کد خبر: 5247 ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰

نماینده ولی فقیه در استان:

فلسفه محرم در رهبریت صالح است/هر کشوری که از علم و فرهنگی غنی برخوردار نباشد محکوم به فنا است

نماینده ولی فقیه در استان در جمع اساتید و اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل به تبیین نقش علم در اقتدار و عزت یک کشور پرداخت و گفت: هر کشوری که از علم و فرهنگی غنی برخوردار نباشد محکوم به فنا است.

فلسفه محرم در رهبریت صالح است/هر کشوری که از علم و فرهنگی غنی برخوردار نباشد محکوم به فنا است

به گزارش خبرنگار ابصارخبر، آیت الله سید حسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل  بعد از ظهر امروز در جمع اعضای هیأت علمی و اساتید دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل ضمن تبریک عید امامت و ولایت گفت: علم و فزهنگ 2 عنصر مهمی هستند که  در حفظ عزت و تمامیت ارضی یک کشور نقش بسزایی دارند.

هر کشوری که از علم و فرهنگی غنی برخوردار نباشد محکوم به فنا است

 وی با بیان اینکه اگر دولتمردان یک کشور نتوانند برای خود تصمیم بگیرند آن کشور در مسیر نابودی قرار خواهد گرفت، گفت: هر کشوری که از علم و فرهنگی غنی برخوردار نباشد محکوم به فنا است.

نماینده ولی فقیه در استان در ادامه سخنان خود به نقش مراکز علمی در تقویت علم اشاره کرد و گفت: کشور ما بجز مقطع خاص در دوران صفویه و  انقلاب اسلامی در خواب غفلت بوده و از قافله پیشرفت جهانی عقب مانده است.

وی با بیان اینکه هر کشوری که صاحب علم و تکنولوژی باشد دارای قدرت پیش برندگی است، خاطر نشان کرد: کشورهای فاقد علم همواره مغلوب هستند.

آیت الله عاملی در ادامه سخنان خود به تبیین  نقش مدیریت و جایگاه آن در موفقیت یک کشور پرداخت و گفت: به علت سوء مدیریت کشور در دوران پیشین بخصوص زمان شاهان عیاش قاجار و پهلوی، کشور دچار رکودی 500 ساله شد بطوریکه همین  علت باعث عقب افتادن ایران از قافله تولید دانش جهانی شده است.

وی به آیات قرآن کریم در اینخصوص و اهمیت نقش رهبری صالح در کشور پرداخت و گفت: در دوران ستمشاهی فرمانروایانی چون نمرود و فرعون این پیامبران عظیم الشان الهی حضرت ابراهیم و حضرت موسی بودند که با توکل برخداوند توانستند امت خود را از دست ظالمان نجات داده  و به اصلاح امور زمان خود بپردازند.

امام جمعه اردبیل اقتدار و عظمت ایران باستان در جهان را یادآور شد و گفت: به علت بی کفایتی شاهان در طول تاریخ از مساحت کشور کاسته شد.

وی مجاهدت های امیران و عالمان صالح را یادآور شد و گفت: افرادی چون امبیرکبیر تنها به خاطر اینکه به فکر پیشرفت و آبادانی کشور بودند به دست جاهلان زمان کشته شدند.

بزرگترین خیانت رضا شاه به کشور، صدور حکم فنای کشور یعنی کشف حجاب بود

استاد حوزه و دانشگاه خسارات وارده بر کشور در دوران منحوس پهلوی بخصوص رضاشاه و پسرش را یاداور شد و گفت: افرادی چون رضا شاه بی سواد  تنها به خاطر اینکه ایران در جهالت بماند و نتواند پله های پیشرفت را بپیماید یک شبه از سوی استکبار  از سربازی به شاهی منصوب شد.

وی افزود: در واقع بزرگترین خیانت رضا شاه به کشور همان صدور حکم فنای کشور یعنی کشف حجاب بود

ایران در طول تاریخ، همواره تاوان دیر بیدار شدن خود را داده است

عاملی با بیان اینکه رضا شاه جز عیاشی چیزی بلد نبود، به سفر وی به ترکیه و کشورهای اروپایی اشاره کرد و گفت: این فرد بعد از برگشت از سفر های اروپایی برای اینکه ایران را شبیه اروپا کند دستور داد تا همه از ظاهر تا باطن فرنگی شوند و در این راه به مردم نیز اهانت های فراوانی کرد، اما غافل از این بود که پیشرفت و توسعه  هر کشوری در گرو  توسعه علم و تکنولوژی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود  با بیان اینکه پیشرفت هر کشوری مدیون علم و رهبری صالح است به تبیین فلسفه قیام عاشورا پرداخت و گفت: ایران در طول تاریخ تاوان دیر بیدار شدن خود را داده است و خواهد داد.

امام جمعه اردبیل به زمان بیداری ملت ایران اشاره کرد و گفت: ملت ایران در سال 1280 زمانی که در کشورهای غربی قطار و زیردریایی و هواپیما تولید می شد از خواب بیدار شد و تا به خود بیاید به آن مرحله برسد، دنیا تکنولوژی های جدیدتری را تجربه کرد.

وی سفرهای تبلیغی خود به کشورهای اروپایی را خاطر نشان کرد و گفت: کشورهای پیشرفته به حدی از علم و دانش دست یافته اند که از قدم زدن انسان نیز برق و انرژی تولید می کنند.

عاملی قدرت بهره وری کشورهای پیشرفته از منابع موجود را یاداور شد و گفت در کشور هلند که کشوری زیر سطح دریا است و اغلب اوقات جاده و خیابان دیده نمی شود تا چه برسد به کشت محصولات کشاورزی و علوفه برای دام، از هجده میلیون رأس احشام نگهداری می شود.

وی با بیان اینکه علوفه احشام در هلند از طریق کشت و برداشت علوفه در کانتینرها تأمین می شود گفت: براساس گزارش های ارائه شده میزان شیردهی گاو نیز در این کشور به 120 کیلو گرم در روز رسیده است.

امام جمعه اردبیل صنعت ملی شدن نفت در کشور را یادآور شد و گفت: زمانی که قضیه ملی شدن نفت در ایران مطرح بود عده ای مخالفت می کردند و می گفتند ما حتی قادر به ساختن یک آفتابه هم نیستیم چه برسد به ملی کردن صنعت نفت و همین تفکرات پوچ بود که باعث عقب ماندگی تاریخی ایران شده است.

وی با بیان اینکه اگر یک کشوری صاحب علم و تکنولوزی نباشد حاکمیت مستقل نیز نخواهد داشت، به اشغال شهر خرمشهر در طول تاریخ توسط استکبار اشاره کرد و گفت: هربار که خرمشهر به دست دشمنان اسلام اشغال می شد، مدیران عالی وقت به جای مقابله قسمتی از خاک این وطن را به دشمن واگذار می کردند چونکه کشور فاقد علم و تکنولوژی بود و توانایی مقابله با قدرت دشمنان را نداشت.

نماینده ولی فقیه در استان ماجرای اسفناک جدایی بحرین از کشور در سال 1350 را یادآور شد و گفت: کدام دولت است که ذره ای از خاکش را با میلیاردها دارایی عوض کند و همه این اتفاقات تنها بر اثر بی لیاقتی حاکمان وقت و عدم توجه آنها به علم و دانش رخ داد.

وی پیشرفت و اقتدار کنونی کشور را مدیون و مرهون انقلاب اسلامی و بالتبع راهنمایی های بنیانگذار کبیر انقلاب و رهبر معظم انقلاب دانست و گفت: بر اثر جانفشانی های شهدای گرانقدر ایران اسلامی بعد از انقلاب تاکنون دشمنان اسلام حتی جرأت یک لحظه نگاه چب به ذره ای از خاک این کشور را به خود نتوانستند بدهند.

شعارهای انقلاب، شعارهای جهانی است

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه سخنان خود با بیان اینکه شعارهای انقلاب ما شعارهای جهانی است، گفت: دشمنان اسلام با درک این واقعیت همواره در حال توطئه هستند تا جلوی پیشرفت های ایران اسلامی را بگیرند.

وی بدترین نوع محاصره را تحریم های تکنولوژی عنوان کرد و گفت: کشور ما زمانی به پیشرفت و توسعه دست یافت که در شدیدترین نوع تحریم ها یعنی محاصره تکنولوژی های روز قرار داشت ولی با ایحال دانشمندان جوان کشور در دل تحریم ها توانستند عزت و اقتدار کشور را چندین برابر کنند.

عاملی حوادث روزهای اولیه دوران دفاع دفاع مقدس را یاداور شد و گفت: در آن دوران کشور ما از لحاظ تکنولوژی نظامی وابسته بود بطوریکه سلاح های موجود نیز آمریکایی و همگی دارای کد و رمز بودند و عملا برای رزمندگان ما قابل استفاده نبودند حتی موشک های ما را افسران قذافی پرتاپ می کردند.

وی ایثار و فداکاری های افرادی چون شهید تهرانی مقدم را یادآور شد و گفت:در سایه تلاش های مردانی چون تهرانی مقدم امروز کشور ما صاحب تکنولوژی موشکی است، تکنولوژی که دشمن را وادار به عقب نشینی می کند.

امام جمعه اردبیل قدرت و اقتدار نیروهای مسلح در خلیج فارس و دریای عمان را متذکر شد و گفت: الان در نقطه ای از عزت و اقتدار قرار داریم که 48 ناو جنگی مستقر در  خلیج فارس جرأت حرکت به سمت ایران را ندارند و برای مکالمات رایج در مرزهای بین المللی نیز مجبور به استفاده از زبان فارسی هستند.

عاملی اسارت تفنکداران آمریکایی توسط قایق های تند روی ایران را نمونه بارز اقتدار رزمندگان اسلام  عنوان کرد و گفت: در آن ماجرا اشک آمریکایی ها از ترس جاری شد.

نماینده ولی فقیه در استان در پایان سخنان خود به تشریح اهمیت جایگاه علم در نظر رهبر معظم انقلاب پرداخت و گفت: رهبر معظم انقلاب به مراکز دانش بنیان حساس هستند چونکه باعث عزت و اقتدار کشور می شوند.

وی با بیان اینکه ایران اسلامی تکنولوژی های خود را در دوران محاصره تکنولوژی بدست آورده است، گفت: امروز همه به وضوح می بینندکه دوران تصمیم گیری دیگران برای ایران به پایان رسیده است.

عاملی تصریح کرد:خدمتی که انقلاب اسلامی از لحاظ علمی به کشور کرده هیچ سلسله ای در تاریخ این کشور انجام نداده است.

امام جمعه اردبیل چالش های بین صفویه و عثمانی در دوران شاه اسماعیل را یادآور شد و گفت: نامه های برجای مانده از شاه اسماعیل بزرگترین اسناد صلح طلبی ایران در طول تاریخ است.

وی از اساتید و اعضای هیأت علمی دانشگاهها خواست در سفر های تحقیقاتی خود به کشور های اروپایی به موزه های این کشورها نز سرزده  و از نزدیک تاریخ ایران به خصوص اقتدار دوران صفویه را مطالعه کنند.

نماینده ولی فقیه در استان با بیان اینکه دانشگاه های ما باید به دنبال تشخص سازی علمی در دانجشویان باشند از مسئولان دانشگاهی خواست در کنار ترویج علم و دانش به دانشجویان،فرهنگ و مدنیّت بر اساس تعالیم اسلام را نیز آموزش دهند چونکه اقتدار فرهنگی زیربنای سایر اقتدار ها است.

وی افزود: اگر انسان خود را به سلاح فرهنگ آراسته نکند تمام اعمال،رفتار و گفتارش برای کشور هزینه خواهد بود.

این استاد حوزه و دانشگاه از افراد نابالغ سیاسی که به این عرصه وارد می شوند انتقاد کرد و گفت: این گونه افراد هرگز نمی توانند حافظ منافع ملی کشور شوند.

وی رقابت های ناسالم سیاسی را ضمینه ای برای دست اندازی دشمنان در امور هر کشوری عنوان کرد و گفت: افراد نابالغ سیاسی می توانند آسیب های جبران ناپذیری به بدنه کشور وارد کنند.

دولت باید برای اخذ مالیات ازصاحبان ثروت های میلیاردی راکد در بانک ها برنامه ریزی کند

امام جمعه اردبیل بزرگترین خطای دولت در بُعد اقتصادی را عدم توجه به صاحبان ثروت های میلیاردی در بانک ها  دانست و گفت: دولت باید برای اخذ مالیات از افرادی که ثروت میلیاردی خود را در بانک ها راکد نگه داشته اند برنامه ریزی کند تا کشور به سمت رونق اقتصادی حرکت کند.

نماینده ولی فقیه در استان از اساتید دانشگاه ها خواست تا در کنار آموزش های علمی به تربیت احساس های جمعی و سبک زندگی اسلامی اهتمام ورزند تا جوانان پاک، مومن و دانشمندی که منجر به عزت و اقتدار کشور می شود، تحویل جامعه دهند.

اساتید دانشگاه آزاد اسلامی دغدغه فرهنگی و تربیتی دارند

 اسحاق رسولی رئیس دانشگاه آزاد اردبیل نیز در ابتدای این مراسم ضمن عرض خیر مقدم به اساتید و میهمانان، دانشگاه آزاد اسلامی را بزرگترین مجموعه آموزشی بعد از آموزش و پرورش در استان معرفی کرد و گفت: اساتید این دانشگاه دارای دغدغه فرهنگی و تربیتی هستند  و تلاش می کنند دانشجویان را در ابعاد مختلف تربیت و به جامعه تحویل دهند.

وی استفاده از تعالیم روح بخش اسلام در اموزه های اساتید را خاطر نشان کرد و گفت: برای جبران نقیصه های موجود نیز برنامه های فرهنگی پیش بینی شده است.

رسولی در پایان سخنان خود به حدیثی از امام علی(ع) اشاره کرد و گفت: دانشمندان از جمله افرادی هستند که زندگی شان با مرگ از بین نمی روند بلکه آثار علمی و افکارشان همواره با ما خواهد بود.

رئیس دانشگاه آزاد اردبیل اظهار امیدواری کرد: اساتید دانشگاه با ارائه خدمات علمی و معنوی بتوانند در اذهان و قلوب مردم ماندگار شوند.

انتهای پیام/