پربازدیدترین ها

کد خبر: 5217 ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۵

معاون عمرانی استاندار اردبیل:

محور توسعه استان، گردشگری است/ وظیفه اساسی ما حفظ مزیت های نسبی استان است

معاون عمرانی استاندار اردبیل در کنفرانس ملی هیدرولیک ایران با بیان اینکه گردشگری محور اصلی توسعه استان است،گفت: وظیفه اساسی ما حفظ مزیت های نسبی استان است چونکه حفظ و صیانت از مزیت های نسبی استان موجب توسعه پایدار می شود.

محور توسعه استان، گردشگری است/ وظیفه  اساسی ما حفظ مزیت های نسبی استان است

به گزارش خبرنگار ابصارخبر، جعفر فهیمی معاون عمرانی استاندار اردبیل در شانزدهمین کنفرانس ملی هیدرولیک ایران که در سالن ولایت اردبیل برگزار شد از رود ارس و دامنه های سبلان بعنوان منابع مهم آبی استان اردبیل نام برد و گفت: نزولات آسمانی در رشته کوه ها اتفاق می‌افتد که این موضوع مرتبط با بحث هیدرولیک است.
معاون عمرانی استاندار اردبیل بحث سبلان را مربوط به گفتمان زمین شناسی دانست و گفت: با اینکه قله سبلان از لحاظ تعاریف زمین شناسی کوه محسوب نمی شود،اما به لحاظ اینکه در میان مجموعه رشته کوه قرارگرفته است و دارای یخچال طبیعی با ذخیره ابی ۵۰۰ میلیون مترمکعب می باشد خود دارای ظرفیت و پتانسیل بالقوه منابع طبیعی آب استان محسوب می شود.

وی با بیان اینکه در دامنه سبلان منابع آبی فراوانی وجود داردگفت: بخشی از این منابع منابع برگشتی است و بخشی جاری بوده و بخشی نیز مربوط به عمق زمین می شود.

فهیمی مجموعه منابع ابی دامنه سبلان را به دو بخش عمده منابع آب گرم و سرد تقسیم کرد و گفت: تا کنون 130 دهنه آب معدنی در سبلان کشف شده است.

وی از آب گرم قطور سویی بعنوان اب معدنی گرم منحصر به فرد در جهان نام برد و گفت:این آب معدنی با دمای 80درجه سانتی گراد بستر بسیار مناسبی برای مطالعات میدانی هیدرولیک است.

فهیمی با بیان اینکه برخی مزیت‌ها در کشور و استان اردبیل ناشناخته مانده است گفت: این مزیت ها باید متناسب با شرایط آب و هوایی، اقلیمی، گونه‌های گیاهی و جانوری، چشمه‌های آب‌های معدنی، ظرفیت آب و خاک ساماندهی شود تا شاهد توانمند سازی پتانسیل های استان در آینده نزدیک باشیم.
 
وی گفت: تا زمانی که مطالعات ما مبنای علمی نداشته باشد نمی‌تواند پایداری نسبی ایجاد کرد که از این لحاظ امیدواریم برترین مزیت‌های استان  اعم از جامعه عشایری، ‌ایل شاهسون، شاطران، و تات که در دامنه‌های کوه سبلان، باغرو، بزگوش و دشت اردبیل،خلخال و مغان پراکنده هستند به تقویت بنیه‌های اقتصادی استان کمک کنند.
 
این مدیر ارشد اجرایی استان مطالعه و شناخت ویژگی‌ها و قلمرو ایل‌ها و احیای مراتع را گامی موثر و علمی در جهت احیای منابع طبیعی و جلوگیری از فرسایش آب و خاک توصیف کرد و گفت:  شناخت سیستم بهره‌برداری بهینه از مراتع با حفظ تمامی توانمندی‌ها در سال های اخیر به توسعه جامعه عشایری و روستایی کمک کرده است.
 
وی وضعیت ممنوعه دشت اردبیل را یاداور شد و گفت: احیا و تعادل‌بخشی منابع آب در این منطقه باید مورد توجه جدی مسئولان مربوطه قرار بگیرد چونکه ما اگر راه اصلاح و آشتی با طبیعت را پیدا نکنیم  طبیعت خود ما را ادب خواهد کرد.

معاون امور عمرانی استاندار اردبیل از طرح های آبی بزرگ بعنوان پیوست اجتماعی نام برد و گفت:باید در مسائل هیدرولیک استان بصورت ارمانی برخود کنیم تا تبعات دیرکرد ما در احیای منابع ابی کمتر گریبان ما را بگیرد.

فهیمی با بیان اینکه دشت مغان اردبیل طبیعت بی‌نظیری دارد،گفت: تفاوت آب و هوا این منطقه از مزیت‌های استان استکه می تواند عامل موثری برای توسعه استان از لحاظ گردشگری نیز باشد.

وی از نحوه فعالیت های مطالعاتی مهندسین انتقاد کرد و گفت: اغلب فعالیت های مهندسین آرشیوی است و آنها در فعالیت های خود با ذینفعان مسئله مشاوره نمی کنند و این خود موجب خسران می شود.

معاون عمرانی استاندار اردبیل  در پایان سخنان خوداز اندیشمندان شرکت کننده در همایش خواست تا با مطالعه آرمانیدست بکار شده و ضمن حفظ مزیت های نسبی استان در رفع نیاز های ان نیز ارمانی بکوشند.

انتهای پیام/