پربازدیدترین ها

کد خبر: 5577 ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۹

استاد حوزه و دانشگاه؛

مهمترین برکت زیارت با پای‌پیاده پاک شدن از گناه است

استاد حوزه و دانشگاه در مراسم گرامیداشت سالروز اربعین حسینی که در مسجد دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد، به اهمیت زیارت ائمه معصومین با پای پیاده پرداخت و گفت:پاک شدن از گناه مهمترین برکت زیارت با پای پیاده است

مهمترین برکت زیارت با پای‌پیاده پاک شدن از گناه است

به گزارش خبرنگار ابصارخبر، شب گذشته مراسم سوگواری اباعبداله الحسین(ع) ویژه اربعین حسینی با حضور پرشور دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی با سخنرانی حجت الاسلام کاظم معاضدی توسط هیأت مکتب الشهدا در مسجد دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد.

حجت الاسلام معاضدی در ابتدای این مراسم به تبیین آداب و رسوم زیارت امام حسین(ع) در روز اربعین حسینی پرداخت و گفت: جابربن عبدالله انصاری اولین زائر اربعین بود که با پای پیاده در کربلا حضور یافت.

وی در ادامه سخنان خود ارزش پیاده روی همایش کربلا را متذکر شد و گفت: مشرف شدن ائمه معصومین(ع) و بسیاری از بزرگان دین به اماکن متبرکه ای چون مکه  و کربلا خود گویای ارزش و اهمیت زیارت با پیای پیاده را می رساند.

استاد حوزه و دانشگاه گفت به روایتی از میرزا جوادآقا ملکی تبریزی یکی از بزرگان دین که بارها با پای پیاده به کربلا مشرف شدند، پرداخت و گفت: این عالم ربانی معتقد است که سلوک بدون زیارت عارفانه و عاشقانه امام امکان پذیر نیست، بطوریکه یکی از نشانه های مومن نیز زیارت اربعین ذکر شده است.

وی در ادامه سخنان خود به روایتی از آیت الله شبیری زنجانی پرداخت و گفت: از ایشان نقل است که علامه مجلسی صاحب بحارالانوار می گویند؛کسانیکه توانایی و قدرت زیارت دارند در طول عمرشان یکبار زیارت امام حسین(ع) واجب است، چونکه زیارت امام حسین(ع) تقریب به خداوند است.

معاضدی روایات برجای مانده از ائمه معصومین در خصوص اهمیت زیارت با پای پیاده را متذکر شد و گفت:کسی که به قصد زیارت با پای پیاده از خانه خارج می شود،در حالیکه اسباب آسایش و وسایل سفر نیز فراهم است، خداوند برای هر قدمش حسنه ای می نویسد و یک گناه از گناهانش را محو می کند.

وی با بیان اینکه زیارت ائمه معصومین با پای پیاده دارای حکمت و فلسفه است،گفت:زیارت با پای پیاده موجب توجه بیشتر انسان به خداوند متعال می شود و چون در این راه، سختی های راه، گرما و تعرق شرم ساری انسان را به زحمت می اندازد، خداوند نیز به خاطر خلوص نیت مومن گناهان اورا پاک می کند.

استاد حوزه و دانشگاه از زائران پیاده بعنوان انتخاب شدگان بارگاه الهی نام برد و گفت: این توفیق شامل خال هر کسی نمی شود،بنابراین زائران باید قدر این موهبت الهی را باید بیشتر بدانند، چونکه همانند روزی که از مادر متولد شده اند مبری از گناه هستند.

وی گفت:دعای زیارت اربعین یادگار امام صادق(ع) برای شیعیان و دلباختگان امام حسین(ع) است و در آن تمام اهداف نهضت امام حسین(ع) از اول تا آخر تبیین شده است.

معاضدی داعشیان را جرثومه یزدیان معرفی کرد و گفت: همانگونه که خون امام حسین(ع) و یارانش در جهان همچنان جاری است، جرثومه یزیدیان نیز به بقای خود ادامه می دهند بنابراین ما باید با تعالیم برگرفته از اسلام و الگو قرار دادن ائمه معصومین(ع)باید با جهالت یزیدیان زمان مبارزه کنیم.

استاد حوزه و دانشگاه در پایان سخنان خود به تقسیم بندی انواع جهالت پرداخت و گفت: در کنار جهالت اولی که از خلقت انسان وجود داشته و انبیاء به خاطر رهاکردن انسان از جهالت نازل شدند،جهالت عالمانه ای نیز وجود دارد که به مراتب خطرناک تر از جهالت اولی است، چونکه انسان با علم به حقایق به جهالت خود ادامه می دهد و مثل کسی است که در حین بیداری خود را به خواب زده است.

معاضدی از جاهلان دوران امام حسین(ع) بعنوان جاهلان مطلق نام برد و گفت: امثال اشخاصی چون یزید، عمرسعد و شمر با علم به حقیقت به جهالت خود اصرار ورزیدند و کربلا را بوجود اوردند.

وی از جهالت دوم بعنوان جهالت مطلق نام برد و گفت: امام حسین(ع) برای اینکه مردم را از این جهالت نجات دهد قیام کرد و تا ابد تاریخ نیز بعنوان چراغ هدایت خواهد درخشید.

قرائت زیارت اربعین،مداحی و سفره احسان از جمله برنامه های این مراسم معنوی بود.

انتهای پیام/