کد خبر: 6488 ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۵

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور؛

دانشجویان روح جوانمردی و فرهنگ پهلوانی را در جامعه احیا کنند

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در مراسم اختتامیه جشنواره فرهنگی و ورزشی این دانشگاه در اردبیل گفت: احیای روح جوانمردی و ترویج فرهنگ پهلوانی از وظایف دانشجویان در جامعه است.

دانشجویان روح جوانمردی و فرهنگ پهلوانی را در جامعه احیا کنند

به گزارش خبرنگار ابصارخبر، محمد حسین امید رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور عصر امروز در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره فرهنگی و ورزشی دانشجویان این دانشگاه در سالن فدک اردبیل به برنامه های پیش روی دانشگاه جامع علمی کاربردی اشاره کرد و گفت: میزان سرمایه گذاری دانشگاه جامع علمی کاربردی روی ورزش در سال گذشته فراتر از سایر دانشگاه ها بوده است.

وی با بیان اینکه توزیع سرمایه گذاری روی فرهنگ و ورزش دانشجویان این دانشگاه در کشور متوازن بوده است گفت: توزیع سرمایه گذاری از چابهار در جنوب تا اردبیل در شمال غرب کشور بسته به ظرفیت استان ها و برنامه های ارائه شده متوازن بوده است.

امید، اصلی ترین برنامه دانشگاه را علم آموزی و مهارت افزایی عنوان کرد و گفت: پرورش جسم و روح دانشجویان در کنار مهارت افزایی و دانایی آنها از جمله وظایف دانشگاه ها است.

وی از اردوهای راهیان نور و پیاده روی اربعین بعنوان بارزترین و بهترین برنامه های انسان ساز و فرهنگی برای دانشجویان نام برد و گفت:  برنامه های دانشگاه جامع علمی کاربردی از همه ابعاد فرهنگی، هنری، ورزشی و اخلاقی در کنار علم آموزی و مهارت افزایی در کشور بی بدیل است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه ورزش زورخانه ای ورزش رزمی صرف نیست،گفت:این ورزش انفرادی که در قالب تیمی هم انجام می شود پر از سجایای اخلاقی و منش های پهلوانی است که بر گرفته از ولایت حیدر کرار و صحرای کربلا است.

وی از ورزش های زورخانه ای بعنوان کلاس صداقت نام برد و گفت: صداقت در گفتار و عمل، یاری مظلوم و سایر سجایای اخلاقی در این ورزش چندین برابر سایر ورزش ها است.

امید، به ورزش های مختلف رایج در کشور نیز اشاره کرد و گفت: ما در زمینه های مختلف چون کشتی، چوگان مدعی هستیم  ولی واقعیت این است که تا ما به خود بیاییم دیگران آنها را به اسم خود ثبت کردند بنابراین در وضعیت فعلی، ورزش های پهلوانی و زورخانه ای تنها ورزشی است که در جهان به نام ایران ثبت شده است.

وی به تاریخچه این رشته ورزشی اشاره کرد و گفت: با اینکه ورزش زورخانه ای از قدیم در ایران شکل گرفته بود ولی با ورود اسلام به کشور این رشته ورزشی نیز تحت تأثیر تعالیم اسلام قرار گرفت و تکمیل تر شد.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی به تبیین برخی مفاهیم نهفته در ورزش های پهلوانی پرداخت و گفت: این ورزش در واقع تمرین جسم و روح در کنار هم است چونکه همواره در آن یاد و نام خدا و ائمه معصومین موج می زند و علاوه بر آن در و دیوار زورخانه نیز پر از فرمایشات بزرگان دین در خصوص سجایای اخلاقی و منش های پهلوانی است.

امید تصریح کرد: ورزش های پهلوانی در واقع یک فرهنگ غنی از دوران کهن در ایران زمین است.

این مسئول دانشگاهی در پایان سخنان خود به مقایسه فوتبال و جام جهانی با ورزش های زورخانه ای پرداخت و گفت: جام جهانی در واقع آیینه تمام نمای تقلب، زد و خورد، بداخلاقی و سایر تخلف های پنهان و آشکار بود در حالیکه ورزشهای پهلوانی سراسر آمیخته از سجایای اخلاقی و ارزش های انسانی است.

وی از دانشجویان خواست تا با الگو قراردادن پهلوانان، راه و رسم جوانمردی را در گودهای زورخانه یاد بگیرند تا همواره بتوانند یاری گر مظلومین و تامین کننده امنیت کوی و برزن خود باشند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور از اولین جشنواره کشتی پهلوانی و ورزش های زورخانه ای بعنوان شروع کار ترویج ورزش های باستانی در دانشگاه ها نام برد و گفت: امیدواریم با تداوم برگزاری این جشنواره در سالهای آتی بتوانیم شاهد حضور سایر دانشجویان دانشگاه ها در این جشنواره باشیم.

وی خواستار احیای فرهنگ ورزش پهلوانی و جوانمردی در جامعه شد و گفت: ورزش های زورخانه ای در عین اینکه همگانی است قهرمانی هم دارد و بالاتر از همه این ها دارای سجایای اخلاقی و روحیات جوانمردی نیز است.

انتهای پیام/