کد خبر: 6278 ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶

در آستانه ماه مبارک رمضان برگزار شد؛

کارگاه "ورزش رمضان سلامت" در دانشگاه پیام نور اردبیل

کارگاه "ورزش رمضان سلامت" در آستانه ماه مبارک رمضان توسط دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه پیام نور اردبیل در این دانشگاه برگزار شد.

کارگاه "ورزش رمضان سلامت" در دانشگاه پیام نور اردبیل

به گزارش خبرنگار ابصارخبر، کارگاه "ورزش رمضان سلامت" به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور با حضور حجت الاسلام حمید علی نسب مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور استان و سخنرانی نوریان فیزیولوژی قلب و عروق از اعضای هیات علمی دانشگاه پیام نور در سالن جلسات این دانشگاه  برگزار شد.
 مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور استان اردبیل در ابتدای سخنان خود به فواید روزه از منظر آیات و روایات اشاره کرد و گفت: اهميت ويژه روزه سبب شده تا حكم آن با تعبیر عاطفه برانگیز و مسئولیت‏بخشِ ﴿یاَیُّهَا الَّذینَ ءامَنوا﴾ شروع شود؛ یعنی مؤمن باید به مقتضای ایمانش اين حكم را امتثال كند. البته گاهی این خطاب، برای عظمت بخشىدن به مؤمنان است، بنابراین، خطاب مزبور گاهی به سبب اهمیت موضوع و گاه برای تعظیم مخاطب است. 
وی با بیان اینکه تعبیر غالبی و بیانِ رایج قرآن كریم درباره وجوب روزه و وجوب نماز یكسان است، گفت؛ همان‌گونه كه درباره نماز فرمود: ﴿إِنَّ الصَّلوةَ كانَت عَلَی المُؤمِنینَ كِتبًا مَوقوتاً)  درباره روزه نیز فرمود: ﴿كُتِبَ عَلَیكُمُ الصّیام﴾، كه به معنای فرض و تثبیت لزوم نماز و روزه است، پس همان‌طور كه نماز از مبانی اسلام و ثبت و كتابت شده است روزه‌گرفتن نیز كه از اركان اسلام است و طبق آیات قرآنی و تفاسیر مربوط به آن متوجه می شویم که روزه برای همه امت ها ی گذشته واجب شده و همه نسبت به احکام و انجام روزه مکلف شدند ولی با این حال از لحاظ کیفیت و کمیت آن ها باهم فرق دارد ولی آنچه برای ما در روزه هدف است تقواست روزه به یقین سبب نیل به تقوای عبادی است 

 ابراهیم نوریان  فیزیولوژی قلب و عروق از اعضای هیات علمی دانشگاه پیام نور اردبیل به نقش روزه در ماه مبارک رمضان پرداخت و گفت:ورزش در ماه رمضان از تجمع چربی در بدن جلوگیری کرده و عمل سوخت و ساز را تسهیل می نماید و شخص روزه دار کمتر دچار مشکلات گوارشی و قند خون می شوند
وی افزود: در ماه مبارک رمضان کم آبی می تواند در برخی از موارد به خصوص هنگام ورزش کردن مشکل ساز شود اما با تغییر زمانی در برنامه های ورزشی می توان با این مشکل مقابله کرد.
نوریان به رژیم غذایی نیز اشاره کرد و گفت:مصرف تمام گروه‌های اصلی غذایی شیر و لبنیات، نان وغلات، سبزیجات و میوه جات، گوشت، تخم مرغ و حبوبات در ماه مبارک رمضان تاکید و خاطرنشان کرد: با یک رژیم غذایی سالم، نیازهای مورد نیاز بدنشان را تامین کرده و از فواید روزه برای سلامتی خود برخوردار شوند.
وی بر عدم مصرف زیاد نمک، علت این امر را دفع مایعات و اسید  فولیک از بدن و احساس تشنگی تاکید کرد و گفت: با یک رژیم متعادل و صحیح، نمک کافی به بدن می‌رسد و نیازی به استفاده از نمک اضافی نیست.
این استاد دانشگاه بر مصرف آب و آبمیوه تازه در افطار تاکید کرد و گفت: مصرف میزان زیاد آب آن هم بصورت یکجا باعث بی حالی، ضعف و درد معده می‌شود. 
وی تصریح کرد: انجام ورزش‌های مناسب و پیاده‌روی را برای آماده نگه داشتن بدن ضروری است.

 

انتهای پیام/