورزی ارگانیک توسط دانشگاه محقق اردبیلی و با همکای جهاد کشاورزی در سالن بصیرت این دانشگاه برگزار شد.

اولین کنفرانس بین المللی کشاورزی ارگانیک در اردبیل

به گزارش خبرنگار ابصارخبر، پیش از ظهر امروز اولین کنفرانس بین المللی و پنجمین همایش ملی کشاورزی ارگانیک با حضور دانشمندان و محققین رشته کشاورزی از سراسر کشور و اساتید برجسته دنیا چون  Prof. Daniel Wreck Wreihchart University    از دانشگاه استراسبورگ فرانسه و Prof. Jens Carl Streibig  از دانشگاه کپنهاک دانمارک با همکای جهاد کشاورزی و بخش خصوصی در سالن بصیرت این دانشگاه برگزار شد.

ثروت و قدرت به تنهایی عامل شرافت انسان نیست

اقبال عباسی معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اردبیل در نخستین کنفرانس بین المللی کشاورزی ارگانیک به تعریف شرافت انسانی پرداخت و گفت: شرافت در بر گیرنده بزرگی و بزرگواری انسان است.

وی با بیان اینکه بزرگی خود در گرو آزادی است،گفت:کسانیکه بنده ی دیگران باشند و در حوزه های مختلفی چون سیاست، اقتصاد، علم و حتی کشاورزی به دیگران وابسته باشند نمی توانند اقتصاد بزرگی داشته و به درآمد سرانه مطلوبی نیز برسند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اردبیل در ادامه سخنان خود به ثروت و قدرت برخی از کشورهای دنیا اشاره کرد و گفت: ثروت و قدرت به تنهایی عامل شرافت انسان نیست بلکه انسان های شریف کسنی هستند که خداترس و بنده نواز نیز باشند.

وی در قسمت پایانی سخنان خود به بحث کشاورزی و جایگاه ایران و اردبیل در دنیا پرداخت و گفت: دانشمندان و دست اندرکاران این علم  باید به تبیین جایگاه کشور و بالتبع استان در این زمینه بپردازند و مشخص کنند که پرداختن به مبحث کشاورزی ارگانیک در حوزه صنعت بیشتر جواب می دهد یا در حوزه کشاورزی سنتی.

عباسی سرمایه گذاری در بخش صنعت را یادآور شد و گفت: به هرحال در مباحثی چون بسته بندی محصولات و صادرات آن باید بخش صنعت مورد توجه جدی قرارگیرد چونکه دنیای کنونی دنیای مدرنیته ای است.

وی با بیان اینکه بخش پژوهش و مطالعات ویژه دانشمندان و کنفرانس های علمی است،خاطر نشان کرد: بسترسازی، هدایت و حمایت از تولیدکنندگان نیز از جمله وظایف دولت است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اردبیل از مسئولان ذیربط خواست در کار توسعه کشاورزی پیشرفته از روستاهای سنتی نیز غافل نشوند و با برگزاری کارگاه های آموزشی و توجه به همه کشاورزان، زمینه های عمران و آبادانی  بیشتر کشور را فراهم کنند.

ظلم به مخلوقات عالم از هر لحاظی پذیرفته نیست

گودرز صادقی رئیس دانشگاه محقق اردبیلی و رئیس اولین کنفرانس بین المللی کشاورزی ارگانیک در ابتدای این کنفرانس ضمن عرض خیرمقدم به میهمانان و مدعوین، موضوع کشاورزی را یکی از مهمترین موضوعات روز دنیا عنوان کرد و گفت:باید برای توسعه علمی و بهینه این علم در کشور برنامه ریزی کنیم.

وی با بیان اینکه بشر با اقدامات نسنجیده خود باعث آسیب های جبران ناپذیری برای محیط زیست بخصوص جو کره زمین و اتمسفر شده است،گفت: اگر از مسائل محیطی زیست و طبیعت غفلت کنیم در آینده ای نچندان دور آتشفشان ها، زلزله ها و سیلاب های سهمگین زمین را با خود خواهند برد.

صادقی بازگشت به طبیعت را لازم و ضروری دانست و گفت: بر اثر بی توجهی بشر به زمین و طبیعت که گاها بر خلاف شرع و مسائل انسانی است، حیات کره زمین به خطر افتاده است.

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی حق آزادی، حق فرزند، برخورداری از نور و آب و هوا و طول عمر طبیعی را از جمله حقوق اولیه همه موجودات عالم دانست  و گفت: ظلم به مخلوقات عالم از هر لحاظی پذیرفته نیست و انسان در هر شرایطی در قبال اعمال خود پاسخگو است.

محمدتقی آل ابراهیم مدیر امور بین الملل و دبیر اجرایی کنفرانس نیز هدف اصلی از برگزاری این کنفرانس را جمع کردن دانشمندان، محققین، اساتید دانشگاه و دانشجویان به منظور ارائه و بحث در مورد تکامل کشاورزی پایدار در دنیا عنوان کرد.
وی افزود: نتایج مقالات این کنفرانس می تواند به عنوان سکو و پله ای جهت ارتقای سلامت انسانی باشد.
آل ابراهیم ادامه داد: این کنفرانس با حمایت دانشگاه های مختلف و به ویژه حمایت مالی و معنوی سفارت فرانسه در ایران برای اولین به صورت بین المللی در دانشگاه محقق اردبیلی و با نمایه شدن در سایت رسمی انجمن علوم علف های هرز و با حمایت آنها برگزار می شود.

سخنرانی عدیل سروی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، افتتاح نمایشگاه معرفی شرکت های فعال در زمینه محصولات کشاورزی ارگانیک و برگزاری کارگاه های آموزشی در خصوص محصولات ارگانیک از جمله برنامه های اولین کنفرانس بین المللی کشاورزی ارگانیک در دانشگاه محقق اردبیلی بود.

 

انتهای پیام