کد خبر: 6424 ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۸

امام جمعه اردبیل

بزرگترین نقض حقوق بشر آمریکا به هم زدن پیمان‌های رسمی و بین‌المللی است

امام جمعه اردبیل گفت:بزرگترین نقض حقوق بشر آمریکا به هم زدن پیمان‌های رسمی و بین‌المللی است حتی اگر به تصویب شورای امنیت سازمان ملل رسیده و به قطعنامه نیز تبدیل شده باشد.

بزرگترین نقض حقوق بشر آمریکا به هم زدن پیمان‌های رسمی و بین‌المللی است

به گزارش ابصارخبر، آیت‌الله سیدحسن عاملی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته شهر با تاکید بر صرفه‌جویی اهالی استان در مصرف برق اظهار داشت: ممکن است در اثر اسراف ما برق منطقه‌ای قطع و ضرر جانی یا مالی به کسی وارد شود و ما مسئول باشیم.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل افزود: از اهالی محترم و از معلمان و مربیان عزیز می‌خواهم حساسیت در مصرف برق را به یک فرهنگ ماندگار تبدیل و دانش‌آموزان، فرزندان و خانواده‌ها را در مصرف انرژی به طور عام چنان تربیت کنند که آنها خودشان را بزرگ امانتداران و بزرگ نگهبانان این عرصه بدانند.

وی بیان کرد: از اینکه این هفته دولت آمریکا اظهار شادمانی و خوشحالی کرده که ذخیره برقی ایران کم شده باید انگیزه کافی برای ما درست کند تا از این ثروت عمومی به نحو احسن استفاده کنیم؛ برای یک ابر قدرت ننگ بزرگی است که برای برق یک کشور جهان سومی این قدر حساس باشد و ما با صرفه‌جویی در مصرف برق چشم او را گریان و داغ حسرت بر دل او خواهیم گذاشت.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل به مناسبت هفته صرفه‌جویی در مصرف آب گفت: کشور ما یک کشور خشک و نیمه خشک است و اگر مصرف آب توسط دولت و ملت مدیریت نشود، کشور، به کشوری کاملا خشک تبدیل می‌شود و باید اهالی استان نهایت احتیاط را در مصرف آب داشته باشند تا به دیگران مشغول ذمه نگردند.

عاملی تصریح کرد: با سرمایه‌گذاری عظیم دولت در احداث کانال فاضلاب به بخش معظمی از مناطق شهری رسیده ولی بعضی از خانواده‌ها از اتصال به این شبکه استقبال نمی‌کنند و این هم موجب هدررفت سرمایه است و هم هدررفت آب و موجب آلودگی آب‌های زیرزمینی و صدمه به محیط زیست می‌شود.

خطیب جمعه اردبیل اظهار کرد: 90 درصد اسراف آب در بخش کشاورزی و در آبیاری سنتی است و امروز هر کشاورزی که آبیاری سنتی را تبدیل به قطره‌ای، بارانی و مکانیزه نکند، بدون شک شریک گناه و معصیت می‌شود چون شریک اسراف شده و اسراف گناه کبیره است.

وی افزود: با آبیاری سنتی هم محصول کمتر است و هم بحران خاک به سراغ ما می‌آید، امروز در شمال استان در اثر آبیاری غرقابی، میکروارگانیزم خاک از بین رفته است و از جهت محصول نیز در هر هکتار از اراضی آبی مغان با مصرف 14 هزار متر مکعب آب یک و نیم تن محصول برداشت می‌شود در حالی که در اراضی آبیاری مکانیزه از هر هکتار با 7 هزار متر مکعب آب، 13 تن محصول برداشت می شود و در بعضی از مناطق جنوبی استان مثل رجین سرچم با 7 هزار متر مکعب آب 12 تن محصول برداشت می شود.

نماینده مردم استان اردبیل در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: در ورامین با آبیاری قطره‌ای از هر هکتار 180 تن گوجه برداشت می‌شود در حالی که در مغان در هر هکتار 25 تن محصول برداشت می‌شود و در ورامین برای هر کیلو 25 لیتر و در مغان برای هر کیلو حداقل 500 لیتر آب مصرف می‌شود.

عاملی به مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: اگر کسی از فروش یا توزیع این بلای خانمان‌سوز اطلاع داشته باشد اما اطلاع ندهد، شریک جرم است و ممکن است در قیامت و پای حساب در پرونده‌اش جرم شرکت در قتل نفس داشته باشد.

وی به مناسبت 12 تیرماه، روز حقوق بشر آمریکایی گفت: روز اقدام جنایت کارانه آمریکا در حمله به هواپیمای مسافربری ایران در 12 تیرماه سال 67، روز حقوق بشر آمریکایی نامیده شده است در این جنایت 275 مسافر و 15 خدمه هواپیما به شهادت رسیدند که 66 تن از آنها کودک بودند، آن زمان بوش به فرمانده ونیسنس آمریکایی بزرگترین مدال افتخار آمریکا را داد و حالا همین آمریکا برای ملت ما دلسوزی می‌کند و عجیب است که ایران را متهم به رفتارهای ضد حقوق بشری می‌کند.

امام جمعه اردبیل افزود: مجلس نمایندگان آمریکا اخیرا طرحی را تصویب کرد که در آن ایران را به نقض حقوق بشر متهم می‌کند که این طرح موسوم به قانون مسئولیت پذیری ایران در زمینه حقوق بشر است، چگونه است که این مسئولیت پذیری فقط برای ماست و آمریکا و ائتلاف آمریکایی با تمام جنایت‌ها مسئولیت و پاسخگویی ندارد، آنها هفته گذشته نخستین بار در یمن یک بمب با اورانیوم ضعیف شده که بسیار وحشتناک است به کار گرفتند.

عاملی اظهار کرد: آمریکا به راحتی هزاران انسان را می‌کشد، به راحتی مواثیق بین‌المللی را زیرپا می‌گذارد، به راحتی از شورای حقوق بشر سازمان ملل خارج می‌شود، به راحتی سازمان ملل را دور می‌زند، به راحتی بدون اجازه از شورای امنیت سازمان ملل دخالت نظامی می‌کند، به راحتی از تروریست‌های داعش، وهابی و سلفی حمایت می‌کند، به راحتی دولت‌های مشروع را ساقط می‌کند.

وی بیان کرد: آمریکا انسان‌ها را درجه‌بندی می‌کند، با معیارهای دوگانه با ملت‌ها و دولت‌ها برخورد می‌کند، ملت‌ها را بدون اینکه گناهی مرتکب شوند به بدترین محاصره‌ها مبتلا می‌کند. زندان‌های وحشتناک ابوغریب و گوانتانامو را درست می‌کند و تازه اسم ایران را سرکش و محور شرارت نام می‌نهد و الحق که آقای ظریف به حق و به جا اسم دولت آمریکا را یاغی گذاشت.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل تصریح کرد: آمریکا عمدا این کارها را انجام می‌دهد تا بگوید کار دنیا تمام شده و فرمانده کره زمین از این به بعد ما هستیم و امثال سازمان ملل شکل بی محتوا است که باید دربست در اختیار منویات آمریکا قرار بگیرد.

وی افزود: بزرگترین نقض حقوق بشر آمریکا به هم زدن پیمان‌های رسمی و بین‌المللی است حتی اگر به تصویب شورای امنیت سازمان ملل رسیده و به قطعنامه تبدیل شده باشد و ایران در مذاکره با 1+5 چون به آمریکا اعتماد نداشت، برجام را به تصویب شورای امنیت سازمان ملل رساند ولی این موجود افسار گسیخته و هتاک و سرمست از قدرت، آن را هم بهم زد.

عاملی تصریح کرد: ایران اسلامی قدم بزرگی برای صلح جهانی برداشته است و از آمریکا که با این اقدام خطیر مخالفت می‌کند باید پرسید آیا صلح جایگزین ندارد؟ جایگزین صلح جز ظلم و جنایت و خون ریزی و تباهی نسل‌ها چیز دیگری نیست.

نماینده مردم استان اردبیل در مجلس خبرگان رهبری گفت: هیچ کس تردیدی ندارد که رعایت پیمان‌های بین‌المللی به نفع آمریکاست و نقض آن اعتبار آمریکا را از بین می‌برد و در نگاه ملت‌های دنیا چهره‌ای بسیار کریه و مستبد و سرکش پیدا می‌کند و این را قطعا خود آمریکایی‌ها هم می‌دانند پس چرا دولت ترامپ به این جنایت دست می‌زند؟ که تحلیل‌های زیادی در این خصوص گفته شده است.

وی بیان کرد: بهترین تحلیل از آن استفان والت، نظریه پرداز برجسته روابط بین‌الملل آمریکاست؛ وی می‌گوید"نقض پیمان‌های رسمی از طرف دولت آمریکا نه از جهت عدم اعتماد به دولت‌ها بلکه به خاطر غارت منابع ملی کشورها و زیر یوغ خود در آوردن آنهاست" وی سپس می‌گوید"ترامپ که به شدت به اسلاف خود می‌تازد در دروغ رتبه اول رؤسای جمهور آمریکا را دارد و با این وضع معقول نیست کشوری مثل ایران به امضاء او اعتماد کند و به وعده او حساب باز کند و با وی پای مذاکره بنشیند".

خطیب جمعه اردبیل افزود: از این سخن کاملا معلوم می‌شود که ترامپ نه به خاطر مصالح ملت و کشور ما بلکه به خاطر غارت منابع ملی ما به سراغ ما آمده است.

انتهای پیام