کد خبر: 6071 ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲

توسط عضو هیأت علمی دانشگاه ازاد انجام گرفت؛

اختراع توربين آبي روتور كروي در دانشگاه آزاد اردبیل

دستگاه توربين آبي روتور كروي توسط عضو هید علمی دانشگاه آزاد اردبیل در این دانشگاه اختراع شد.

اختراع توربين آبي روتور كروي در دانشگاه آزاد اردبیل

 سيامك غريبي اصل عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اردبیل و مخترع توربين آبي روتور كروي در گفتگو با خبرنگار ابصارخبر در مورد اختراع خود گفت: این دستگاه از نظر کلی به بخش خشک و تر و از نظر اجزاء به سه واحد، روتور، محورانتقال و واحد مولد یا ژنراتور که انرژی مکانیکی دورانی را به انرژی الکتریکی(برق) تبدیل می کند، تشکیل شده است.  

وی گفت: بخش مرطوب یا گرداننده متشکل از12 پره قوسی (زاویه حمله) 10 درجه جهت حرکت دوارنی که وابسته به حرکت دستگاه نبوده و فقط این سیال(آب) است که با داشتن انرژی جنبشی به صورت سرعت خطی منجر به دوران پره ها شده  و در نتیجه آن حرکت خطی آب تبدیل به حرکت و یا سرعت دورانی مي شود.

 غريبي افزود « متریال پره از نوع پلی اتیلن TSPE می باشد. همچنین به منظور افزایش کارآیی دورانی در روتور و افزایش ضریب هدایتی آب به طرف پره  ها، دفلکتور استوانه ای شکلی از نوع همگرا که متشکل از 12 تیغه با زاویه 10 درجه است، پیرامون روتور را دربر می گیرد.

وی گفت: تمامی اجزاء در این واحد جهت ممانعت از نفوذ سیال به قطعات متحرک بوسیله محافظ (بدنه عایق) آببندی شده است. همچنین واحد انتقال حرکت دورانی نیز وابسته به حرکت دستگاه نيست و واحد مولد یا مبدل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی نیز از دو زیر بخش ژنراتور و کنترل وضعیت و شرایط کاری تشکیل مي شود که از نظر کاری وابسته به حرکت دستگاه نيست.

اين مخترع خاطرنشان كرد: به منظور کنترل کار ژنراتور و ارسال آلارم نوری به اوپراتور جهت اطلاع از وضعیت ژنراتور نیز در زیر بخش کنترل وضعیت در واحد مولد تعبیه گردیده است.

 

 

 

 

انتهای پیام/