سرویس: تشکل های دانشجویی کد خبر: 6392 ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷

مسئول علمی بسیج دانشجویی استان

دستیابی به افق ایران 1435مستلزم جنبش نرم افزاری دانشجویی است

مسئول علمی بسیج دانشجویی استان با بیان اینکه دستیابی به اهداف افق ایران 1435، مستلزم جنبش نرم افزاری و تولید علم است، گفت: اساتید و دانشجویان نقش به سزایی دراین خصوص دارند.

دستیابی به افق ایران 1435مستلزم جنبش نرم افزاری دانشجویی است

رضا ندایی مسئول علمی بسیج دانشجویی استان اردبیل در گفتگو با خبرنگار ابصارخبر به تشریح اهداف افق ایران 1435 و نقش دانشجویان در این چرخه علمی پیشرفت کشور پرداخت و گفت: دستیابی به اهداف مادی، معنوی و علمی، نیازمند کار و تلاش جدّی و پی گیری مستمر کلیه آحاد جامعه بخصوص دانشجویان است.

این کارشناس مسائل علمی سخنان رهبر معظم انقلاب در خصوص راه کارهای نجات کشور و پیشرفت ایران اسلامی را یادآور شد و گفت: طبق بیانات امام خامنه‌ای (مد ظله العالی)؛ علاج کار کشور عبارت است از بیداری مردم، حفظ انگیزه‌های ایمانی مردم، به‌کار گرفتن جوانان پُرانگیزه و مؤمن و تقویت درونی کشور، بنابراین ملّت ایران باید از درون قوی شود تا شاهد رشد اقتصادی و علمی روزافزون باشد.

ندایی در ادامه سخنان خود به تبیین نقش بسیج دانشجویی در توسعه کشور پرداخت و گفت: این قشر در حوزه های مختلف علمی از جمله اقتصاد دانش‌ بنیان، گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی، شاخص‌های ارزیابی نظام علم و فناوری، بررسی اسناد بالادستی علم و فناوری و آسیب‌شناسی نحوه اجرای آن، تولید و ساخت داخل و نقش آن در تحقق اقتصاد دانش بنیان با بررسی تجربیات جهانی، بررسی چالش ها و مسائل شرکت‌های دانش‌بنیان، آشنایی با رسانه و کارکردهای جریان‌سازی در کنار همایش های متعدد کاربردی فعالیت می کند.

وی با بیان اینکه فعالین دانشجویی بر این باورند که رفع معضلات اجتماعی و اقتصادی با پیگیری و مطالبه گری دانشجویی امکان پذیر است، گفت: بسیج دانشجویی درصدد است برای دانشجویان و حتی آحاد مردم در زمینه های مختلف علمی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی روشنگری کند تا از طریق گفتمان سازی و بصیرت افزایی، دانشجویان و جوانان با مسائل مختلف کشور آشنا شده و در صدد رفع مشکلات برآیند.

مسئول علمی بسیج دانشجویی استان در ادامه سخنان خود به تبیین ماهیت قرارگاه احمدی روشن پرداخت و گفت: گفتمان سازی و مطالبه گری از مسئولین در خصوص مشکلات کشور و استان از وظایف این قرارگاه است بطوریکه در پان جمعی از دانشجویان دغدغمند با همفکری هم و بهرهمندی از نظرات اساتید می توانند به مطالبه گری سازنده در خصوص مسائل مختلف و ارائه راهکار بپردازند.

وی افزود: در این قرارگاه دانشجویان علاقمند به مسائل علمی با تشکیل حلقه ها و هسته ها، شرکت در جلسات هم‌اندیشی به بررسی مسائل مختلف پرداخته تا ضمن طرح سوال به مطالبه سازنده ازمسئولین مربوطه براساس نیاز جامعه بپردازند.

ندایی هم‌اندیشی را بهترین راهکار حل مشکلات عنوان کرد و گفت: زمانی که گروه ‌های دانشجویی برای حل مسئله ای دورهم جمع شده و به تبادل اندیشه می پردازند، در واقع بهترین فرصت برای آنها فراهم می شود تا با بهره گیری از نظرات اساتید بر تجربیات خود افزوده و پاسخ های مناسب و عملی برای مسائل پیدا کنند.

 وی تصریح کرد: گروه ها و هسته های دانشجویی می توانند در کنار پیگیری یک موضوع مهم چند موضوع کوچک و جزئی را نیز از مسئولین مطالبه کنند و در صورت عدم دریافت پاسخ های قانع کننده، با رسانه ای کردن موضوع در شفاف سازی مسئله نزد افکار عمومی به اهداف خود برسد.

این کارشناس مسائل علمی در ادامه سخنان خود به مأموریت های اصلی بسیج دانشجویی در خصوص کادرسازی برای اینده کشور اشاره کرد و گفت: بسیج دانشجویی در تلاش است، تا با شناسایی جوانان پرانگیزه و دغدغه مند و بکارگیری آنها در امورات فوق، این قشر از جوانان را که تصمیم سازان و آینده سازان نظام هستند،پرورش داده و آماده کند.

مسئول علمی بسیج دانشجویی استان اهداف و آرمان های افق ایران 1435 را یاداور شد و با بیان اینکه  این حرکت جنبشی و آتش به اختیار، بیانگر آینده ای روشن برای کشور است، گفت: این افق نه به عنوان جایی که ایران می خواهد به آنجا برسد، بلکه به عنوان جایی که ایرانیان می خواهند آن را به وجود بیاورند، نگاه می کند.

وی افزود: راه هایی که به آینده ختم می شوند، یافتنی نیستند، بلکه ساختنی هستند، لذا نگرش به آینده، توسعه و پیشرفت در سند چشم انداز نیز پیش بینی شده است، اما بیشتر در حد یک حرف و شعار مطرح می شود و کمتر مورد توجه قرار می گیرد. این نوع دیدگاه بر پایه تفکر راهبردی پایه ریزی شده و می بایست بر پایه برنامه ریزی راهبردی نیز عملیاتی گردد چونکه به تعبیر زیبای مقام معظم رهبری؛سطر سطر آن با محاسبه و کارشناسی تدوین شده و اصلا هم بلند پروازانه نیست.

این کارشناس مسائل علمی دستیابی به اهداف مادی، معنوی و علمی مد نظر افق ایران 1435 را نیازمند کار و تلاش جدّی و پی گیری مستمر توسط کلیه آحاد جامعه دانست و گفت: به عبارت دیگر دستیابی به این افق نیازمند شکل گیری جنبش اجتماعی و نهضت همگانی است، که به طور قطع قسمت عمده آن از جنس فعالیت های علمی و به عبارت دیگر فعالیت های نرم افزاری و جنبشی است؛ چرا که هرگونه تغییر و پیشرفت در جوامع بشری لاجرم دانایی محور است. بنابراین، دستیابی به اهداف افق 1435، هم مستلزم جنبش نرم افزاری و تولید انبوه علم است.

وی خاطرنشان کرد: با تولید و گسترش علم می توان در تمام حوزه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی، وضعیت یک کشور را بهبود بخشید، چرا که کشورهای تولیدکننده علم، تولیدکننده فناوری نیز هستند بنابراین برای تبدیل علم به فناوری باید بسترها و ساز و کارهای گوناگونی را به کار بست تا با اعتماد به جوانان و نخبگان علمی بتوان شاهد  رشد و شکوفایی توان علمی در داخل کشور شد.

مسئول علمی بسیج دانشجویی استان توجه به توان داخلی و اهمیت به تکنولوژی روزدنیا توسط مسئولین کشور را خواستار شد و گفت: با  افزایش سرعت تولید علم می توان چرخه اقتصاد  کشور را نیز سریع تر کرد؛ چراکه هر چقدر تولیدات علمی یک کشور بیشتر شود، اقتصاد آن جامعه نیز اثر بخش تر، پویاتر و قوی تر خواهد شد. آنگاه رقابت بازار نیز معنی پیدا می کند، چونکه در رقابت اقتصادی، علم نیز ارزش و جایگاه خود را بیشتر مستحکم می کند. 

وی در پایان سخنان خود  خواستار توجه به تخصص در مراکز مختلف را خواستار شد و گفت: اگر ساختار مدیریتی به نحو مطلوب سازماندهی شود،  می تواند پاسخ گوی یک نقش فعال در زمینه های پیچیده تر و حل بحران های مختلف باشد که در این میان استفاده از خدمات مشاوره ای و تحقیقات پایه و تخصصی، ارتقاء اقتصادی و آموزش های تخصصی حضوری و مجازی و در نهایت، ایجاد دانشگاه های کارآفرین موثر است.

این کارشناس مسائل علمی توجه به صنعت را از جمله ضروریات دانست و گفت:در این میان پارک های علم و فن آوری می توانند نقش به سزایی در پیشرفت کشور ایفا کنند.

خبرنگار: سعید آخربین

انتهای پیام/