پربازدیدترین ها

کد خبر: 5366 ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۵

سرگروه حلقه صالحین مطرح کرد:

خرافه گرایی و اغراق در عزاداری های محرم، زمینه ساز ناهنجاری های اجتماعی است

سرگروه حلقه های صالحین گفت: اطلاعات ناقص ازائمه معصومین (ع) در کنار اغراق و تعریف و توصیف ذهنیات مداحان و شاعران مهمترین آسیب های عزاداری است که در صورت تداوم آن در سطوح مختلف جامعه موجی بروز ناهنجاری های اجتماعی در جامعه می شود.

خرافه گرایی و اغراق در عزاداری های محرم، زمینه ساز ناهنجاری های اجتماعی است

به گزارش خبرنگار ابصارخبر، رضا ندایی کارشناس مسائل اجتماعی و سرگروه حلقه های صالحین اردبیل در مورد آسیب شناسی عزاداری در اردبیل به خبرنگار ما گفت:اطلاعات ناقص ازائمه معصومین (ع) در کنار اغراق و تعریف و توصیف ذهنیات مداحان و شاعران مهمترین آسیب های عزاداری است که در صورت تداوم آن در سطوح مختلف جامعه موجی بروز ناهنجاری های اجتماعی در جامعه می شود.

وی به سخنان رهبر معظم انقلاب در اینخصوص اشاره کرد و گفت:مقام معظم رهبری سال1394 درجمع علما فرموده است؛ نگذارید مفاهیم و کارهای تحریف آمیز و غلیظ ، چشم ها و دل ها را از چهره مبارک و منور سیدالشهداء(ع) منحرف کند. با تحریف مقابله کنید.

ندایی با بیان اینکه مراسم سوگواری و عزاداری درسوگ اولیاء خدا ریشه در قرآن و سیره پیامبر گرامی اسلام (ص) و ائمه معصومین (ع) دارد، گفت: در واقع این عزاداری ابراز دوستی به اهل بیت (ع) است.

وی افزود: در طول تاریخ شیعیان و اهل تسنن نیز بر عزاداری و سوگواری اهمیت می دادند. عزاداری ماه محرم درزمان صفویه قوت گرفته  و رونق بیشتری یافته است و در عصر حاضر امام خمینی (ره) نیز تاکید زیادی بر عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) داشتند.

سرگروه حلقه های صالحین مهمترین آسیب های عزاداری را شناخت کم و اطلاعات ناقص ازائمه معصومین (ع) دانست و گفت: در اینجاست که مداح و شاعرمجبور می شود رنگ و بوی اغراق آمیز و تعریف و توصیف ذهنیات خود بپردازد.لذا پرداختن به  روضه و مداحی اغراق آمیز برای گسترش تحریف عزاداری سوق داده می شود.احتمالا شعرا و مدیحه سرایان و یا هر گوینده دیگری بخاطر لذت آمیز بودن و خوش آیند مخاطبین و ظاهرسازی اقدام به اغراق گویی و یا اضافه گویی بپردازد که به تحریف نزریک باشد و فرهنگ سازی غیر واقعی بوجود آورد.

وی افزود: بدعت گذاری و اشعار غنایی و آهنگ های جدید مقرون به شادی و آمیخته به موسیقی ضمن ترویج منکرات، تحریف عزاداری محسوب می شود. متاسفانه درسال های اخیر شاهد پررنگ تر شدن مظاهر غلط عزاداری هستیم که ریشه در نا آگاهی و عدم شناخت کافی از فرهنگ عاشورا دارد. درمراسمات و سوگواری های ماه محرم برخی از غلوها خرافات  ورود پیداکرده  و ناهنجاری های اجتماعی را ببار آورده است.

ندایی با بیان اینکه در بعضی از مواقع شیوه های نادرست و غیرمتعارف سینه زنی و زنجیر زنی و اغراق تراز آنها قمه زنی از حالت معنوی خارج شده و بیشتر به خود نمایی و ظاهرسازی رواج پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه طبل و شیپور در اوقات استراحت مردم بخصوص در نزدیکی بیمارستان ها و حتی درساعات 12شب به بعد برای اوقات تلخی مردم و نارضایتی را بدنبال دارد، گفت: علی رغم تاکیدات و توصیه های مسئولین و علما و بزرگان دین، اقدام این نوع حرکت نامناسب تلقی می شود.

سرگروه ها حلقه های صالحین این نوع عزاداری را فاصله گرفتن از اهداف اصلی برپایی سوگواری ایام محرم عنوان کرد و گفت: این موضوع مورد غفلت واقع شدن نهضت عاشورا  را فراهم می کند بطوریکه بی توجهی به این نوع تحریف ها و اعمال ضد ارزشی برای نسل آینده ارزش تلقی می شود و موجب از بین رفتن ارزش های اسلامی می گردد.

وی آزار و اذیت های دیگران بوسیله صدای بلندگو، طبل و شیپور و مسدود کردن جاده وخیابان ها، نارضایتی وبدبینی به عزاداری را فراهم می سازد. مجریان بی سواد و کم سواد مراسم عزاداری آسیب بسیار جدی برای عزاداری است.اجرای مراسم دراوقات نماز جزئی از آسیب های عزاداری است. عزاداری طولانی مدت تا پاسی از شب موجب می شود اغلب نماز صبح عزاداران قضا شود. عزاداری بدون نماز ارزشی ندارد. چرا که خود امام حسین (ع) بخاطر نماز قیام نموده و به شهادت رسیده است.

ندایی با بیان اینکه عدم رعایت حجاب اسلامی  وشرکت در مراسمات ماه محرم با پوشش نامناسب ناهنجاری اجتماعی است، گفت: در اینجا لازم است عزاداران امر به معروف و نهی از منکر کنند تا از این طریق بتوانند به عزاداری معنوی و مورد مطلوب امام حسین (ع) برسند. افزایش روزبه روز تحریفات و خرافه ها در سوگواری و عزاداری به معنای سوق دادن مردم و جامعه به سوی اسلام آمریکایی است. با این کارها نباید بهانه به دست دشمن بدهیم تا دشمنان سواستفاده کنند و برعلیه اسلام و دین جوسازی و تبلیغ کنند.بدانیم که اصل بقای دین و فرهنگ اسلامی زنده نگهداشتن اهداف صحیح امام حسین (ع) و ائمه معصومین (ع) و عمل به واقعیت های پیام عاشورا است. صیانت از فرهنگ صحیح اسلامی پیام عاشورا و توجه به نسل امروز و انتقال فرهنگ اسلام ناب محمدی (ص) به نسل آینده است.همچنین هوشیاری و دقت و کوشا بودن ازخدشه دارشدن حماسه عظیم حسینی لازم و ضروری است. دشمن همواره در سعی و تلاش است که با ترفندهای مختلف به فرهنگ عاشورا نفوذ کند تا جوانان و مردم را از اعتقادات خود منحرف سازد.لذا هوشیاری و اعتقاد قوی و محکم و استوار بودن در اراده ، می تواند در برابردسیسه ها و توطئه های شوم آنها ایستادگی نماید.