کد خبر: 6418 ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶

فرمانده نیروی انتظامی استان اردبیل

فعالیت‌های‌ اجتماعی‌ در حوزه‌ مبارزه‌ با‌ مواد مخدر امیدوار کننده نیست

فرمانده نیروی انتظامی استان در جمع اساتید و پژوهشگران دانشگاه گفت: چشم انداز فعالیت های اجتماعی در حوزه مبارزه با مواد مخدر بخصوص افراد معتاد امیدوار کنند نیست.

فعالیت‌های‌ اجتماعی‌ در حوزه‌ مبارزه‌ با‌ مواد مخدر امیدوار کننده نیست

به گزارش خبرنگار ابصارخبر، سردار حسین عبدی فرمانده نیروی انتظامی استان اردبیل در همایش گفتمان سازی و اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر که در دانشگاه ازاد اسلامی اردبیل برگزار شد ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای 7 تیر، اعتیاد را مهمترین آسیب اجتماعی کشور عنوان کرد و گفت: تعدد تعاریف در این حوزه باعث ایجاد نگرش های متعدد در این حوزه نیز شده است.

وی در ادامه سخنان خود به ارائه تعاریف اعتیاد از حوزه های مختلف پرداخت و گفت: از دیدگاه روان شناسی اعتیاد به نیاز مصرف کننده منتهی می شود که در اینصورت فرد معتاد نیازمند موادی برای رفع نیازهای خود است تا حالات درونی کاذب در خودش را برطرف کند.

عبدی به تبیین اعتیاد از دیدگاه جامعه شناسی نیز پرداخت و گفت:واکنش اجتماعی مردم در طول قرون نسبت به مقوله اعتیاد متفاوت بوده است بطوریکه اغلب به مسئله از دیدگاه شخصی نگاه کرده و از بعد اجتماعی به اعتیاد بعنوان جرم و عمل قابل مجازات نگاه کرده اند.

فرمانده نیروی انتظامی استان اردبیل اعتیاد را از دیدگاه پزشکی مورد بررسی قرار داد و گفت: یک معتاد از لحاظ پزشکی یک فرد بیمار است در حالیکه این فرد از لحاظ قضایی یک مجرم شناخته می شود.

وی با بیان اینکه وجود تعدد دیدگاه ها در کنار مهیا نبودن زیرساخت ها نشان دهنده سردرگمی اجتماعی در این حوزه است، گفت: چشم انداز فعالیت های اجتماعی در حوزه مواد مخدر بخصوص افراد معتاد امیدوار کنند نیست.

عبدی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه پیشگیری از اعتیاد مقدم بر درمان است، گفت: آگاهسازی مردم در این خصوص نیازمند عزم و اراده عمومی است بطوریکه همه افراد با ایفای نقش خود می تواننددر این خصوص اثرگذار شوند.

وی ظرفیت های نهفته در دستگاه های اجرایی به خصوص آموزش و پرورش، دانشگاه ها و دستگاه های مرتبط با امور جوانان در حوزه آگاه سازی را یادآور شد و گفت: سازمان های مردم نهاد در واقع سازمان های پنهان در ارتقای سلامت جامعه هستند چونکه اینگونه مراکز به صورت داوطلبانه ایجاد شده و مستقل از دولت هستند بطوریکه با نفوذ در لایه های مختلف مردم می توانند خلاء های موجود در بحث پیشگیری از اعتیاد را پر کنند.

عبدی در پایان سخنان خود تصریح کرد: سمن ها می توانند با توجه به گستردگی و نفوذ خود در جامعه سیاست عدالت ترمیمی را در خصوص اصلاح کردن افراد بزهکار به درستی  اجرا کنند.

انتهای پیام/