کد خبر: 5866 ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷

مدیر شبکه تلویزیونی سحر در اردبیل؛

19ژانویه‌ریشه‌درهویت‌اسلامی‌آذری‌ها‌دارد/تحریفات گسترده در تاریخ قفقاز رخ داده است

مدیر شبکه تلویزیونی سحر در اردبیل با بیان اینکه واقعه 19 ژانویه ریشه در هویت اسلامی مردم آذربایجان دارد به تبیین ماهیت قرارداد نگین جدایی قفقاز از ایران پرداخت و گفت: شایعه پراکنی در خصوص اتمام این قرارداد ها کذب است.

19ژانویه‌ریشه‌درهویت‌اسلامی‌آذری‌ها‌دارد/تحریفات گسترده در تاریخ قفقاز رخ داده است

به گزارش خبرنگار ابصارخبر، عبداله بحرالعلومی مدیر شبکه تلویزیونی سحر ظهر امروز در همایش روز آذری های مسلمان جهان که در سالن بصیرت دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد به تبیین مسائل منطقه پرداخت و گفت: منطقه قفقاز دارای پیشینه‌ی ارزشی و ارجمندی است.

هیچ قدرتی نمی تواند ایرانیت را ملت قفقاز بگیرد

مدیر شبکه تلویزیونی سحر با بیان اینکه ما ایرانی هستیم و ایرانیت در خون ما است بطوریکه همین خون مرزهای فرهنگی کشورها را هم درنوردیده است، گفت: هیچ قدرتی نمی تواند ایرانیت را ملت قفقاز بگیرد.

وی کشتار ملت مسلمان آذربایجان در چندین نوبت طی سالیان متمادی در منطقه را یاداور شد و گفت: همه فشارها و قتل و غارت ها با نیت دور کردن هویت اصیل ایرانی از این ملت بوده است.

بحرالعلومی در ادامه سخنان خود به سابقه جدایی قفقاز از ایران اشاه کرد و گفت: 200سال پیش طی عهد نامه ننگین ترکمنچای و گلستان این منطقه ارزشمند از خاک ایران جدا شد هر چند که مردم این منطقه علیه کفر و الحاد موجود در شوروی سابق مبارزه کردند.

وی اصلی‌ترین مبارزه در این منطقه را متوجه تحریفات تاریخی صورت گرفته توسط اجانب و کمونیست ها در روسیه تزاری عنوان کرد و گفت: متأسفانه با تحریفات صورت گرفته در سالیان متمادی در این منطقه گسست واقعی در تاریخ منطقه قفقاز صورت گرفته است بطوریکه نسل جدید این منطقه هیچگونه اطلاعی از تاریخ واقعی خود در دست ندارند.

 کارشناس مسائل منطقه قفقاز در ادامه سخنان خود به چگونگی رخداد 19 ژانویه پرداخت و گفت: علی رغم فشارهای تحمیل شده بر مردم این منطقه و شکاف ایجاد شده در شوروی سابق بخصوص جدایی جمهوری آذربایجان از شوروی سابق، مردم این منطقه در 19 ژانویه عُلقه و ریشه فرهنگی ایرانی و اسلامی خود را به نمایش گذاشته و با وجود تدابیر شدید موجود، سیل مردم به سمت مرزهای ایران سرازیر شد.

طرح‌ اتمام قرداد و مسئله الحاق شایعه‌ دشمان‌ است

مدیر شبکه تلویزیونی سحر در بخش دیگری از سخنان خود به شایعه پراکنی سردمداران حکومت تزاری در خصوص مدت قرارداد ترکمنچای و گلستان پرداخت و گفت:در هیچ کجای دنیا قراردادی که مدت دار بوده وجود ندارد و شایع پراکنی های این چنین مواردی تنها به دلیل فروکاستن التهاب مردم و توطئه های جدید بوده است.

وی با بیان اینکه عنوان قردادهای 199 و یا 200 ساله صحت ندارد گفت: آنهایی که به این شایعات دامن زده اند علاوه بر تحریف تاریخ در صدد ایجاد نارامی در ملت ها نیز بوده اند.

بحرالعلومی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه این مسئله جای کار تحقیق و پژوهش دارد از تاریخ پژوهان خواست ضمن تبیین مسئله فوق با مکتوب کردن تحقیقات و ارائه اسناد به مردم، تاریخی واقعی منطقه را به نسل جدید قفقاز انتقال دهند.

قفقاز پاره تن ایران اسلامی است

بحرالعلومی تصریح کرد: محققان کشور با حسی دلسوزانه تر می توانند با انتقال تاریخ واقعی قفقاز به مردمان این منطقه این نکته را به نسل جدید انتقال دهند که قفقاز پاره تن ایران اسلامی است.

وی در ادامه سخنان خود به تبیین رخداد 19 ژانویه از زوایای مختلف پرداخت و گفت: واقعه نگاری و رعایت تقدم و تأخر قضیه در کنار رویدادهای جهان غرب با رویکرد سکولار محوری آنها، می توان متن واقعی قضیه را بهتر تبیین کرد.

این کارشناس منطقه قفقاز هدف غرب از ایجاد کرسی های شرق شناسی در دانشگاه های اروپایی را  بررسی ایران بخصوص روح حاکم بر آن و معنویت و ایدئولوژی های نهفته در کشور عنوان کرد و گفت: بر گمان تئوریسین های غربی، ایران کشوری است که با ایدوئولوژی های خود می تواند ماهیت عالم را در دست گیرد.

وی در ادامه سخنان خود کشتار مردم مسلمان منطقه بعد از انقلاب کمونیستی برای سرکوب دین و معنویت در جمهوری آذربایجان را یادآور شد و گفت: در سال 1920 سی و هفت نفر که همه فئودال و ملاک بودند و خدمات شایسته ای از جمله راه اندازی مدارس علوم دینی انجام داده بودند، در سال 1923 هشتاد و نه نفر، در سال 1931 صدوپنجاه نفر، درسال 1932 پنجاه و دو نفر، در سال 1935 شصت و پنج نفر و در سال 1935 که مشهور به رپرسیای استالینی است دوهزار و پانصدوشصت نفر از بهترین مردم این منطقه به دست ایادی کفر و الحاد کشته شدند.

بحرالعلومی تصریح کرد؛ علاوه بر کشته و زخمی شدن مردم در طول این سالها بسیاری از مردم تأثیرگذار نیز به مناطق سیبری تبعید شدند و زندگی مشقت باری را تجربه کردند.

کشتار مسلمانان آذربایجان با هدف سرکوب تمایلات دینی و ایرانی بود

وی گفت: در سال 1990 نیز که در بیستم ژانویه رخ داد ارتش سرخ با هجوم گسترده  به باکو 130 الی 170 نفر را کشتند

مدیر شبکه تلویزیونی سحر در ادامه سخنان خود به مستندات کشتار 1990 اشاره کرد و گفت: این کشتار در واقع با چراغ سبز آمریکا همراه بود که در آن هماهنگی های لازم در جهان سکولار بر ضد دینداران بود که عمده هدف آن سرکوب تمایلات دینی و ایرانی در منطقه بود، انجام گرفته بود.

بحرالعلومی به تشریح جزئیات 19 ژانویه در سال 1989 پرداخت و گفت: در این واقعه انسان ها با توجه به اینکه سیستم در آستانه فروپاشی است این زمان را بهترین فرصت برای پناه یافتن در پناهگاه واقعی خود که آغوش وطن بود دانسته و به این حرکت دست زدند.

وی در ادامه سخنان خود به بیان شبهات موجود و دست اندازی‌های دشمنان اسلام در این رخداد پرداخت و گفت: با توجه به اینکه اولین حرکت در نخجوان به وقوع پیوست و هم مرزی این منطقه با ترکیه که تمایلات ناسیونالیستی دارد بهترین پاسخ به شبهات موجود در اینخصوص است چونکه اگر عِرق ملی و حس وطن دوستی در میان نبود، مردم به سمت ترکیه گسیل می شدند.

بحرالعلومی از دست اندرکاران امر و پژوهشگران خواست تا با مطالعه میدانی و انعکاس آن، ریشه‌ها و زمینه‌های واقعی این حرکت را به گوش جهانیان برسانند.

وی در پایان سخنان خود از نقشه دشمنان در مصادره به نفع حرکت مردمی جمهوری آذربایجان پرده برداشت و گفت: دشمنان اسلام قصد داشتند تا با مصادره حرکت مردمی و اعلام روز همبستگی آذری های جهان در شب عید ژانویه، عید جهانی سکولار ، رگه های تقابل را نشان دهند.

کارشناس مسائل منطقه جلسه بین المللی انجمن های آذری پس از واقعه 19 ژانویه را یاداور شد و گفت: حیدر علی اف که در آن زمان ریاست شورای عالی نخجوان را برعهده داشت و تا لایه های بالای قدرت نیز رسیده بود و متخصص مدیریت چنین رویدادهایی بود سیاستی را پیش برد که طی آن با گرامیداشت 31 دسامبر در رسانه ها و تغییر ماهیت 19 ژانویه تحریف این رخداد تاریخی را رقم بزند که با هوشیاری و تیزبینی آیت الله سید حسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان این موضوع افشا و توطئه ها نیز بر ملا شد.

انتهای پیام/