کد خبر: 6030 ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸

مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان؛

تالاب دریاچه نئور پاکسازی می شود/ تالاب سد میل مغان در آستانه ثبت بین المللی است

مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان در جمع اساتید دانشگاه محقق با بیان اینکه 51 تالاب در کشور ثبت شده است به تشریح وضعیت تالاب های دریاچه نئور و سد میل مغان پرداخت.

تالاب دریاچه نئور پاکسازی می شود/ تالاب سد میل مغان در آستانه ثبت بین المللی است

به گزارش خبرنگار ابصارخبر، محمد خداپرست مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان ظهر امروز در همایش همایش تالاب ها برای آیندگان شهرها به تبیین مفاهیم تالاب و زیست محیط پرداخت و گفت: طرح مطالعاتی جهت اجرایی کردن مناطق 4 گانه محیط زیست استان چون آق داغ و دامنه سبلان انجام شده و موارد در حال اجرایی شدن است.

وی در ادامه سخنان خود به تلت های تأخیر در ثبت تالاب بین المللی سد میل مغان در فهرست جهانی پرداخت و گفت:در این موضوع با آب منطقه ای استان اختلاف نظر هایی داریم که امید می رود با حل و فصل آن، این تالاب بین المللی  در کنوانسیون رامسر نیز به ثبت برسد.

خداپرست تنوع زیست محیطی در تالای سد میل مغان را یاداور شد و گفت:شش گونه حیات وحش این تالاب در معرض تهدید است و از سویی این تالاب به دلیل اینکه محل زادآوری گونه های حیات وحش ماهیان و پرندگان آبزی است، اهمیت اکولوژیکی قابل توجهی دارد.

وی در ادامه سخنان خود به بیان علت های در خطر افتادن تالاب بین المللی نئور پرداخت و گفت: ورود گونه های مهاجم، عدم مدیریت حضور گردشگران در پیرامون تالاب ها، از بین رفتن پوشش گیاهی و صید و شکار بی رویه از جمله عوامل تهدید تالاب های استان بخصوص تالاب های تئور و میل مغان است.

 مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان در ادامه سخنان خود اقدامات سزمان حفاظت از محیط زیست در خصوص تالاب ها را یاداور شد و گفت: مدیریت زیست بومی تالاب ها با مشارکت جوامع بومی محلی مورد تاکید است.

خداپرست با بیان اینکه 169 کشور با 2285 عنوان تالاب در کمیسیون رامسر ثبت شده است، گفتکدر مجموع 220میلیون هکتار در خصوص تلاب ها در جهان به ثبت رسیده که در این میان 35 تالاب ایرانی در فهرست جهانی ثبت شده اند.

وی افزود:در وضعیت فعلی ۶۴ عرصه آبی در استان شناسایی شده که از این میان تعداد۵۱ تالاب استان، ارزش زیستگاهی داشته و هشت  مورد نیز دارای منشا طبیعی است.

 مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان به شعار سال حفظت محیط زیست نیز اشاره کرد و گفت:ما ناگزیر به حفاظت از تالاب ها و منابع طبیعی خود هستیم  چونکه در توسعه روزافزون شهری اگر منابع طبیعی مورد توجه جدی قرار نگیرد در اینده ای نه چندان دور گرفتار مشکلات و مسائل جدی و جبران ناپذیری خواهیم شد.