پربازدیدترین ها

کد خبر: 5765 ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۷

در همایش معماری انسان گرا مطرح شد؛

رسولی: معماری اردبیل گویای هویت اصیل آن نیست

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل در سمینار تخصصی معماری انسان گرا که در این دانشگاه برگزار شد به بررسی نقش معماری و اثربخشی آن در هویت انسان پرداخت و گفت: متأسفانه معماری اردبیل گویای هویت اصیل آن نیست.

رسولی: معماری اردبیل گویای هویت اصیل آن نیست

به گزارش خبرنگار ابصارخبر، بعد از ظهر امروز سمینار معماری انسان گرا با حضور اساتید برجسته معماری، غریبی عضو شورای شهر و لطف الهیان شهردار اردبیل توسط شرکت مهراز و با همکاری گروه معماری دانشگاه ازاد اسلامی واحد اردبیل، نظام مهندسی و دانشجویان علاقمند در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اردبیل برگزار شد.

اسحق رسولی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل در این همایش برگزاری سمینارهای علمی را در محیط های دانشگاهی  بهترین فضا برای تبادل یافته های علمی و تحقیقاتی عنوان کرد و گفت:برگزاری چنین جلساتی منجر به پیشرفت شهر و استان می شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل در ادامه سخنان خود به محیط زندگی انسان اشاره کرد و گفت: انسان در دو محیط طبیعی و خودساخته زندگی می کند.

وی در ادامه سخنان خود از محیط خدادادی بعنوان محیط طبیعی نام برد و گفت: محیط دیگر بستری است که خود انسان آن را ساخته و پرداخته است.

رسولی به تبیین ویژگی های محیط های طبیعی  و خدادای پرداخت و گفت: نسیب ما از نعمات الهی و خدادای ارزنده و گران بها است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل شرایط جغرافیایی کشور  را یادآور شد و گفت: ایران از لحاظ شرایط جغرافیایی جزو کشورهای منحصر به فرد جهان است  و خود استان اردبیل نیز با بهره گیری از همین شرایط در موقعیت ممتازی در کشور برخوردار است.

وی با بیان اینکه باید فرهنگ خاصی بر محیط خودساخته ایجاد کنیم گفت: ایجاد محیط های خوساخته در واقع در جهت پاسخگویی به نیازهای بشر توسط انسان بوجود امده است.

رسولی نیازهای بشری را نامحدود دانست و گفت: هر یک از تئوری های دانشمندان در عرصه های مختلف نیز در واقع درکی از نیازهای بشری است.

این استاد دانشگاه غریزه را مهمترین عامل برطرف کردن نیازهای بشری عنوان کرد و گفت: نیازهایی چون، ایمنی، اجتماعی، خودشکوفایی و در نهایت زیبا شناختی بعد از برطرف شدن نیاز های غریزی جلوه گر می شوند.

وی با بیان اینکه این نوع دیدگاه در بحث معماری متفاوت است،گفت: در بحث معماری، حدی و مرزی در اولیت نیازهای بشری وجود ندارد بلکه نیاز زیبا شناختی گاهی در اولویت نیز قرار می گیرد.

رسولی تصریح کرد: معماری در پاسخگویی به نیازهای فرهنگی و زیباشناخی بشر بوجود امده است چونکه این نیاز  اوج تعالی انسان را نشان می دهد.

وی نیاز معماری را برگرفته از ذوق و سلیقه انسان ها دانست و گفت: معماری در واقع تجلی گاه درونی انسان است

این استاد دانشگاه در ادامه سخنان خود خردید لاهمیت حس زیبا شناختی انسان هنگام خریر کالا ها را یاداور شد و گفت: جدای از کاربرد پوششی کالای مورد نظرف توجه انسان هنگام خرید  ناخودآگاه به سمت زیبایی بصری نیز جلب می شود و این خود گویای نقش زیبایی در انتخاب کالا است.

رسولی نقش آمال و آرزوهای انسان در رفع نیازهایش بخصوص مسکن و فضای شهری را یاداور شد و گفت: تمایلات درونی انسان، وی را به زیبا شناختی وادار می کند بطوریکه اوج این حس  اغلب در بحث معماری جلوه گر می شود.

وی توجه به هویت سازی و پاسخگویی به تعالی انسان در فضاسازی شهری را متذکر شد و گفت: افراد علمی، دانشگاهی و اجرایی که مسئول  طراحی ساختارهای شهری نیز هستند باید برای ساختن زندگی بهتر برای مردم استان نیز تلاش کنند

رئیس دانشگاه ازاد اردبیل در ادامه سخنان خود به مقایسه انسان متعالی در دوران کنونی با عصر کلیسا و انقلاب صنعتی  در اروپا پرداخت و گفت: در هر دو عصر کلیسا و انقلاب صنعتی انسان مقهور و لای چرخ های  کلیسا و صنعت گیر کرده است.

وی با بیان اینکه انسان در دیدگاه مکانیکی احساس آرامش و آزادی ندارد، گفت: انسان گرایی در فرهنگ ما بریده از تعالیم معنوی ما است.

رسولی تصریح کرد: در واقع انسان گرایی در فرهنگ ما پاسخگوی نیازهای اصیل و واقعی انسان است.

وی در پایان سخنان خود نقش بی بدیل معنویت در هویت بخشی انسان را یاداور شد و گفت: معماری ما نیز باید متناسب با فرهنگ متعالی ما جلوه گر شود تا انسان هم در دنیا و هم در آخرت متعالی شود.

رئیس دانشگاه ازاد اسلامی اردبیل با انتقاد از مبلمان شهری و دست اندکاران ایجاد فضاهای شهری به مقایسه وضعیت معماری اردبیل در دو دوران قاجار و فعلی پرداخت و گفت: متأسفانه معماری فعلی اردبیل در مقایسه با بخش قدیمی آن هیچگونه حسی را به انسان منتقل نمی کند تا در آنها تحول ایجاد کرده و به سوی تعالی سوق دهد.

وی از معماران و اندیشمندان  خواست تا با مطالعه منابع اصیل و ساختار سنتی در بهبود وضعیت معماری اردبیل تلاش کنند  چونکه در دنیای کنونی معماری نقش مهمی در بهبود وضعیت روابط بین انسان ها دارد.

تورج سلیم دبیراجرایی سمینار در ابتدای این مراسم ضمن عرض خیر مقدم یه تبیین جایگاه علم و انتقال تجربه در بخش مهندسی و معماری پرداخت و گفت:برگزارس سمینار های علمی در محیط دانشگاهی در واقع فرصتی برای جلب حمایت مسئولان علمی و اجرایی شهر است تا با هم افزایی  مدیران علمی و اجرایی در اینده نزدیک شاهد پیشرفت شهر و دیار خود شویم .

سخنرانی تخصصی عارف امامی مهر، سعید حقیر و زهرا دانش ارانی از اساتید به نام رشته معماری کشور و استان او همچنین تبادل اندیشه دانشگاهیان  و مهندسان از جمله برنامه های این سمینار علمی در اردبیل یود.  

انتهای پیام/