کد خبر: 6373 ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲

توسط استاد دانشگاه ازاد اردبیل انجام گرفت

تالیف نخستین کتاب خاورمیانه با موضوع گندم سیاه در اردبیل

کتاب گندم سیاه بعنوان اولین کتاب خاورمیانه در خصوص شناخت و آداپتاسیون گندم سیاه در اردبیل توسط استاد دانشگاه آزاد اسلامی در اردبیل چاپ و منتشر شد

تالیف نخستین کتاب خاورمیانه با موضوع گندم سیاه در اردبیل

به گزارش خبرنگار ابصارخبر، محمدعلي جهانبين مولف کتاب کارمند دانشگاه آزاد اردبیل از تالیف کتابگندم سیاه بعنوان اولین کتاب در خاورمیانه در خصوص شناخت و آداپتاسیون گندم سیاه در اردبیل خبرداد و گفت: بذر این محصول از دو سال قبل، از مرکز تحقیقات سیمیت تهیه و در اختیار استادان دانشگاه قرار گرفته تا تحقیقات لازم انجام شود.

وی در ادامه سخنان خود به نوع تغذیه انسان و حیوان پرداخت و گف: تغذیه انسان ها و حیوانات از نظر محصولات زراعی و باغی به طیف متنوع و مشخصی از گونه های کشت متکی است که در حال حاضر قریب به 6 هزار گونه از این محصولات وجود دارد.

وي افزود:  از میان این گونه ها تنها چند گونه به عنوان محصول اصلی و استراتژیک هستند  که در تولید و عرضه مواد غذایی سهم مهمّی را ایفا می کنند و تحقیقات کشاورزی انجام شده  در اکثر کشورهای دنیا و کشور ما نیز معمولا بر روی این محصولات اصلی متمرکز است.

اين پژوهشگر اردبیلی روند سنّتی تحقیقات در کشورهای در حال توسعه را یادآور شد و گفت: در این کشورها بر روی محصولات اصلی و تا حدودی ثابت و کلیدی متمرکز شده و محصول جدید به ندرت وارد چرخه تحقیقات می شوند، در حالیکه محصولات پر اهمّیتی وجود دارند که به علّت عدم شناخت، مورد کم توجهی قرار گرفته اند.

وي با بیان اینکه در کشورهای در حال توسعه مانند کشور ما، کمبود منابع مالی و انتظار بیش از حد از محصولات استراتژیک باعث شده که میل نسبی تحقیقات کشاورزی به محصولات زراعی اصلی بوده  و محصولی پراهمّیت و پرفایده همچون گندم سیاه تاکنون به چرخه کشت و تولید وارد نشود.

 نويسنده كتاب « گندم سياه» در ادامه سخنان خود شرایط آی و خاک کشور را یادپاور شد و گفت: در حالی که شرایط آب و هوایی و خاکی کشور، جمعیّت بیماران مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر ناشی از مصرف گلوتن (بیماری سلیاک)، افزایش روزافزون  جمعیت مبتلایان به میزان فشار خون و قند خون بالا، افزایش روزافزون جمعیت چاقی در کشور ناشی از مصرف ماکارونی و نان گندم، می بایست پیش از اینها اهمّیت توجّه و تولید به محصولاتی مانند گندم سیاه را ایجاد می كرد.

وي تصریح كرد: این محصول از نظر دارویی بسیار گیاه پراهمیّتی بوده و توانایی بسیار خوبی جهت رشد در مناطق خشک، خاک های شور و خاک های ضعیف از نظر عناصر غذایی دارد.

جهانبين در پایان سخنان خود به موضوع کتاب خود اشاره کرد و با بیان اینکه در کتاب حاضر سعی شده است با معرفی این محصول، اهمیت اقتصادی، غذایی و دارویی این گیاه بررسی شده و نحوه کشت و پرورش آن به علاقمندان و دانشجویان ارائه شود، گفت:در حال حاضر در خصوص افزایش بذر و شناساندن و بومی سازی این محصول کارهای بزرگی در دست انجام است و اميدوارم با ورود این محصول به صنعت کشاورزی، دریچه ای تازه در توسعه صنعت غذایی کشور گشوده شود.

محمدعلی جهان بین داراي دکتری زراعت علوم و تکنولوژی بذر دانشگاه دولتی آنکارا، مدرس گروه زراعت دانشگاه های استان و دارای 4 مقاله ISI مورد تایید وزارت علوم و تحقیقات و فناوری در خصوص محصول استراتژیک گندم و دو مقاله در کنفرانس های بین المللی بصورت ارائه شفاهی پیرامون محصول گندم سیاه است.
انتهای پیام/