کد خبر: 5961 ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۷

تشریح دستاوردهای دانشگاه محقق از بهمن 95 تاکنون

رئیس دانشگاه محقق در تشریح اقدامات، دستاوردهای دانشگاه محقق از بهمن 95 تاکنون به حوزه های مختلف فعالیت دانشگاه اشاره کرد و گفت:از ابتدای تاسیس دانشگاه تاکنون امسال برای اولین بار نام دانشگاه محقق در بین موثرترین دانشگاه‌های جهان قرار گرفت.

تشریح دستاوردهای دانشگاه محقق از بهمن 95 تاکنون

به گزارش خبرنگار ابصارخبر به نقل از روابط عمومی دانشگاه محقق اردبیلی، گودرز صادقی رئیس دانشگاه محقق اردبیلی در تشریح اقدامات، دستاوردها و افتخارات دانشگاه محقق اردبیلی از بهمن ۱۳۹۵ تا بهمن ۱۳۹۶ در حوزه معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی گفت: در این مدت دوره های آموزش مجازی برای اولین بار در تابستان سالجاری راه اندازی شد.
وی با بیان اینکه در عصر حاضر تجهیزات و ابزارهای کمک آموزشی حرف اول را می زند که استاد می تواند با استفاده از روش های مدرن دروس خود را ارائه کند، افزود: طبق تائیدیه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می توان ۲۰ درصد دروس را به شکل مجازی ارائه کرد و در همین راستا بالای ۳۰ عنوان درس در دانشکده های مستقر در اردبیل در نیمسال اول ارائه شد و از نیمسال دوم در دانشکده های نمین و مغان نیز ارائه خواهد شد.
رئیس دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه در حال حاضر ۳۶۰ نفر از دانشجویان استعداد درخشان، پرونده شان ارزیابی و تائید شده اند، اضافه کرد: همچنین طبق مصوبه هیات رئیسه دانشگاه، دانشجویانی که قادر به پرداخت کل شهریه شان در زمان انتخاب واحد نیستند، می توانند با ارائه چک انتخاب واحد کرده و هزینه تحصیلی خود را تا زمان امتحانات واریز نمایند.
وی ادامه داد: آئین نامه حمایت از دانشجویان ممتاز نیز در هیات رئیسه دانشگاه مصوب شده است؛ بر این اساس دانشجویان ممتاز به سه گروه قهرمانان فرهنگی، علمی و ورزشی تقسیم بندی شده اند تا در شهریه شان درصدی به عنوان تخفیف منظور شود.
صادقی با بیان اینکه این دانشگاه دارای ۳۲ نفر استاد تمام، ۶۰ نفر دانشیار، ۱۴۲ نفر استادیار و ۵۲ نفر مربی است، افزود: همچنین در این دانشگاه ۱۰ هزار و ۸۶۳ دانشجو در ۲۲۸ رشته در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تحصیل می کنند.
رئیس دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه طی یک سال گذشته ۱۳ آزمون سراسری در دانشگاه برگزار شده است، افزود: از ابتدای دولت یازدهم با تجهیز امکانات در دانشگاه، آزمون زبان MSRT هر ماه با شرکت دانشجویان دکتری اردبیل و سایر شهرها در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار می شود.
وی ادامه داد: همچنین در حوزه معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی قرارداد پایان نامه ها اصلاح شده و در راستای بهبود استفاده از منابع اقداماتی صورت گرفته است.
صادقی گفت: شش نفر از دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی نیز در المپیاد علمی دانشجویی سال ۱۳۹۶ به عنوان برگزیده انتخاب شده اند.
رئیس دانشگاه محقق اردبیلی با اشاره به اقدامات، دستاوردها و افتخارات معاونت اداری، مالی و مدیریت منابع با اشاره به توسعه و سازماندهی چارت این حوزه همسو با چارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، افزود: میزلرزه دانشگاه محقق اردبیلی چهارمین میزلرزه دانشگاهی کشور است که این میزلرزه پس از بهره برداری علاوه بر سرویس دهی به رشته های تحصیلی دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه، به سراسر کشور نیز می تواند خدمات ارائه دهد.
وی با اشاره به بهره برداری کامل فاز اول یادمان شهدای گمنام دانشگاه، افزود: ساختمان کتابخانه مرکزی دانشگاه نیز مراحل نهایی خود را طی می کند و به زودی به بهره برداری خواهد رسید.
عضو شورای اداری استان اردبیل با اشاره به بروز رسانی سیمای فیزیکی کل دانشگاه و ساخت سردرب جدید ورودی سازمان مرکزی دانشگاه، تصریح کرد: پارکینگ خودروهای دولتی و دانشکده ها نیز احداث شده و ضمن تعمیرات اساسی در ساختمان مرکزی، ترمیم و آغاز نوسازی سالن آمفی تئاتر دانشگاه نیز آغاز شده است.
صادقی با اشاره به افزایش درآمدهای اختصاصی دانشگاه طی سال های اخیر، گفت: دانشگاه محقق اردبیلی از سلامت مالی برخوردار بوده و کلیه مطالبات همکاران اداری و علمی و پیمانکاران عمرانی به موقع پرداخت شده است.
وی با اشاره به خرید ساختمان ۱۶ واحدی در سطح شهر برای دانشگاه، افزود: رستوران خصوصی دانشگاه نیز به زودی راه اندازی می شود.
صادقی با بیان اینکه طی روزهای اخیر نام دانشگاه محقق اردبیلی در بین موثرترین دانشگاه‌ های جهان بر اساس آخرین رتبه‌بندی پایگاه ISI-ESI قرار گرفته است، ادامه داد: همچنین در سالجاری نام دانشگاه در لیست دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی دنیا با بیشترین مقالات یک درصد برتر قرار گرفته است و عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی به عنوان شیمیدان برجسته کشور در شاخه شیمی فیزیک انتخاب شده است. دو نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه نیز برای سومین و دومین سال متوالی در زمره دانشمندان یک درصد برتر دنیا قرار گرفته اند.
رئیس دانشگاه محقق اردبیلی ادامه داد: کمیته تشخیص نخبگی به منظور تشخیص فارغ التحصیلان و پژوهشگران نخبه و کارآمد و بنیاد پژوهشگران مدعو در دانشگاه محقق اردبیلی تشکیل شده است.
وی با اشاره به فعال نمودن دفتر حمایت از کرسی ‌های نظریه ‌پردازی، نقد و مناظره در دانشگاه، گفت: برگزاری جشنواره پژوهشگران برتر استان در هفته پژوهش و میزبانی نمایشگاه هفته پژوهش استان، معرفی اساتید برای شرکت در شورای تحقیقات دستگاه ‏های اجرایی، فعالسازی شورای پژوهشی سازمان ها، ارایه درس دو واحدی مبانی کارآفرینی، ارایه خدمات مشاوره ای به دانشجویان و فارغ التحصیلان در دفتر مشاوره کارآفرینی، برگزاری رویداد کارآفرینی استارت‏آپ ویکند گردشگری اردبیل، تدوین و چاپ کتاب آیین ‌نامه ایمنی، سلامت و محیط زیست (HSE) دانشگاه، راه اندازی و شروع خدمات دهی چندین دستگاه جدید در آزمایشگاه مرکزی از فعالیت های مهم معاونت پژوهش و فناوری طی یک سال گذشته می باشد.
صادقی با اشاره به تأسیس مرکز تخصصی مطالعات مدیریت و کلینیک صنعت استان در دانشگاه، افزود: در طول این مدت دانشگاه محقق اردبیلی با کمیته ملی موزه های ایران(ایکوم)، موسسه فرهنگی موزه ها و بنیاد ایرانشناسی استان اردبیل در راستای تدوین دانشنامه استان تفاهم نامه همکاری منعقد کرده است. همچنین اسناد و وسایل موجود در موزه تاریخ علوم دانشگاه به بیش از ۲۰ هزار مورد افزایش یافته و نمایشگاه نقشه های تاریخی خلیج فارس توسط این موزه برگزار شده است.
وی همچنین با اشاره به حضور رئیس کمیته ملی موزه های ایران در دانشگاه محقق اردبیلی، ادامه داد: در این مدت موزه تاریخ علوم دانشگاه محقق اردبیلی برای دومین سال پیاپی به عنوان موزه برتر کشور از سوی شورای کمیته ملی موزه های ایران(ایکوم) انتخاب و معرفی شده است.
صادقی با اشاره به طراحی و اجرای اتاق سرور جدید دانشگاه منطبق با استاندارد، افزود: مقاله های بین المللی scopus دانشگاه در سالجاری با افزایش ۶۸ درصدی نسبت به سال گذشته روبروست و مقاله های بین المللی ISI نیز افزایش ۵۲ درصدی را نشان می دهد. ۸۶ مورد نیز کتاب توسط اعضای هیات علمی تالیف و ترجمه شده است. همچنین دانشگاه محقق اردبیلی دارای یک نشریه دارای نمایه استنادی بین المللی معتبر، ۳ نشریه علمی و پژوهشی و ۵ ثبت اختراع می باشد و ۹همایش، اجلاس و جشنواره نیز برگزار شده است.
رئیس دانشگاه محقق اردبیلی ادامه داد: ۱۳ مورد تفاهم نامه همکاری علمی و پژوهشی منعقد شده و ۲۷ مورد قرارداد پروژه های طرح پژوهشی برون سازمانی منعقد شده است. همچنین اعتبار قراردادهای پروژه های طرح پژوهشی برون سازمانی منعقد شده بیش از ۱۹ میلیارد ریال و درآمد حاصل از قراردادهای بین سازمانی بیش از ۶ میلیارد ریال می باشد.  تعداد قراردادهای پروژه های طرح پژوهشی داخلی منعقد شده نیز ۱۸۸ مورد می باشد.
وی گفت: تعداد کل آزمایشگاه های دانشگاه ۹۶ مورد و دستگاه های آزمایشگاهی و کارگاهی high- tech نیز ۱۶ مورد می باشد که درآمد حاصل از خدمات آزمایشگاه ها و کارگاه ها طی یک سال گذشته بیش از یک میلیارد ریال بوده است.
صادقی با بیان اینکه مرکز آپای دانشگاه محقق اردبیلی بیش از ۳۰ مورد سامانه تحت وب استانی و بیش از ۱۰ مورد سامانه تحت وب کشوری را ارزیابی کرده است، گفت: کشف ۵ آسیب پذیری روز صفر در سامانه های تحت وب کشور و گزارش جهت برطرف سازی، بررسی میزان امنیت گواهی های SSL سازمان های حوزه نیروی استان، توسعه چهار سامانه مختلف مورد استفاده توسط متخصصین کشور، تحلیل بیش از ۳۰ مورد بدافزار با استفاده از سامانه ستفا، جمع آوری پایگاه داده مرجع ملی با دارا بودن بیش از ۴ هزار پروتکتور، مشاوره آنلاین در هنگام بحران ها و حوادث امنیتی، ایجاد شیف های شبانه روزی در مرکز جهت رسیدگی به رخدادهای احتمالی در مقاطع خاص مانند تعطیلات سال ۹۶ و انتخابات ریاست جمهوری ۹۶، تربیت نیروی متخصص بالغ بر ۱۰ عضو فعال و ۲۰ عضو کارآموز و تولید مستندات مرجع در حوزه های مختلف امنیت فضای مجازی، تعریف بیش از ۱۰ پایان نامه در دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد در حوزه امنیت، برگزاری چندین دوره و کارگاه آموزشی در زمینه ارزیابی سامانه های تحت وب، CCNA و آنتی ویروس ها و حضور در نمایشگاه های مختلف از مهمترین فعالیت های این مرکز بوده است.
وی با اشاره به برگزاری کارگاه های و برنامه های مختلف مناسبتی توسط مرکز پژوهش های فرهنگی آذربایجان دانشگاه محقق اردبیلی، افزود: برقراری دسترسی مستقیم به پایگاه های اطلاعاتی مختلف، برگزاری کارگاه ها و نمایشگاه های تخصصی کتاب، خرید کتب دیجیتال در قالب کتابخانۀ دیجیتال،  افزایش خرید پایگاه های اطّلاعاتی خارجی به صورت مستقیم و یا از طریق شرکت های واسطه و خرید کتب هدفمند و کارآمد با نظر خواهی از مدیران گروه های آموزشی، اساتید و نمایندگان دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه از جمله مهمترین فعالیت های کتابخانه مرکزی و مرکز اطلاع رسانی دانشگاه می باشد.
رئیس دانشگاه محقق اردبیلی با اشاره به فعالیت های مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه، خاطرنشان کرد: طی سه سال گذشته ۵ مورد اختراع توسط اعضای هسته واحدهای فناور ثبت شده و فن آوران این مرکز طی سال های گذشته در جشنواره ها و طرح های مختلف به عنوان برتر انتخاب شده اند.
وی افزود: هفت واحد فناور در سالجاری توسط مرکز رشد دانشگاه به پارک علم و فناوری معرفی شده است.
 رئیس دانشگاه محقق اردبیلی با اشاره به اقدامات حوزه فرهنگی، گفت: برقراری سیستم ارزیابی مستمر فعالیت‌ های فرهنگی و اجتماعی، تدوین اساسنامه داخلی انجمن ‌های علمی دانشگاه، تشکیل کمیته ناظر بر فعالیت ‌های کانون‌ های فرهنگی و کمیته موسیقایی دانشگاه، تقویت رویکرد حمایت، هدایت و پشتیبانی از برنامه ‌ها‌‌ی فرهنگی به جای تصدی ‌گری در امور، برگزاری دوره‌های متعدد آموزشی در کانون‌ های فرهنگی هنری، حمایت از برنامه ‌های تشکل ‌های دانشجویی، استفاده از الگوی مدیریت تکاملی_فرآیندی و مشارکتی به منظور دستیابی به الگوی سیستمی، اجرای ۹۶۵ برنامه فرهنگی، برگزاری اردوهای متعدد فرهنگی، مناسبتی و تشکیلاتی و برگزاری بیش از ۴۰ برنامه متنوع فرهنگی در دهه مبارک فجر در دانشگاه از جمله اقدامات این حوزه در یک سال گذشته می باشد.
وی ادامه داد: در حال حاضر ۸۵ تشکل دانشجویی در دانشگاه فعالیت می کنند که نسبت به سال گذشته رشد ۳۰ درصدی داشته، ۷۷ نشریه دانشجویی منتشر می شود که نسبت به سال گذشته رشد ۵۰ درصدی را نشان می دهد، نرخ تنوع برنامه‌های فرهنگی دانشگاه دو برابر شده، فعالیت ‌های فرهنگی دانشکده‌ ها ۱.۵ برابر شده و طیف فعالیت های فرهنگی ۲.۳ برابر شده است.
صادقی با بیان اینکه مدلسازی فرهنگی دانشگاه انجام شده و هفت نفر از دانشجویان دانشگاه به عضویت در اتحادیه انجمن های علمی کشوری درآمده اند، گفت: در این بخش دانشگاه محقق اردبیلی در یک سال گذشته ۵۷ افتخار منطقه ای، ۱۴ افتخار کشوری و یک افتخار بین المللی را به خود اختصاص داده است که به طور متوسط افزایش ۱.۴ برابری را نشان می دهد.
رئیس دانشگاه محقق اردبیلی گفت: در سالجاری و سال گذشته دو نفر از دانشجویان این دانشگاه به عنوان دانشجوی نمونه کشوری از سوی سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انتخاب شده اند.
وی با اشاره به اهم اقدامات انجام یافته در حوزه مدیریت دانشجویی، گفت: در یکسال گذشته بر اساس برنامه ۵ ساله این مدیریت(طرح جامع خدمات دانشجویی) اقداماتی در راستای ارتقا کیفی خوابگاه های دانشجویی(تعمیر و رنگ آمیزی خوابگاه کوثر ۱، افزایش ۷ درصدی ظرفیت خوابگاه برادران با تعمیر فضاهای مرده خوابگاهی به تعداد ۶۰ نفر، اختصاص چهار واحد خوابگاهی در داخل دانشگاه به دانشجویان دختر به ظرفیت ۲۰۰ نفر که افزایش ۲۰ درصدی اسکان در داخل دانشگاه را نشان می دهد، تجهیز ۱۰ درصد از خوابگاه ها به تشک طبی و اقدام اولیه جایگزینی ۳۰ درصد دیگر و آغاز عملیات اجرایی تسطیح فضای بین خوابگاه های کوثر ۲ و ۳ در راستای احداث زمین ورزشی)، ارتقای کیفی غذاخوری دانشگاه(آغاز عملیات اجرایی ایجاد رستوران مکمل با تنوع غذایی بالا، ارتقای کیفیت برنج مصرفی، زیباسازی سالن غذاخوری، خرید کانتر توزیع غذا، ظرفشویی و توزیع وعده غذایی شام و صبحانه در خوابگاه های دانشجویی خودگردان و خوابگاه شهید رحیمی)، واگذاری امور دانشجویی به دانشجویان(واگذاری بوفه خوابگاه های دانشجویی به دانشجویان کم توان مالی، ایجاد خشکشویی، پیرایشگاه، میوه فروشی در بازارچه دانشجویان و برگزاری انتخابات شورای صنفی)، درآمد زایی و جذب اعتبارات(جذب حدود ۱۰ میلیارد ریال اعتبار از صندوق رفاه دانشجویان برای تعمیر و تجهیز خوابگاه های دانشجویی و اسکان مهمانان تابستانه)، کمک به دانشجویان کم توان مالی( با توجه به پیگیری های به عمل آمده و کمک صندوق رفاه دانشجویان صندوق قرض الحسنه دانشجویی، به حدود یک هزار و ۵۰۰ نفر وام بلاعوض و قرض الحسنه پرداخت شده است)، هوشمند سازی خدمات دانشجویی، بسترسازی برای ساخت یا خرید خوابگاه دانشجویی، مشارکت دادن دانشجویان در تصمیم گیری ها از جمله این اقدامات است.
صادقی با اشاره به فعالیت های کانون های فرهنگی و هنری دانشگاه، خاطرنشان کرد: برگزاری دوره های مهارتی هنری، جشن ورودی برای دانشجویان، جشنواره های هنری، انتخابات دبیران کانون ها، نمایشگاه های هنری و فرهنگی، مسابقات مختلف اردوهای علمی، تفریحی و زیارتی، شناسایی و پرورش خلاقیت های هنری دانشجویان و انتشار کتابچه ها و نشریات فرهنگی در این حوزه انجام شده است.
رئیس دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه در یک سال گذشته ۱۴۲ برنامه توسط این کانون ها اجرا شده است، افزود: رشد برنامه ها نسبت به سال گذشته ۲.۵ برابر شده و تعداد کانون ها نیز از ۱۷ کانون به ۲۵ کانون افزایش یافته است.
وی گفت: با توجه به افزایش رشته های ورزشی در بخش فوق برنامه دانشگاه در چند رشته جدید در بخش دانشجویی، فعالیت های ورزشی در این بخش نسبت به سال های گذشته افزایش ۳۰ درصدی داشته و همچنین مدال های اخذ شده دانشجویان دختر و پسر دانشگاه در مسابقات منطقه ای سالجاری تاکنون ۷۴ مدال بوده که افزایش دو برابری نسبت به سال ۱۳۹۲ را نشان می دهد.
رئیس شورای فرهنگی دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه خدمات مشاوره فردی در زمینه های مختلف تحصیلی، خانوادگی، مهارت های زندگی و مشاوره های دینی-اجتماعی در سالجاری ۱۶ درصد افزایش یافته است، افزود: برگزاری کارگاه ها، دوره های مختلف آموزشی در زمینه بهداشت روان و جسم ویژه کارکنان و دانشجویان ۴۰ درصد افزایش داشته و اعضای کانون همیاران سلامت دانشگاه نیز ۷۰۰ درصد افزایش یافته است.
وی با اشاره به افزایش ۵۰ درصدی استقرار مشاور در خوابگاه های دانشجویی، گفت: واحد دندانپزشکی مرکز بهداشت نیز مجهز شده، طرح کارنامه سلامت دانشجویان اجرا شده و طرح ایستگاه سلامت به منظور بررسی سلامت کارکنان دانشگاه اجرا شده است.
صادقی با اشاره به فعالیت های بین المللی دانشگاه محقق اردبیلی، گفت: در حال حاضر این دانشگاه در مجامع بین المللی اتحادیه دانشگاه های قفقاز، اتحادیه بین المللی دانشگاه ها و اتحادیه دانشگاه های آسیای میانه عضو بوده و با ۲۸ دانشگاه معتبر خارجی از کشورهای آلمان، اسپانیا، ایتالیا، فرانسه، چین، قرقیزستان، گرجستان، قبرس، ترکیه، بنگلادش، قزاقستان و عراق تفاهم نامه همکاری دارد.
رئیس دانشگاه محقق اردبیلی ادامه داد: پیرو سفر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به کشورهای گرجستان و ارمنستان در تیرماه سالجاری، دانشگاه محقق اردبیلی به عنوان متولی کارگروه هماهنگی و پیگیری همکاری علمی با گرجستان مشخص و مقرر گردید تا مسئولیت پیگیری و هماهنگی همکاری ها و پروژه های مشترک تحقیقاتی بین کشور گرجستان و دانشگاه های ایران را برعهده بگیرد.
وی با اشاره به اهم اقدامات انجام شده دانشگاه محقق اردبیلی در حوزه کارگروه گرجستان، خاطرنشان کرد: تشکیل دبیرخانه گرجستان در گروه همکاری های علمی و بین المللی دانشگاه، تشکیل کمیته علمی ایران و گرجستان با دعوت از نمایندگان سایر دانشگاه ها، حضور هیأت بلند پایه از بزرگترین دانشگاه خصوصی گرجستان در نشست اتحادیه دانشگاه های آسیای میانه در دانشگاه محقق اردبیلی، حضور در ششمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و گرجستان، بازدید و ارزیابی اولیه ۱۴ دانشگاه اصلی شهر تفلیس، جلسه با مسئولین وزارت علوم گرجستان جهت افزایش همکاری های فی مابین در کشور گرجستان، عقد تفاهم نامه همکاری های علمی و بین المللی با دانشگاه های دولتی تفلیس، گرجستان و ایلیا، رایزنی با وزارت علوم گرجستان جهت تعیین دانشگاه گرجستان به عنوان کارگروه ایران، تصویب درس گرجستان شناسی در دانشگاه، رایزنی با دانشگاه ایلیای گرجستان جهت همکاری مشترک چند دانشگاه ایرانی با این دانشگاه در قالب پروژه اراسموس پلاس و عضویت دانشگاه های گیلان، سیستان بلوچستان و آیت الله حائری میبد در کارگروه گرجستان از اهم این فعالیت ها است.

انتهای پیام/