کد خبر: 5816 ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸

رئیس مرکز فناوری و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛

اعطای نشان «شامد» به شبکه های اجتماعی

رئیس مرکز فناوری و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص رخدادهای اخیر در فضای مجازی گفت: هر یک از کشورهایی که ما امروزه مورد مطالعه قرار می‌دهیم، با توجه به سیاست‌های خاص خود دارای شبکه‌های اجتماعی بومی مخصوص به خود هستند و اجازه بسیاری از تراکنش‌ها از جمله تراکنش‌های مالی از شبکه‌های غیربومی را گرفته اند.

 اعطای نشان «شامد» به شبکه های اجتماعی

به گزارش خبرنگار ابصارخبر سید مرتضی موسویان رئیس مرکز فناوری و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  در خصوص رخدادهای اخیر در فضای مجازی گفت: هر یک از کشورهایی که ما امروزه مورد مطالعه قرار می‌دهیم، با توجه به سیاست‌های خاص خود دارای شبکه‌های اجتماعی بومی مخصوص به خود هستند و اجازه بسیاری از تراکنش‌ها از جمله تراکنش‌های مالی از شبکه‌های غیربومی را گرفته اند. به عقیده من اگر یک یا چند شبکه اجتماعی داشته باشیم که بتوانیم به آنها اعتماد کنیم، مردم از آنها سرویس‌ خواهند گرفت. حتی دولت هم می‌تواند به گوشی‌های موبایل مردم خدمات بیشتری را ارائه بدهد.

 

وی ادامه داد: تجمیع همه کارهای مردم به روی یک شبکه اجتماعی امکان‌پذیر است و ارائه سرویس‌های مختلف دستگاه‌های مختلف دولتی - که الان از راه پورتال ها انجام می‌گیرد- تنها در یک بستر به ثمر می رسد.

رئیس مرکز فناوری و رسانه‌های دیجیتال بیان کرد: مردم خیالشان راحت باشد که شبکه‌های اجتماعی بومی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز دارند و قابل اعتماد هستند. ولی در جذب مخاطب  بین شبکه‌ها رقابت وجود دارد.

وی درباره معیار تایید شبکه های اجتماعی در حوزه فعالیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: ما در این زمینه حدی بالغ بر 5 میلیون کاربر را برای تایید شبکه‌ها در نظر گرفتیم تا سرویس‌های مختلف را برای هر شبکه اجتماعی معرفی کنیم.

موسویان در خصوص برخورد با متخلفین در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی گفت: بحث مربوط به مدیریت در فضای مجازی تفاوت‌هایی نسبت به مقررات جاری دارد. اگر در فضای مجازی ابتدا بحث احراز هویت و نشانه‌گذاری «شامد» صورت نگیرد، امکان اینکه ما تخلفی را به افراد نسبت بدهیم وجود ندارد.

وی افزود: اگر نشریات یا رسانه‌های الکترونیک ثبت نشده تخلفی انجام دهند به دادگاه‌های عمومی معرفی می شوند. اما در مورد فضای مجازی یکی از مواردی که در دست بررسی است و تا هفته آینده در کمیسیون امنیت مرکز ملی فضای مجازی تمام می‌شود، بحث هویت فضای مجازی است. که اگر این مسئله به سرانجام برسد، بسیاری از این مشکلات حل خواهد شد ولیکن آنچه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دستور دارد بحث پذیرش مالکیت افراد بر محتوای فضای مجازی است که بتواند این فضا را با نشانه‌گذاری و همکاری مردم مدیریت کند.

 تا دو ماه آینده هیچ نرم افزار موبایلی بدون نشان «شامد» نمی ماند

موسویان با تاکید بر اینکه تا دو ماه آینده هیچ نرم‌افزار کاربردی موبایلی بدون نشان «شامد» نخواهد بود، اظهار کرد: بحث نشانه گذاری در بسترهایی مثل سایت‌ها و وبلاگ‌ها، صفحات شخصی و کانال‌های اجتماعی و حتی نرم‌افزارهای کاربردی پیشرفت خوبی داشته، به شکلی که می‌توانم به شما این اطمینان را بدهم که تا دو ماه آینده هیچ نرم‌افزار کاربردی موبایلی را نداریم که نشان «شامد» نداشته باشد. این نشان ارتباط دو طرفه‌ای را برقرار کرده و معرفی کننده مخاطبان است.

رئیس مرکز فناوری و رسانه‌های دیجیتال با بیان اینکه شبکه های اجتماعی در صورت انجام تخلف  از طرف ما تعلیق می‌شوند، تاکید کرد: نشانه‌گذاری برای کانال‌هایی که در داخل ایران وجود ندارد، هم امکان‌پذیر است. اما ما باید فرهنگ مردم را ارتقا بدهیم که در هر بستری و از هر نقطه‌ای برنامه‌ها را فقط با نشان «شامد» بپذیرند.

وی ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حمایت معنوی از یک موسسه فرهنگی دیجیتال، تا چند روز آینده زیرساختی اجتماعی را معرفی خواهد کرد. این زیرساخت سرعت بالایی دارد و به مدت یک سال کدنویسی های آن در ایران صورت گرفته است و محصولی کاملا بومی است. امیدوارم با ذخیره سازی کسب و کارهای شبکه اجتماعی تلگرام بتوانیم آنها را به این شبکه جدید منتقل کنیم.

انتهای پیام/