کد خبر: 5190 ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۱

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی اردبیل؛

دانشگاه علمی کاربردی، تنها مرجع تأیید صلاحیت حرفه ای کشور/ مشاغل فراموش شده در استان احیاء می شوند

رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان از راه اندازی کلینیک های کارآفرینی خبر داد و گفت: مشاغل فراموش شده در استان احیاء می شوند.

دانشگاه علمی کاربردی، تنها مرجع تأیید صلاحیت حرفه ای کشور/ مشاغل فراموش شده در استان احیاء می شوند

به گزارش خبرنگار ابصارخبر، داریوش لطیفی رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اردبیل  در جمع خبرنگاران با بیان اینکه دانشگاه جامع علمی کاربردی، دانشگاهی مهات محور است گفت: این دانشگاه تنها دانشگاه کشور از لحاظ سیستم آموزشی است که مهارت افزایی علمی را سرلوحه امور خود قرار داده است.

دانشگاه جامع علمی کابردی دانشگاهی مهارت افزا است

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان از آغاز 25 امین سال فعالیت این دانشگاه در سطح کشور خبرداد و گفت: دانشگاه جامع علمی کار بردی مهرماه امسال در حالی ربع قرن فعالیت خود را جشن می گیرد که برخلاف سایر دانشگاه که با کاهش دانشجو مواجه هستند، این دانشگاه وضعیت جذب خود را نه تنها تثبیت کرده بلکه روند صعودی خود را نیز دنبال می کند.

لطیفی در ادامه سخنان خود به تبیین گستره فعالیت های دانشگاه جامع علمی کاربردی پرداخت و گفت: این دانشگاه در بخش های کشاورزی و صنعت با ارائه خدمات آموزشی علمی در مهارت افزایی اقشار مختلف جامعه بخصوص جوانان جویای کار  نقش بسزایی ایفا می کند.

وی با بیان اینکه محوریت اساسی دانشگاه جامع علمی کاربردی مهارت افزایی است، گفت: این دانشگاه بر اساس مأموریت خود اقدام به تربیت کاردان و کارشناس های مهارتی می کند.

مراکز آموزشی کشاورزی به مرکز آموزشی بین المللی تبدیل می شود

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان از توسعه مراکز کشاورزی این دانشگاه خبرداد و گفت: با توجه به اینکه شمال استان از پتانسیل های بالای کشاورزی برخوردارند گفت: در صدد هستیم تا با توسعه مراکز علمی کاربردی خود در خصوص فعالیت های کشاورزی این مراکز را در مرحله اول به مرکز شمالغرب در کشور و در مرحله بعد با بسترسازی های مناسب به مرکز بین المللی تبدیل کنیم.

طرح توانمندسازی دانشجویان دانشگاه های نظری برگزار می شود

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان از ایجاد طرح توانمندسازی دانشجویان دانشگاه های نظری خبرداد و گفت: با توجه به اینکه طیف زیادی از فارغ التحصیلان دانشگاهی فاقد مهارت های لازم جهت ورود به بازار کار هستند، طرح توانمندسازی دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی با همکاری دانشگاه محقق اردبیلی برگزار می شود.

وی با بیان اینکه دفاتر آموزش های مهارتی در دانشگاه ها راه اندازی می شود، گفت: این دفاتر با همکاری مراکز آموزش علمی کاربردی در استان می توانند خدمات لازم جهت توانمندسازی فارغ التحصیلان دانشگاهی را انجام دهند.

لطیفی توجه به اعضای هیأت علمی دانشگاه ها را از دیگر اقدامات این دانشگاه جهت مهارت افزایی دانشجویان عنوان کرد و گفت: ورود اعضای هیأت علمی جهت تصدی مراکز علمی کاربردی در سطح استان لازم و ضروری است چونکه این اساتید می توانند با استفاده از ظرفیت های علمی و مهارتی خود در توسعه  مراکز آموزشی این دانشگاه کمک فراوانی کنند.

مشاغل فراموش شده احیاء می شوند

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان از احصاء مشاغل بالفعل استان خبرداد و گفت: برای اولین بار دانشگاه جامع علمی کاربردی اردبیل مشاغل استان را استخراج و بر اساس باقوه و بالفعل بودن، آنها را تقسیم بندی کرده تا بتواند با برنامه ریزی های منسجم و بهتر علاوه بر احیای مشاغل فراموش شده، مشاغل بالفعل را نیز تقویت شوند.

وی تشکیل کمیته کارآفرینی در مراکز آموزشی علمی کاربردی را یادآور شد و گفت: امسال قرار است در تمامی مراکز استانی شورای پژوهش و فناوری تشکیل شود، بطوریکه این مراکز بار فناوری های استان را بر دوش خواهند کشید تا علاوه بر صرفه جویی در هزینه ها کارافرینی نیز صورت گیرد.

لطیفی با بیان اینکه  دانشگاه جامع علمی کابردی دانشگاهی نسل سوم محسوب می شود، گفت: علاوه بر مهارت افزایی دانشجویان ، فراهم کردن فرصت های اشتغال نیز از جمله اهداف این دانشگاه است تا بتواند از این طریق اسیب پذیری جامعه در مقابل بلایای اجتماعی را نیز کاهش دهد.

تأسیس کلینیک کارآفرینی در استان

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان در ادامه سخنان خود از تأسیس کلینیک کارآفرینی خبرداد و گفت: این کلینیک در خصوص مسائل مالی، اداری و آموزشی  به کارافرینان و جوانان جویای کار خدمات مشاوره ای ارائه خواهد کرد تا فارغ لتحصیلان دانشگاهی  بتوانند برای رفع نقایص  کار خود و یا آموزش های عملی جهت کارآفرینی به این کلینیک ها مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه دانشگاه جامع علمی کاربردی به دنبال کیفی سازی مهارت های علمی است،گفت: رشته های دانشگاهی مراکز آموزشی علمی کاربردی استان بر اساس نیاز جامعه و بازار است و از این رو با دانشگاه های نظری متفاوت است.

لطیفی در ادامه سخنان خود به تبیین سیستم نظام اموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی پرداخت و گفت: به لحاظ استفاده از اساتید نخبه و کارافرین در دانشگاه جامع علمی کاربرد،ی نسبت استاد به دانشجو  در این دانشگاه 10 به 1 است.

وی در ادامه به تشریح روال همکاری مدرسین دانشگاهی با مراکز آموزشی جامع علمی کاربردی پرداخت و گفت: بر اساس فراخوان جذب استاد و مدرس 800 متقاضی تدریس در دانشگاه جامع علمی کاربردی اعلام همکاری کرده بودند که بعد از تأیید کارگروه های صلاحیت علمی، 90 نفر از علاقمندان به تدریس در این دانشگاه  به مجموعه مدرسین  مراکز آموزشی اردبیل اضافه شدند.

لطیفی با بیان اینکه 10 هزار نفر در کل کشور مجوز تدریس دریافت کرده اند گفت: از 90 نفر جذب شده در استان 15 نفر عضو هیأت علمی سایر دانشگاه های اردبیل هستند.

همه مراکز آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی دارای اساسنامه هستند

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان در بخش دیگری از سخنان خود به ساختار مراکز جامع علمی کاربردی پرداخت و گفت: مراکز آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی به سه دسته دولتی ، نیمه دولتی و بخش خصوصی تقسیم می شود که برخی مراکز وابسته به بخش خصوصی فاقد اساسنامه و یا میثاق نامه بودند که با پیگیری های لازم این نقیصه نیز در سال 96 برطرف شده و امروز همه مراکز آموزشی وابسته به دانشگاه جامع علمی کاربردی دارای اساسنامه هستند.

لطیفی از اعطای مجوز راه اندازی مراکز رشد توسط دانشگاه جامع علمی کاربردی از سوی وزارت علوم خبرداد و گفت: با اعتماد وزارت علوم به دانشگاه جامع علمی کابردی، این دانشگاه می تواند خود اقدام به راه اندازی مراکز رشد کند.

وی افزود: فعالان علمی و سایر پژوهشگرانی که متقاضی راه اندازی مراکز رشد هستند می توانند با همکاری مراکز آموزشی جامع علمی کاربردی اقدام به راه اندازی طرح های خود کنند.

رئیس دانشگله جامع علمی کاربردی استان از راه اندازی شورای روسای مراکز در تهران خبرداد و گفت: تمامی استان ها با برگزاری انتخابات می توانند نماینده خود را جهت عضویت در این شورا معرفی کنند

صندوق حمایت از پژوهشگران در کشور راه اندازی می شود.

رئیس دانشگاه جتمع علمی کاربردی استان اهمیت حمایت از پژوهشگران را یاداور شد و گفت: صندوق حمایت از پژوهشگران به منظور حمایت از محققین و پژوهشگران در کشور راه اندازی می شود.

لطیفی در پایان سخنان خود ویژگی ها و  نقاط قوت دانشگاه جامع علمی کاربردی را متذکر شد و گفت: با توجه به قابلیت های این دانشگاه و فقدان مرجعی برای  تأیید صلاحیت حرفه ای در کشور، این امر مهم  برعهده دانشگاه جامع علمی کاربردی نهاده شده است.

وی افزود دانشگاه جامع علمی کاربردی امروز به برندی برای فارغ التحصیلان دانشگاهی جهت ورود به بازار کار تبدیل شده است.

انتهای پیام/