کد خبر: 6384 ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۷

عضو هیئت علمی دانشکده طب ایرانی مطرح کرد؛

گیاهان دارویی، بهترین نسخه برای نجات اقتصاد استان

عضو هیئت علمی دانشکده طب ایرانی در اردبیل موقعیت ایران در دوره باستان و تمدن اسلامی در بخش طب و داروسازی و گیاهان دارویی در جهان را یاداور شد و گفت: اردبیل با توجه به موقعیت خاص خود می‌تواند بیشترین ارز را در این زمینه وارد کشور کند.

گیاهان دارویی، بهترین نسخه برای نجات اقتصاد استان
به گزارش خبرنگار ابصارخبر، پیش از ظهر امروز همایش دو روزه گیاهان دارویی در سه بخش تولید با محوریت سازمان جهاد کشاورزی و بهره‌برداران، بخش تبدیل مراکز رشد جهاد دانشگاهی، پارک علم و فناوری و بخش خصوصی و حوزه تجارت با محوریت اتاق بازرگانی در سالن اجلاس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل کار خود را اغاز کزد.
وثوقی ایرانی دبیر کل اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان در گفتگو با خبرنگار ما در این خصوص گفت: با توجه به اینکه تولیدکنندگان این بخش مشکل اساسی را در حوزه بازار و تجاری‌سازی اعلام کردند ما در اتاق بازرگانی با دعوت از صاحبنظران و متخصصین سعی می‌کنیم تا همراه فعالان این بخش باشیم تا مشکلات پیش رو با کمک و همراهی تجار و بازرگانان برطرف شود.
وی گفت: تولیدکنندگان گیاهان دارویی متاسفانه یک در میان در طول سال‌های اخیر با مشکل عرضه محصول خود به بازار روبرو بودند که قرار شد در قالب این سمینار و همایش ملی که در سال‌های آینده برگزار خواهد شد بتوانیم از ظرفیت عظیم تجار و بازرگانان استفاده کرده و صادرات را به اقصی نقاط دنیا تقویت کنیم.
دبیر کل اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان، اردبیل را مستعد در بخش تولید انواع گیاهان دارویی برشمرد و گفت: برای تصاحب بازارهای بین‌المللی باید یک کار و اقدام عملی را انجام دهیم تا استان اردبیل که از نظر اقلیم، شرایط آب و هوایی و خاک در مستعدترین وضعیت‌ برای عمل‌آوری این محصولات قرار دارد بتواند به اهداف مورد نظر دست یابد.
وی در پایان سخنان خود تصریح کرد: ما به راحتی می‌توانیم سایر زنجیره‌های تولید، تبدیل و صادرات گیاهان دارویی را به شکل اقتصادی فراهم آوریم تا با ارزش افزوده بیشتر صادرات این محصولات به توسعه اقتصادی استان اردبیل کمک کند.

حجت‌الاسلام محمدرضا رجب‌نژاد نیز در این همایش به سخنان رهبر معظم انقلاب در خصوص اقتصاد دانش بنیان اشاره کرد و گفت: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری در رفع فقر از چهره کشور و توجه به اشتغال جوانان و اصل قرار دادن امر تولید ضرورت دارد با اهتمام به حوزه گیاهان دارویی در ایجاد فرصت‌های اشتغال و تحقق شعار سال به جد ورود پیدا کنیم تا با ایجاد کارخانجات و واحدهای فرآوری کوچک و بزرگ به رفع مشکل بیکاری در مناطق شهری و روستایی کمک کنیم.»

وي افزود: امروز به برکت خون شهدا، رهبر عظیم‌الشان انقلاب و نعمت بی‌بدیل رهبری که در سخنرانی‌های خود بر کلیدواژه‌هایی همچون ساخت تمدن نوین اسلامی، تولید علم نوآوری و سرآمدی در این حوزه تاکید دارند به یقین با تکیه بر تولید و فرآوری محصولات گیاهان دارویی می‌توانیم در این بخش به فرمایشات معظم‌له جامه عمل بپوشانیم.»

عضو هیئت علمی دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد:کمتر کشوری را سراغ داریم که مانند ایران دارای تنوع آب و هوایی باشد به طوری که از شمال تا جنوب و شرق تا غرب این کشور از تنوع رویش گیاهان دارویی بهره‌مند است.

وی اهمیت گیاهان دارویی را در کتب آسمانی نظیر تورات، انجیل و قرآن کریم با عناوین و اسامی متعدد یادآور شد و گفت: در قرآن کریم به صورت مفصل و با بیان صریح و برپایه اصول و مبانی ارزشمند به اهمیت این بخش و تاثیرگذاری آن در حوزه صحت و عافیت انسان‌ها تاکید شده به طوری که در روایات پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت بر اهمیت گیاهان دارویی و استفاده از آن اهتمام ویژه شده است.

رجب نژاد تمدن های بشری را یاداور شد و گفت: ایران در دوره باستان و تمدن اسلامی در بخش طب و داروسازی و گیاهان دارویی جزو تمدن‌های مطرح جهان و بشریت بوده به گونه‌ای که هم در ادیان آسمانی و هم مکاتب بشری به اهمیت این موضوع تاکید شده است.

دبیر سمینار تولید، تبدیل و تجاری‌سازی گیاهان دارویی در ادامه سخنان خود لزوم تحقیقات دانشگاهی در زمینه گیاهان دارویی را متذکر شد و گفت: دانشگاه جندی‌شاپور دانشکده اختصاصی گیاهان دارویی داشته به طوری که از این دانشگاه به عنوان نخستین و بزرگترین دانشگاه بین‌المللی جهان بشریت یاد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در حقیقت توجه به گیاهان دارویی انس با طبیعت، محیط زیست، احترام به مخلوقات الهی و تکریم نظام هستی باشعور است که ضرورت دارد این حوزه را بیشتر قدر بدانیم.

رجب نژاد در پایان سخنان خود موقعیت ممتاز استان اردبیل در زمینه تولید گیاهان دارویی را متذکر شد و گفت: استان اردبيل  با داشتن چنین موهبت الهی در بخش گیاهان دارویی که می‌تواند بیشترین ارز را به کشور وارد کرده و درآمدی مضاعف‌تر از نفت داشته باشد هم به تقویت اقتصاد استان و هم مباحث مختلف تامین امنیت کمک خواهد کرد.

خبرنگار: سعید آخربین

انتهای پیام/