کد خبر: 6093 ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳

در همایش گرامیداشت هفته منابع طبیعی مطرح شد؛

صیانت از منابع طبیعی وظیفه همگانی است/ایران روی کمربند گرد و خاک جهان قرار دارد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل در این مراسم به بیان ویژگی های منابع طبیعی استان پرداخت و گفت: صیانت از منابع طبیعی یک وظیفه همگانی است.

 صیانت از منابع طبیعی وظیفه همگانی است/ایران روی کمربند گرد و خاک جهان قرار دارد

به گزارش خبرنگار ابصارخبر، ظهر امروز مراسم گرامیداشت هفته منابع طبیعی با حضور علاقمندان به طبیعت در سالن بصیرت دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد.

ایران روی کمربند گرد و خاک جهان قرار گرفته است

محمد خداپرست مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل در این مراسم به بیان ویژگی های منابع طبیعی استان پرداخت و گفت: تنوع اقلیمی، اکولوژیکی و گونه های گیاهی و جانوری از ویژگی های استان است،

وی در ادامه سخنان خود به تشریح پتانسیل های استان پرداخت و گفت: وجود پتانسیل لازم جهت استفاده از انرژی های تجدیدپذیر، رودخانه های دائمی و تالاب های بسیار، گونه های گیاهان دارویی متنوع، سایت احیای گونه آهو در مغان و مارال در فندقلوی نمین، سه منطقه حفاظت شده مغان، آق داغ و نئور و دو اثر طبیعی ملی ثبت شده از موهبت های استان اردبیل است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خاطرنشان کرد: ایران روی کمربند گرد و خاک جهان قرار گرفته است و از سال 1385 پدیده گرد و غبار با منشا عراق و برخی کشورهای دیگر، ایران را تحت تاثیر قرار داده است.
وی در پایان سخنان خود به عوامل تخریب تنوع زیستی نیز اشاره کرد و گفت: وجود اسلحه شکاری بیش از ظرفیت حیات وحش قابل شکار در استان و تهدید جمعیت حیات وحش، اکتشاف معادن و توسعه فعالیت های معدنی در زیستگاه ها و مناطق حساس و همچنین ورود آلودگی صنعتی و کشاورزی به اکوسیستم های آبی و خشکی از جمله این عوامل هستند.
انسان از لحاظ شرعی ضامن حفظ منابع طبیعی است

 حجت الاسلام عبدالله حسنی در ابتدای این مراسم با بیان اینکه انسان برگرفته از خاک است به نعمت های الهی اشاره کرد و گفت: منابع طبیعی دارای قداست است که باید آنرا حفظ کنیم.
وی در ادامه سخنان خود به توصیه های دین اسلام در رابطه با اهمیت درختکاری اشاره کرد و گفت: درختکاری سنت حسنه و یک عمل باقیات الصالحات است.
وی آسیب های انسان به محیط زیست را یادآور شد و گفت: آلوده کردن محیط زیست و منابع طبیعی مسئولیت دارد؛ چراکه انسان از لحاظ شرعی ضامن حفظ منابع طبیعی است.

یک میلیون هکتار از مساحت کل استان مربوط به مراتع است
جبرائیل رزمجو رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه محقق اردبیلی نیز با بیان اینکه اعضای انجمن های علمی دانشکده به صورت جدی فعالیت می کنند، گفت: این فعالیت ها قطعا آینده درخشانی را برای دانشجویان خواهند داشت.
وی با بیان اینکه حدود بیش از یک میلیون هکتار از مساحت کل استان مربوط به مراتع است، گفت: 36 هزار هکتار از مساحت استان را نیز پهنه جنگلی تشکیل می دهد که بیشترین پهنه جنگلی استان در خلخال و کمترین آن در گرمی است.
رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه محقق به تشریح وضعیت منابع طبیعی استان پرداخت و با اینکه متاسفانه منابع طبیعی در حال تخریب و نابودی است، گفت: همه باید در زمینه صیانت از منابع طبیعی تلاش کنند.


انتهای پیام/