کد خبر: 5642 ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۴

مسئول بسیج دانشجویی استان؛

بسیج دانشجویی بدنبال تحقق آرمان های انقلاب در دانشگاه‌ها است

مسئول بسیج دانشجویی استان گفت:بسیج دانشجویی بعنوان فعالترین تشکل دانشجویی در زمینه‌های مختلف فرهنگی، ورزشی،علمی و مذهبی در قالب برگزاری دوره‌های آموزشی چون طرح ولایت،چمران،دیالمه، راهیان نور، اردوهای جهادی در راستای تحقق اهداف عالیه نظام در دانشگاهها فعالیت می کند.

بسیج دانشجویی بدنبال تحقق آرمان های انقلاب در دانشگاه‌ها است

معین الدین اسدی مسئول بسیج دانشجویی استان در گفتگو با خبرنگار ابصارخبر، ضمن تبریک هفته بسیج به تشریح فعالیت های بسیج دانشجویی پرداخت و گفت:دفاع از اسلام و انقلاب اسلامي و ارائه چهارچوب هاي اسلام ناب محمدي (ص) در جامعه از جمله وظایف بسیج دانشجویی است بطوریکه با اين پيام مي توان به فلسفه وجودي و هدف بسيج دانشجويي پي برد.

 

اسدی فعالیت های اولیه بسیج دانشجویی را یادآور شد و گفت: امام خمینی (ره) در پيام تاریخی خود ضمن درخواست دفاع از انقلاب و اسلام در مراكز دانشگاهي و حوزوي، خواستار پاسداري از اصول تغييرناپذير « نه شرقي و نه غربي » شدند و ضمن دعوت به اتحاد و يگانگي حوزه و دانشگاه چشم انداز ايجاد حكومت بزرگ اسلامي و فتح جهان توسط اسلام را فراروي مشتاقان و رهروان اسلام ناب محمدي(ص) قرار دادند.

وی به وقایع سال68 اشاره کرد و گفت: در آذرماه 1368 از محضر مقام معظم رهبري پيرامون بسيج دانشجويي استعلام گرديد و ایشان نیز فرمودند: «با بسيج دانشجويي موافقم و آن را لازم و ضروري مي دانم.» و با رهنمودهاي خويش بر محوريت دانشجويان به عنوان متوليان امر بسيج دانشجويي تأكيد کردند. بطوریکه شوراي عالي انقلاب فرهنگي نیز اصول كلي طرح نحوه تأسيس بسيج دانشجويي در دانشگاه ها را تصويب کرد و بعد از آن در تاریخ سيزدهم ديماه 1369 مركز بسيج دانشجويي تهران تأسيس شد.

 

Image result for ‫بسیج دانشجویی‬‎

این مقام مسئول شکل گیری قانونی بسیج دانشجویی در دانشگاه ها را یادآور شد و گفت: پس از تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، دفاتر بسيج دانشجويي به سرعت در اين محيط مقدس تشكيل و گسترش يافت و بدين سان فرزندان خميني كبير(ره) كه افتخار بسيجي بودن آن پيرسفر كرده را براي خود موهبتي بزرگ مي شمردند، آغازگر حركت بنياديني شدند كه رسالت آن از سوي بنيانگذار جمهوري اسلامي و نويد دهنده فتح سنگرهاي كليدي جهان اسلام توسط اسلام ناب محمدي(ص) به عهده ايشان نهاده شده بود. راهي كه رهبر فرزانه انقلاب اسلامي حضرت آيت الله خامنه اي (مدظله العالي) نيز بر تداوم آن تأكيد کرده و مهر تأييد زدند از اين رو به منظور تحقق آرمانها و ارزشهاي انقلاب اسلامي و ضرورت تسريع در حركت اسلامي كردن دانشگاهها و مراكز آموزش عالي و نيز اشاعه تفكر بسيجي به ويژه از سال 1374 به بعد موافقت نامه هايي بين نيروي مقاومت بسيج با وزارت فرهنگ و آموزش عالي در مورخه 75.7.13، دانشگاه آزاد اسلامي در مورخه 76.1.25 و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در تاريخ 76.4.17 به امضا رسيد كه طرفين در آن نسبت به تقويت و گسترش فعاليتهاي بسيج دانشجويي در دانشگاهها و مراكز آموزش عالي تصريح كرده و جهت تحقق آن اعلام آمادگي داشتند.

اسدی در ادامه سخنان خود به دیدار دانشجویان بسیجی با رهبر فرزانه انقلاب اشاره کرد و گفت: در سال 1376 جمعي از دانشجويان بسيجي دانشگاه تهران توفيق ديدار با مقام معظم رهبري را پیدا کردند و  در این دیدار ضمن بيان بينش ها، نگرش ها و روشهاي خود، به طرح دغدغه هاي خويش پرداختند. رهبر معظم انقلاب در اين ديدار صميمي و معنوي فرمايشات بسيار مهمي را بيان فرمودند كه سرآغاز تحولي بنيادين در بسيج دانشجويي به ويژه در عرصه هاي فرهنگي و سياسي شد.

وی افزود: جلوه هاي اين تحول بالغ بر دو هزار و پانصد دفتر بسيج دانشجويي در دانشگاهها و مراكز آموزش عالي كشور بوده كه به فضل الهي با گذشت زمان برانسجام، اثربخشي و پويايي آن در راستاي نقش آفريني شايسته در عرصه هاي دانشگاه، اجتماع و فراي مرزهاي جغرافيايي در ابعاد اعتقادي، فرهنگي، علمي، سياسي، ورزشي، صنفي و آمادگي هاي دفاعي شد.

فرهنگ و تفکر دانشجوی بسیجی

مسئول بسیج دانشجویی استان در بخش دیگری از سخنان خود به فرهنگ و تفکر بسیجی اشاره کرد و گفت: اندیشه و فرهنگ یک بسیجی را مجموعه رفتار، گفتار، روش و اندیشه وی تشکیل می دهد بطوریکه منبعث از مبانی انقلاب اسلامی و تعالیم حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری است. ایثار، شهادت، عدالت خواهی، حسن سلوک، عشق به ولایت، حضور در صحنه ها، خیرخواهی، خلوص، تعبد و معنویت از شاخصه های این فرهنگ غنی است.

اسدی تحقق فرامین و رهنمودهای حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری،تقویت روحیه همیاری و مسؤولیت پذیری،بسط فرهنگ و تفکر بسیجی،ایجاد آمادگی دفاع همه جانبه از دستاوردهای انقلاب اسلامی در عرصه های گوناگون فرهنگی، علمی و دفاعی را از جمله اهداف بسیج دانشجویی عنوان کرد و گفت: جذب، آموزش و سازماندهی دانشجویان داوطلب. آشنا ساختن دانشجویان با فرهنگ ایثار و شهادت و معرفی اسوه های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس. همکاری در توسعه تحقیقات و پژوهشهای فرهنگی علمی و دفاعی در راستای پیشرفت و سازندگی کشور، حفظ و ارتقای روحیه استکبار ستیزی در دانشجویان. برگزاری یادواره ها، همایش ها، جشنواره ها و مسابقات مورد نیاز، انتشار جزوات و نشریات بسیج دانشجویی مطابق ضوابط مصوب شورایعالی انقلاب فرهنگی و دستورالعمل های ذیربط همکاری با مسؤولان دانشگاه و تشکل‌های دانشگاهی طبق ضوابط و دستورالعمل‌های نیروی مقاومت بسیج از جمله وظایف بسیج دانشجویی هستند.

وی تصریح کرد: بسیج دانشجویی ضمن پرهیز از ورود به جناح بندی های حزبی و سیاسی، با حفظ شأن و منزلت بسیج درخصوص راهپیمایی و تجمعات دانشجویی از هیات نظارت دانشگاه می گیرد.

 اسدی در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه بسیج دانشجویی اردبیل از بدو تاسیس این مرکز با عضوگیری از میان دانشجویان تشکیل و تا به امروز به فعالیت خود ادامه داده است، گفت:این نهاد انقلابی در حال حاضر جزء فعالترین تشکلهای دانشجویی استان محسوب می شود که در زمینه های مختلف اعم از فرهنگی- ورزشی، علمی- پژوهشی و امور دینی در قالب برگزاری دوره های آموزشی چون طرح ولایت،طرح چمران، شهید دیالمه، راهیان نور، اردوهای جهادی در راستای تحقق اهداف عالیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در دانشگاه ها فعالیت می کند.

 

اردوهای جهادی، سفری برای تعالی نَفس انسان

 

Image result for ‫اردوهای جهادی بسیج دانشجویی اردبیل‬‎

 

مصطفی مجیدی مسئول سازندگی ناحیه بسیج دانشجویی استان اردوهای جهادی را سر آغاز جاری شدن چشمه های زلال انسانیت در افراد عنوان کرد و گفت: مهمترین دستاورد اردوی جهادی، جهاد با نفس است، جهاد اکبر، اینکه انسان از غروری که تحصیلات و جایگاه اجتماعی به او می بخشد و تمام لذت های راحتی فردی چشم بپوشد و خود را وقف خدمت به دیگران کند، این کار علاوه بر اینکه روح و نفس جهادگر را صیقل می دهد، باعث ایجاد انگیزه و امید در مردمی که در این مناطق زندگی می کنند نیز خواهد شد.

وی با بیان اینکه خود لفظ اردوی جهادی چالش برانگیز است،گفت: گروه های مختلف، از اردوهای جهادی با عناوین مختلف نام می برند؛ مانند سفر جهادی، مسافرت جهادی، حرکت جهادی غافل از اینکه اطلاق هر یک از این تعابیر نمی تواند موجب تغییر ماهیتی آن شود. آنچه در نفس این مسئله موضوعیت دارد و حتی در اسم آن هم نمود دارد (جهادی) وجه اشتراک همه تعابیر است. بدون در نظر گرفتن این اصل، ماهیت مسئله دستخوش تغییری شگفت می شود. بدین  معنا که غفلت از این اصل موجب استحاله ماهیتی می شود و ضربه ای بنیادین به این موضوع وارد می کند

مجیدی با بیان اینکه اردوی جهادی در قالب های مختلفی از جوانان تشکیل می شود ، گفت: اردوی جهادی دانشجویی ، اردوی جهادی پزشکان، اردوی جهادی طلاب از این دست است.

وی درباره چگونگی اردوهای جهادی گفت: هرچند اردوی جهادی در عرصه های مختلف مانند (علمی، بهداشت و درمان، عمرانی، فرهنگی، پژوهشی، دامپروری و کشاورزی، خدمت رسانی و مطالبه گری) تعاریف متفاوتی دارد ولی در اطلاق اردوی جهادی می توان یک تعریف را استفاده کرد؛ اردوی جهادی آغاز است، سرچشمه جاری شدن است.

مسئول سازندگی بسیج دانشجویی استان با بیان اینکه اردوهای جهادی یک ذکر است که مجاهد بودن را در دل یادآوری می کند. گفت:  اردوهای جهادی در واقع یک حرکت دسته جمعی است که در آن افراد با توجه به موقعیت کاری یا علمی که درجامعه دارند یک سری برنامه های اصلاحی را، طی یک برنامه غالباً کوتاه مدت و البته بدون انگیزه مالی را در مناطق محروم به اجراء در می آورند.

وی تصریح کرد: اردوهای جهادی در واقع اردوهایی هستند که در آن تعدادی از دانشجویان، دانش آموزان یا طلاب حوزه علمیه در مناطق محروم کشور بصورت داوطلبانه به انجام فعالیت های فرهنگی - آموزش و خدمات - عمرانی می پردازند.

مجیدی با بیان اینکه مهمترین هدف برگزاری اردوهای جهادی، سازندگی است، گفت: همین واژه احتیاج به توضیح دارد، چراکه در برگزاری این برنامه ها دو نوع سازندگی وجود دارد و آغاز این سازندگی، ساختن خود است.

این مقام مسئول سخنان بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در خصوص بسیج سازندگی را یاداور شد و گفت: امام خمینی (ره) در بخشی از سخنان خود طرح اصلی این برنامه ها را اینگونه بیان کردند: «این نهضت (بسیج سازندگی) یک تحولاتی آورده است که آن تحولات، تحولات روحی و انسانی است که در نظر من بسیار اهمیتش بیشتر از این پیروزی در مقابل شاه سابق و قدرت های بزرگ است.» « تحصیل کرده کشور که برود در یک منطقه محروم کشور، ولو دو هفته کار کند و محرومیت ها را از نزدیک ببیند، ببیند که انسان دیگری مثل او، حتی با برتری هوشی نسبت به او، فقط به علت تقدیر الهی ( متولد شدن در منطقه محروم و خانواده ای فقیر) در حال دست و پنجه نرم کردن با فقر بوده و با کمترین امکانات زندگی می کنند، از خود، از اعمال خود شرمنده خواهد شد و انگیزه دوچندانی برای فعالیت و خدمت و کار به مردم پیدا می کند.»

وی افزود: بنابراین مهمترین دستاورد اردوی جهادی، جهاد با نفس است، جهاد اکبر، اینکه انسان از غروری که تحصیلات و جایگاه اجتماعی به او می بخشد و تمام لذت های راحتی فردی چشم بپوشد و خود را وقف خدمت به دیگران کند، این کار علاوه بر اینکه روح و نفس جهادگر را صیقل می دهد، باعث ایجاد انگیزه و امید در مردمی که در این مناطق زندگی می کنند نیز خواهد شد.

مجیدی در پخش پایانی سخنان خود رسالت جهادگران دانشجو را یادآور شد و گفت: در این میان رسالتی که بر دوش جهادگرن است، توسعه فرهنگ محرومیت زدایی در قالب ارتقای سطح عمرانی، فرهنگی، علمی و بهداشتی است. این جوانان ضمن آشنایی با مناطق محروم و دیدن کمبودهای فرهنگی، اعتقادی، معیشتی، بهداشتی و ... با تلاش مخلصانه برای پیشرفت و رفع این نواقص می کوشند.

وی خاطر نشان کرد: اردوی جهادی همچنین موجب گوشزد کردن و یادآوری کم و کاستی مناطق محروم به مسئولین می شود، عده زیادی از مردم مرفه نیز هستند که یکبار نیز به این مناطق سر نزده اند و اینگونه محرومیت ها برایشان آشنا نیست و با دیدن عده ای جوان تحصیلکرده و با استعداد که بدون هیچ گونه احساس غروری، با علاقه و فروتنی در رفع محرومیت می کوشند، تشویق شده و به انجام کارهای عام المنفعه روی می آورند و این مسئله امر به معروفی نیکو است.

مسئول سازندگی بسیج دانشجویی استان انگیزه بخشی و ایجاد امید در مردم مناطق محروم را بزرگترین دستاوردی دانست که اردو های جهادی از خود برجای می گذارند.

 

طرح ولایت؛ اندیشگاه تبیین پایه‌های نظری اسلام سیاسی

 

Image result for ‫طرح ولایت بسیج دانشجویی اردبیل‬‎

ایرج صحرایی مسئول تعلیم و تربیت ناحیه بسیج دانشجویی نیز به معرفی برنامه های این معانت در بسیج دانشجویی پرداخت و گفت: طرح ولایت و دوره تخصصی شهید چمران در کنار حلقه های صالحین و جشنواره های قرآنی، دیدار سرگروه های صالحین با بسیج اساتید و روسای دانشگاهها از جمله تأثیرگذارترین برنامه های بسیج دانشجویی در جهت تربیت نیروهای همطراز انقلاب اسلامی به شمار می رود.

وی در ادامه سخنان خود به تاریخچه دوره های طرح ولایت پرداخت و گفت: در سال 1375 و قبل از روی کار آمدن دولت اصلاحات این دوره تئوریک پایه ریزی شد.

مسئول تعلیم و تربیت بسیج دانشجویی استان اهمیت تربیت نیروهای همطراز انقلاب اسلامی در دانشگاه ها را خاطرنشان کرد و گفت: در واقع در آن سال‌ها شاهد آن بودیم که به صورت نظری و اندیشه‌ای بسیاری از مبانی نظری و فکری اسلام سیاسی و به خصوص ولایت فقیه مورد سوال و خدشه قرار می‌گرفت از این رو بود که آیت‌الله مصباح یزدی برگزاری دوره‌ای مناسب و اندیشه ورزانه را که بتواند دانشجویانی تربیت کند که علاوه بر تبیین پایه‌های نظری اسلام سیاسی به بخشی از سوالات و شبهات مطروحه نیز پاسخ دهند، خواستار شد.

صحرایی آشنایی دانشجویان با مبانی اندیشه های ایامی را یکی از راهکارهای خنثی کردن توطئه های دشمنان سلام عنوان کرد و گفت: یکی از راهکارهای اصلی مقابله با این توطئه‌ها، توسعه و گسترش معرفت و بصیرت دینی، بر پایه قرآن و مکتب اهل بیت(علیهم‌السلام) برای تقویت قدرت تحلیل منطقی و مستدل در بین قشر جوان، به ویژه دانشجویان است که در همین زمینه، دوره آموزش مبانی اندیشه اسلامی (طرح ولایت) در نظر گرفته شده است..

وی به نحو برگزاری این دوره های آموزشی اشاره کرد و گفت: سازمان بسیج دانشجویی با هکاری معاونت آموزشی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) دورة آموزش مبانی اندیشه اسلامی با عنوان «طرح ولایت» ویژة اساتید، دانشجویان و طلاب بسیجی سراسر کشور را از تابستان سال 1375 شروع شده و تاکنون 21 دورة آن نیز برگزار شده است.

مسئول تعلیم و تربیت بسیج دانشجویی استان گفت: در این طرح جوانان بسیجی با مبانی اندیشه اسلامی آشنا شده و نسبت به رویارویی با شبهات عقیدتی و سیاسی خود را ایمن می‌سازند.

وی در ادامه سخنان خود به اهداف دوره های خط امام اشاره کرد و گفت: از اهداف دوره‌های طرح ولایت، معرفی و ترویج فرهنگ ناب اسلامی، معارف قرآن کریم و اهل بیت (علیهم‌السلام)، آشنایی اقشار مختلف جامعه به‌ویژه افراد محصل، با مبانی اندیشه اسلامی و مباحث مرتبط، است.

صحرایی از ارائه نظام صحیح تفکر و دست‌یابی به معرفت دینی در چارچوب نیازهای روز اجتماعی،  تعمیق، تحکیم و آشنایی بیشتر با مبانی اندیشه اسلامی  و مباحث مرتبط با آن از طریق فضای مجازی،  تاثیرگذاری فرهنگی و عقیدتی در مراکز علمی، فرهنگی و اذهان عمومی جامعه، نقد اندیشه‌های باطل، انحرافی و مورد تعارض با مبانی اندیشه اسلامی با ارائه راهکارهای مورد نیاز و کارامد، تربیت نیروهای متخصص انقلاب اسلامی با بهره‌گیری از روش‌های نوین و در قالب مبانی اندیشه اسلامی طرح ولایت، گسترش اعتقاد نظری و التزام عملی به ولایت فقیه براساس مبانی اندیشه اسلامی از دیگر اهداف این دوره آموزشی نام برد و گفت: در واقع طرح ولایت دوره‌ای است که توانست یقینا به بخش زیادی از اهداف خود دست پیدا کند و آن را موفق‌ترین و در این حال با دوام‌ترین دوره مطالعاتی و فکری تشکل‌های دانشجویی کشور دانست.

مسئول تعلیم و تربیت بسیج دانشجویی استان در ادامه سخنان خود به اساس مباحث نظری طرح ولایت اشاره کرد و گفت: دوره هستی‌‌شناسی، انسان‌شناسی، معرفت‌شناسی، فلسفه اخلاق، فلسفه حقوق و فلسفه سیاست از جمله مباحث نظری این دوره است که هر یک به یک بخش و وجوه نظام سیاسی اسلام می‌پردازد و در صدد است که با تبیین این گزاره‌ها دانشجویان را با نظام کلی و اندیشه‌ای جمهوری اسلامی آگاه سازد.

وی تصریح کرد: در دوره طرح ولایت، علاوه بر فراگیری اندیشه‌های سیاسی اسلام به بسیاری از سوالات و شبهات سیاسی و عقیدتی نیز پرداخته می‌شود و به بسیاری از آنها جواب داده می‌شود.

مسئول تعلیم و تربیت بسیج دانشجویی استان در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح دوره آموزشی و تشکیلاتی شهید چمران پرداخت و گفت: این دوره از جمله دوره های جدید التأسیس بسیج دانشجویی است که حول محور کادرسازی در دو سطح و چهار مرحله تشکیل شده است.

وی افزود: مرحله اول دوره سطح یک شهید چمران بصورت متمرکز ده روزه در فصل تابستان، مرحله دوم سطح یک به مدت 2 روز و در حین ترم تحصیلی (فصل پاییز) در استان ها و بصورت منطقه ای و در نهایت مرحله سوم سطح یک در بهمن ماه و بین دو ترم سال تحصیلی به مدت 8 روز و متمرکز برگزار می شود.

صحرایی بیانات بنیانگذار کبیر انقلاب در خصوص اهمیت تعلیم و تربیت در محیط های علمی را یادآور شد و گفت: امام خمینی(ره) فرمودند: دانشگاه ها را مرکز تربیت قرار دهید. علاوه بر دانش، تربیت لازم است. باید شماهایی که اهل دانشگاه و تربیت و اهل تعلیم هستید، جوان ها را تربیت کنید و تعلیم. همراه تعلیم، تربیت باشد.

وی  آشنايي دانشجویان با مباني انديشه ناب اسلامي (سیره نظری و عملی ائمه معصومین (س))،  آشنایی با گفتمان تربيتي در جهت محور شدن تربيت و روش­هاي تربيتي در كليه فعاليت­هاي بسيج دانشجويي، آشنايي دانشجويان با رسالت، اهداف و ماموریت­های بسيج دانشجويي و  بستر سازي جهت تبديل شدن هر دانشجو به يك سرگروه مباحث معرفتي و ديني را از جمله اهداف برگزاری دوره آموزشی طرح شهید چمران برشمرد و گفت: تقويت مهارت تشكيلاتي و تربيتي و انسجام آن از جمله اهداف برگزاری این دوره آموزشی برای دانشجویان ممتاز بسیجی است.

 

دوره شهید دیالمه، محلی برای پرورش نخبگان فکری توانمند در عرصه انقلاب و اسلام

 

Image result for ‫بیانیه بسیج دانشجویی+اردبیل‬‎

 

روح الله صابری مسئول بررسی و تحلیل بسیج دانشجویی استان تربیت نیروی همطراز با انقلاب اسلامی را از جمله جنبه های فکری، فرهنگی و سیاسی، مطالبه گری، تبیین و پیگیری فرامین رهبر معظم انقلاب، تولید و فراگیر کردن فرهنگ سیاست ورزی انقلابی اسلامی، محکم کردن پایه های فکر سیاسی در نسل جدید و فراهم کردن محیط بحث و استدلال و ارزیابی فکری خواند و گفت: مجمع شهید دیالمه به همین منظور در سازمان بسیج دانشجویی راه اندازی شده است.

وی دوره نخبه پروری سیاسی شهید دیالمه را از جمله طرح های تحول آفرین بسیج دانشجویی در شرایط کنونی عنوان کرد و گفت:این دوره با هدف کادرسازی و تربیت نیروی همطراز انقلاب اسلامی به همراه تشکیل شبکه ای از فعالان سیاسی طرح ریزی شده است.

صابری  به نحوه انتخاب دانشجویان بسیجی جهت اعزام به این دوره ها اشاره کرد و گفت: فرا گیران این طرح از میان دانشجویان فعال بسیج دانشجویی انتخاب می شوند که علاقه مند و دارای توانایی در فعالیت های فرهنگی و سیاسی هستند.

مسئول دوره شهید دیالمه در استان با اشاره به هدف از این دوره گفت: هدف از این دوره این است که حداقل بستری جهت شبکه سازی ایجاد کند و در نهایت پرورش نخبه فکری و سیاسی و توانمند در عرصه انقلاب و اسلام داشته باشد.

صابری ضمن بیان اینکه این دوره در 4 بازه حضوری و4 بازه غیرحضوری برگزار می شود، گفت: مباحث معرفتی، بصیرتی و مهارتی از موضوعاتی است که در این دوره آموزش داده می شود.

مسئول بررسی و تحلیل بسیج دانشجویی استان در پایان سخنان خود اهمیت برگزاری کرسی های آزاد اندیشی و تریبون های آزاد را متذکر شد و گفت: خروجی دوره های چون دیالمه و طرح ولایت باید در کرسی های ازاد اندیشی و تریبون های آزاد تجلی پیدا کند.

مسئول شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان لزوم عکس العمل بسیج دانشجویی در مناسبت های مختلف و رخدادهای استانی، کشوری و بین المللی را متذکر شد و گفت: صدور بیانیه های مختلف در واقع دیدگاه رسمی بسیج دانشجویی در موضوع بخصوص است.

 

راهیان نور، اردوهایی برای انتقال ارزش های دفاع مقدس به نسل جوان

 

Image result for ‫راهیان نور‬‎

روح اله نعمتی مسئول اردویی و دفاع مقدس بسیج دانشجویی استان از اردوهای راهیان نور دانشجویی بعنوان اردویی برای انتقال فرهنگ ایثار و شهادت برای نسل جوان نام برد و گفت: در واقع سابقه راهيان نور به همان سال های ابتدايی جنگ باز می گردد. پس از آزادسازی اولين سرزمين های اشغالی در شمال خوزستان، از سال 1361، عده ای به بازديد از جبهه های جنگ شتافتند. بيشتر اين مسافران ، خانواده های شهدا به شمار می رفتند. آنها دوست داشتند با حضور در اين مناطق ، ياد و خاطره شهيدشان را گرامی دارند.

وی افزود: سياستمداران و مديران ارشد نظام و نمايندگان مجلس نيز از ديگر مسافران راهيان نور در سال های دفاع مقدس بودند. آنها در قالب کاروان های کوچک، از جبهه ها بازديد کرده و از نزديک با رزمندگان ديدار می کردند.

مسئول اردویی و دفاع مقدس بسیج دانشجویی استان از نويسندگان ، هنرمندان و بازاريانی که در پشت جبهه همواره يار و ياور رزمندگان بودند از دیگر زائران راهیان نور در دوران دفاع مقدس نام برد و گفت: این افراد  نيز در سالهای دفاع مقدس به جبهه ها سفر می کردند و مدت کوتاهی را در سنگرها و سوله ها ، در کنار رزمندگان می گذراندند.

وی به برگزاری اولین دوره راهیان نور بعد از دفاع مقدس پرداخت و گفت: بعد از پایان دفاع مقدس گروه های مردمی خود جوش متشکل از رزمندگان شکل گرفت که در ایامی خاص نظیر عید نوروز و محرم کارون هایی را برای بازدید از مناطق جنگی سامان می دادند و محل هایی نظیر یادمان های فعلی شلمچه، اروند کنار و فتح المبین مورد بازدید این کاروان ها قرار می گرفت.

نعمتی گفت: پس از سال 1376 بسیج دانشجویی از ظرفیت های اردوهای راهیان نور استفاده کرد و اعزام کاروان های دانشجویی شروع شد و سپس بسیج محلات نیز نسبت  به اعزام این کاروان ها اقدام کرد.

وی سفر مقام معظم رهبری به یادمان شلمچه و حضور در میان زائران راهیان نور را یادآور شد و گفت: حضور ایشان در یادمان های دفاع مقدس باعث شد توجه ویژه ای به موضوع راهیان نور در نیروهای مسلح بوجود آید،

نعمتی به استقبال  پرشور مردم از راهیان نور اشاره کرد و گفت: حضور مجدد مقام معظم رهبری در تاریخ 9/1/81 در میان زائران راهیان نور و حضور در یادمان دوکوهه نشان از تاکید ویژه ایشان بر گسترش و توسعه راهیان نور داشت که با رشد چشمگیر حضور ملت شهیدپرور ایران در این مناطق مقدس، مواجه شد.

وی در ادامه سخنان خود به تاریخچه اعزام زائران راهیان نور به مناطق عملیاتی شمالغرب و غرب کشور پرداخت و گفت: حضور رهبر معظم انقلاب در تاریخ 11/1/89 در یادمان فتح المبین و ابراز خرسندی ایشان از حرکت راهیان نور و تاکید بر توسعه آن؛ باعث شد راهیان نور از امری فصلی و مختص به بازه زمانی اسفند و فروردین ماه خارج شود و راهیان نور غرب و شمالغرب در دستور کار قرار گیرد به طوری که محدوده سرزمینی راهیان نور از استان خوزستان به پنج استان مرزی کشور(خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان و آذربایجان غربی) تغییر یافت.

نعمتی در ادامه سخنان خود به تأثیرات فرهنگی راهیان نور بر نسل جوان کشور  پرداخت و گفت: آَشنایی جوانان و دانشجویان با ارزش های والای انقلاب اسلامی باعث شد تا اردوهای راهیان نور از سال 1390 در قالب محتوای آموزشی وارد مدارس کشور شود و به عنوان دوره عملی درس آمادگی دفاعی دبیرستان قرار گیرد.

وی با بیان اینکه دانشجویان و جوانان انقلابی به صورت منسجم، متحد و هماهنگ، پای انقلاب ایستاده‌اند و به تاسی از شهدا «انقلابی‌گری» را دنبال می‌کنند، گفت: ما مدیون شهدا هستیم و وظیفه داریم تا برای تجلیل از کسانی که مجاهدت کردند تا امروز در امنیت و آسایش زندگی کنیم، به این سرزمین‌ها بیاییم و این حضور ما ادای احترام به شهدای عزیز است.

مسئول اردویی و دفاع مقدس بسیج دانشجویی در بخش دیگری از سخنان خود بیان اینکه اردوهای راهیان نور در کنار برگزاری یادواره های شهدا و تجلیل از خانواده این عزیزان تجدید میثاق با شهداست، گفت: ما باید از شهدا مدد بگیریم تا ادامه‌ی مسیر انقلاب سربلند و سرافراز حرکت کنیم.

 

مجمع ادوار بسیج دانشجویی، محفلی برای استفاده از تجربیات فعالین سابق بسیج دانشجویی

 

Image result for ‫16آذر‬‎

 

  امین صادق زاده مسئول مرکز راهبردی و تربیت بدنی بسیج دانشجویی استان نیز از اجرای برنامه های متعدد ورزشی در دفاتر بسیج دانشجویی خبرداد و گفت: جهت ایجاد روحیه شادی و نشاط در بین دانشجویان بسیجی برنامه های متعدد ورزشی به مناسبت های مختلف در دانشگاه ها برگزار می شود.

وی از صعود سراسری دانشجویان بسیجی به قله سبلان خبرداد و گفت: در راستای تجلیل از مقام والای شهدای دانشجو نیز مسابقات ورزشی همچون شنا، دومیدانی، تیراندازی هر ساله در استان برگزار می شود.

مسئول راهبردی بسیج دانشجویی استان به ایجاد مجمع ادوار مسئولین بسیج دانشجویی استان اشاره کرد و گفت: مجمع ادوار بسیج دانشجویی به منظور استفاده از نیروی فکری مسئولین سابق بسیج دانشجویی در دانشگاه ها و انتقال تجربیات آنها به مسئولین جدید شکل گرفته است.

 

جشنواره فعالیت های برتر، محفلی برای معرفی نخبه های علمی بسیج دانشجویی

 

Image result for ‫جشنواره فعالیت های بسیج دانشجویی اردبیل‬‎

رضا ندایی مسئول علمی بسیج دانشجویی استان در تشریح برنامه های علمی این معانت در ناحیه بسیج دانشجویی پرداخت و گفت: امروز اقتدار هر کشوری در گرو پیشرفت های علمی کشورها است.

وی ضمن تبیین اهمیت کار علمی در دفاتر بسیج دانشجویی گفت: رویکرد اقتصاد دانش بنیاد از جمله محورهای فعالیت های بسیج دانشجیی در سال های اخیر است.

ندایی از برگزاری جشنواره فعالیت های برتر علمی بسیج دانشجویی در کنار برگزاری اردوهای علمی و نشست های تخصصی، کارگروه های علمی بعنوان محفلی برای معرفی نخبه های علمی بسیج دانشجویی به جامعه نام برد و گفت: تنها با بها دادن به علم و صاحبان خرد و اندیشه می توان شاهد رشد و شکوفایی کشور شد.

مسئول علمی بسیج دانشجویی استان از راه اندازی قرارگاه شهید احمدی روشن در ناحیه بسیج دانشجویی استان خبرداد و گفت: در این قرارگاه علاوه بر تمرکز بر روی فعالیت های علمی اثر بخش روی فعالیت های دانش بنیان در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی تأکید می شود.

 

جشنواره ققنوس، تجلیگاه هنرمندان بسیج دانشجویی

 

Image result for ‫جشنواره ققنوس اردبیل‬‎

امیر مهدی ایقانی مسئول فرهنگی بسیج دانشجویی استان اهمیت توجه به فرهنگ در جامعه را خاطرنشان کرد و گفت: فرهنگ از جمله مهمترین مقوله های هر کشوری است بطوریکه امروز دشمنان اسلام جهت مقابله با کشور های اسلامی از  راه فرهنگ وارد میدان می شوند تا با استحاله فرهنگی آن جامعه به اهداف شوم خود برسند.

وی در ادامه سخنان خود به تشریح فعالیت های فرهنگی در دفاتر بسیج دانشجویی پرداخت و گفت: در کنار انتشار ویژه نامه های دانشجویی، برگزاری مراسمات مذهبی و مناسبتی در دانشگاه ها جشنواره فرهنگی هنری ققنوس نیز به منظور تجلیل از فعالیت های فرهنگی دانشجویان بسیجی برگزار می شود.

ایقانی ضرورت امر به معروف و نهی از منکر در جامعه را یاداور شد و گفت: امر به معروف از جمله برنامه های مهم فرهنگی در دفاتر بسیج دانشجویی است.

مسئول فرهنگی بسیج دانشجویی استان اهمیت حضور در فضای مجازی را متذکر شد و گفت: امروزه با وجود تکنولوژی های جدید و لزوم ورود دانشجویان بسیجی جهت مقابله با توطئه های دشمنان در این فضا ضروری و اجتناب ناپذیر است.

وی از برگزاری مسابقه افسران جنگ نرم در اینخصوص خبرداد و گفت: بسیج دانشجویی همه ساله با برگزاری جشنواره های فرهنگی و افسران جنگ نرم  می کوشد تا ضمن ایجاد شور و نشاط بین جوانان و بها دادن به اندیشه های دانشجویان در جهت فرهنگ سازی سالم در جامعه مفید و مثمر ثمر واقع شود.

انتهای پیام/