کد خبر: 6485 ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۵

با حضور رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی برگزار شد؛

مراسم اختتامیه جشنواره فرهنگی ورزشی کشتی پهلوانی و ورزش زورخانه ای در اردبیل+تصاویر

نخستین جشنواره فرهنگی ورزشی کشتی پهلوانی و ورزش زورخانه ای دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی سراسر کشور با شناخت تیم های برتر در اردبیل به کار خود پایان داد.

مراسم اختتامیه جشنواره فرهنگی ورزشی کشتی پهلوانی و ورزش زورخانه ای در اردبیل+تصاویر

به گزارش خبرنگار ابصارخبر، عصر امروز مراسم اختتامیه نخستین جشنواره فرهنگی ورزشی کشتی پهلوانی و ورزش زورخانه ای دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی سراسر کشور با حضور محمد حسین امید رئیس دانشگاه و هیئت همراه در مجتمع فرهنگی فدک اردبیل برگزار شد.

معرفی باورها و فرهنگ محلی، قومی و ملی استان به دانشجویان مهمترین ویژگی و ره آورد این جشنواره برای استان است

داریوش لطیفی رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اردبیل در ابتدای این مراسم ضمن عرض خیر مقدم به میهمانان و ورزشکاران برگزاری نخستین دوره جشنواره فرهنگی ورزشی کشتی پهلوانی و ورزش زورخانه ای در استان اردبیل را باعث افتخار مجموعه دانشگاهی دانست و گفت: مهمترین ویژگی و ره آورد این جشنواره برای استان معرفی باورها و فرهنگ محلی، قومی و ملی استان به دانشجویان سراسر کشور است.

وی در ادامه سخنان خود از ورزش کشتی پهلوانی، زورخانه ای بعنوان بومی ترین و غیر قابل انکارترین ورزش ثبت شده در مجامع ورزشی جهان به نام ایران اسلامی نام برد و گفت: در نزد ایرانیان همواره ورزش بعنوان یک عامل وحدت آفرین مطرح بوده بطوریکه شکست و برد و باخت در گود زورخانه معنی نداشته است و همگان ورزشکاران زورخانه را بعنوان قهرمان و پهلوان می شناختند

لطیفی در پایان سخنان خود اظهار امیدواری کرد در تمام دانشگاه های سرتسر کشور یک زورخانه به معنی فرهنگی آن ایجاد شود تا دانشچویان بتوانند ضمن آشنایی با فرهنگ غنی و میراث کهن آب و خاک خود، در تقویت و گسترش ان در بین خود بکوشند.

ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای در ورزش دانشجویی توسعه می یابد

تجلی مدیرکل تربیت بدنی دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور نیز در این مراسم به تشریح جزئیات برگزاری نخستین جشنواره فرهنگی و ورزشی کشتی پهلوانی و ورزش زورخانه ای پرداخت و گفت: نخستین جشنواره با هدف توسعه ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای با حضور بیش از 250 نفر از دانشجویان این دانشگاه از 24 استان کشور در دو بخش ادبی و هنری و ورزشی در اردبیل برگزار شد.

وی در ادامه سخنان خود به بخش ادبی جشنواره اشاره کرد و گفت: بخش ادبی این جشنواره در 15 محور با شرکت 70 دانشجو در قالب 220اثر برگزار شد که پس از بررسی توسط هیأت داوران نفرات برتر در این مراسم تجلیل خواهند شد.

تجلی به رونمایی کشتی با چوخه برای اولین بار در محیط دانشگاهی اشاره کرد و گفت: در بخش ورزش های پهلوانی نیز به ترتیب استان های مازندران با 46 امتیاز،لرستان با کسب 38 امتیاز و تهران با 37 امتیاز به عناوین اول تا سوم این دوره از مسابقات دست یافتند.

وی گفت: همچنین تیم کشتی پهلوانی استان مرکزی نیز بعنوان با اخلاق ترین تیم این دوره از مسابقات انتخاب شد.

دین اسلام، ورزش پهلوانی ایران را تکمیل کرد

پیش بین معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور نیز در این مراسم به تبیین اهمیت توجه به ورزش در فرهنگ کشور پردخت و گفت: فرهنگ غنی ما در طی اعصار و وقایع در عرصه های گوناگون علمی و فرهنگی به گنجینه های با ارزشی در جهان تبدیل شده است.

وی از ورزش پهلوانی بعنوان تنها ورزش ثبت شده به نام ایران در مجامع جهانی نام برد و گفت: با آمدن اسلام،این رشته ورزشی نه تنها افول نکرد بلکه با توجه اسلام مراتب کمال را طی و در ابعاد فرهنگی، هنری و اخلاقی نیز تکمیل نیز شد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی از ورزش های زورخانه ای بعنوان تقویت کننده سجایای اخلاقی در ورزشکاران نام برد و گفت: ورزش های پهلوانی در واقع نشئت گرفته از ولایت حیدر کرار و صحرای کربلا است.

وی از صداقت، راستی، درستی، یاری مظلوم و دستگیری از مظلومین بعنوان سجایای اخلاقی ورزش های زورخانه ای نام برد و گفت: این خود ارزش کار و فعالیت زورخانه ای ر چندین برابر جلوه گر می شود.

پیش بین در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: مجموعه دانشگاه جامع علمی کاربردی در همه استان ها به دنبال کشف استعداد و بارورسازی گنجینه های نهفته در این آب و خاک است.

پخش نماهنگ های جشنواره و معرفی اردبیل، اجرای زنده ورزش های زورخانه ای با اجرای زنده مرشد،تجلیل از خانواده دانشجوی شهید محبوب قربانی، اجرای گروه شادی شالاکو ، سخنرانی رئیس دانشگاه جامع علمی کشور و تجلیل از برگزیدگان جشنواره از جمله برنامه های این مراسم بود.

انتهای پیام/