کد خبر: 6033 ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸

رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی مغان؛

ایجادمحیط‌متناسب‌باشرایط دانشکده،یک‌مطالبه‌برحق‌است

رئیس دانشکده کشاورزی مغان در خصوص انتشار اخباري مبني بر "تخريب باغ انگور اين دانشكده در فضای مجازی عکس العمل نشان داد و گفت: انتظام بخشیدن به باغ و ایجاد یک محیط متناسب با شرایط دانشکده یک مطالبه برحق اهالی منطقه است.

ایجادمحیط‌متناسب‌باشرایط دانشکده،یک‌مطالبه‌برحق‌است

به گزارش خبرنگار ابصارخبر، حبیب مارالیان رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی مغان در خصوص انتشار اخباري مبني بر "تخريب باغ انگور اين دانشكده یک شبه با لودر" در فضای مجازی عکس العمل نشان داد و گفت: با توجه به فرسوده شدن باغ انگور،هجوم گونه های مهاجم درختی و علف های هرز و قرار گرفتن در مسیر خوابگاه دانشجویی، جهت احیای باغ حدود 5/1 هکتار از 65 هکتار باغ، تسطیح و احیا می شود. 

 رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی مغان در ابتدای سخنان خود به بیان تاریخچه تاسیس دانشکده پرداخت و گفت: دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی مغان با مساحتی بالغ بر 65 هکتار به صورت محصور در 15 کیلومتری شهرستان پارس آباد واقع شده است بطوریکه قبل از شروع به کار دانشکده، این مجموعه با دارا بودن باغات پررونق سیب، گلابی، انار، به، فندق، انگور  به عنوان یک مجموعه درآمدزا مطرح بود.

وی افزود: بعد از تاسیس دانشکده در سال 1377، رسالت مجموعه از فعالیت باغبانی و درآمدزایی به آموزش عالی و پژوهشی تغییر کرد و در این راستا بیش از 25 عضو هیات علمی با مدرک تخصصی دکتری استخدام شد و گسترش رشته ها و افزایش جذب دانشجو در اولویت قرار گرفت.
اما با توجه به ساختار باغ، کمبود فضای آموزشی، رفاهی و آزمایشگاهی و عدم وجود مزرعه تحقیقاتی همواره از مشکلات اساسی اساتید و دانشجویان بوده و هست. از طرف دیگر هجوم گونه های وحشی در باغات عرصه را برای درختان میوه تنگ تر کرده و حتی مسیرهای مزارع نیز تا حدودی مسدود شده است و با ادامه روند فعلی در عرض چند سال آینده باغ به یک عرصه وحشی و جنگلی نابسامان تبدیل خواهد شد. بنابراین مدیریت و انتظام بخشیدن به مجموعه در قالب اصلاح و احیای باغ با گونه های سازگار منطقه امری اجتناب ناپذیر است. 
مارالیان به اهداف دانشکده اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه دانشکده یک محیط علمی است و هدف مجموعه بهبود شرایط و احداث کلکسیون باغی و گیاهی نمونه در منطقه است که بتواند در شکوفایی علمی و اقتصادی منطقه نقش موثری ایفا نماید، لذا از تمامی همکاران علمی دانشگاه های استان به خصوص گروه باغبانی، زراعت، گیاهشناسی، جنگل و مرتع در زمینه اصلاح و احیای باغ دعوت به همکاری می کنیم.
وی اظهار امیدوتری کرد: این مجموعه با توجه به جایگاه دانشکده، در شان اهالی و منطقه بوده و با یک مدیریت جهادی در شکوفایی علمی و اقتص ادی منطقه نقش موثری ایفا کند. 
وی با بیان اینکه در این راستا با توجه به فرسوده شدن باغ انگور، هجوم گونه های مهاجم درختی و علف های هرز و قرار گرفتن در مسیر خوابگاه دانشجویی، جهت احیای باغ حدود 5/1 هکتار از 65 هکتار باغ، تسطیح و احیا می شود، خاطرنشان کرد: انتظام بخشیدن به باغ و ایجاد یک محیط متناسب با شرایط علمی دانشکده یک مطالبه برحق مسئولین و اهالی منطقه است و حتی دانشجویان جدیدالورود هم با دید انتقاد به وضعیت فعلی باغ نگاه می کنند. تقریبا تمامی مسیرهای منتهی به مزارع و قطعات باغ توسط گونه های وحشی مسدود شده و در طی دو سال اخیر جهت برداشت و ورود کمباین به مزرعه مجبور به تخریب دیوار شدیم.
وی اظهار امیدواری کرد؛ مجموعه وی بتواند با مدیریت جهادی و همدلی و همیاری مسئولین دلسوز دانشکده در توسعه فضای آموزشی، پژوهشی، رفاهی و احیای باغ گامهای موثری بردارد.

انتهای پیام/