کد خبر: 6781 ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹

بورسیه دانشگاه محقق اردبیلی؛

بروکراسی اداری در مجامع علمی پیشرفته، جایگاهی ندارد

بورسیه دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه دانشمندان از کار تحقیقاتی لذت می برند، گفت: محیط های اداری برای اساتید و دانشجویان باید به گونه ای باشد که آنها بتوانند با حداقل زمان مشکلات خود را برطرف کرده و با انرژی بالاتری به پروژه های تحقیقاتی بپردازند.

بروکراسی اداری در مجامع علمی پیشرفته، جایگاهی ندارد

به گزارش ابصارخبر، روابط عمومی دانشگاه محقق اردبیلی به منظور ارتقای سطح دانشگاه در رتبه بندی های ملی و بین المللی و همچنین معرفی چهره های شاخص علمی خود به سراغ دانشمندان جوان این دانشگاه رفته تا ضمن معرفی مفاخر علمی استان به جامعه، نقشی در انجام رسالت دانشگاه ایفا کند.

علی روشنیان فرد یکی از دانشمندان جوان استان و بورسیه دانشگاه محقق اردبیلی در حوزه رباتیک ادوات است.

لطفا در مورد مقالات و فعالیت های پژوهشی خودتان توضیحی ارائه بفرمایید؟
 روشنیان فرد: اینجانب علی روشنیان فرد دکتری رباتیک ادوات(Vehicle Robotics)  از دانشگاه هوکایدو ژاپن، فعالیت علمی – تحقیقاتی خود را از سال ۱۳۸۷ که دانشجوی سال دوم کارشناسی بودم آغاز کرده ام. فعالیت علمی خود را برحسب علاقه با طراحی و ساخت ربات های مختلف از جمله ربات های جنگجو، میکروموس، تعقیب خط و غیره به طور علمی و عملی آغاز کردم. از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۴ تعداد ۹ اختراع علمی را در زمینه های مختلف فنی مهندسی به ثبت رساندم.

در این مدت با مسئولیت های مختلف در مجامع و انجمن های علمی، به همکاری با دانشجویان علاقمند در رشته های رباتیک و اختراع پرداختم و به صورت گروهی با شرکت در مسابقات مختلف موفق به کسب مقام های مختلف شدیم. در سال ۱۳۹۰ با کسب امتیاز استعداد درخشان وارد دوره کارشناسی ارشد شدم و از نیمه دوم این دوره، تمرکز خود را به زمینه های طراحی، ساخت و ارزیابی سیستم ها و دستگاه های مختلف در زمینه اتوماسیون کشاورزی و رباتیک در کشاورزی معطوف کردم. در این سال اختراع مستخرح از پایان نامه ارشدم، با ارزیابی در بنیاد ملی نخبگان شامل حمایت سطح سه این بنیاد شد.

در این مدت با کسب بورسیه وزارت علوم در دوره دکتری به کشور ژاپن سفر کردم. در این مدت تحقیقات خود را با نگارش بیش از ۱۰ مقاله علمی در ژورنال های معتبر( ۵ مقاله چاپ شده و بیش از ۵ مقاله ارسال شده و در حال بررسی) و ۱۱ مقاله دیگر کنفرانسی، با دیگر محققین به اشتراک گذاشتم. هم اکنون تحقیقات خود را در زمینه رباتیک در کشاورزی و کشاورزی دقیق ادامه می دهم و با بازگشتم به ایران امیدوارم حضورم در جامعه علمی محققین مثمر ثمر باشد.
 
تعداد مقالاتتان در سال های گذشته و امسال در چه حد بوده است؟
روشنیان فرد: چاپ یک تا دو مقاله برای یک محقق منفرد در سال امری معمول و قابل درک است. اساتید دانشگاه که با همکاری دانشجویان مقالات خود را منتشر می کنند در این گروه به شمار نمی آیند. به نظر بنده ارزیابی مقالات یک محقق بایستی در یک بازه ۵ ساله به طور کیفی و با در نظر گرفتن روند رو به رشد آن بررسی شود. با این حال، بنده تا کنون ۵ مقاله چاپ شده در ژورنال های مرتبط داشته ام که دو تای آنها در سال ۲۰۱۸ به چاپ رسیده اند.

 بهترین مقاله ای که تا به حال چاپ کرده اید با چه عنوانی و در چه مجله ای بوده و IF آن چقدر بوده است؟
 روشنیان فرد: من همه مقاله هایم را دوست دارم و هر کدام به نوبه خود ارزش و احترام منحصر به فردی دارند.
مقاله ای با عنوان (Performance characterization of automatic creep testing ‎device for ‎agricultural product) در ژورنال (ASABE) با IF=۱.۲، مقاله ای با عنوان (Performance characterization of a robotic arm for farm use) در ژورنال (International Journal of Agricultural and Biological Engineering (IJABE)) با IF=۱.۲۶۷، مقاله ای دیگر در ژورنال (Measurement) با IF=۲.۶۲، همه شان برایم دوست داشتنی و ارزشمند هستند، حتی مقالات کنفرانسی بنده محتوای هم ارزی با مقالات ژورنالی بنده دارند، چون همیشه سعی در بهبود کیفیت مقالاتم داشته ام.
یکی از مقالات کنفرانسی بنده با عنوان (Characterization of pumpkin for a harvesting robot) به عنوان دومین مقاله برتر کنفرانس بین المللی (The ۶th IFAC Conference on Bio-Robotics (BIOROBOTICS ۲۰۱۸), Beijing, China) از سوی دانشگاه (University of Nottingham) انتخاب شد. لینک:https://www.agr.hokudai.ac.jp/i/topic/۳۷۷۱  (در رشته مهندسی بیوسیستم بهترین ژورنال ها ایمپکت فکتوری حدود ۳ دارند).
 
 به نظر شما همکاران دیگر باید چه کاری انجام دهند تا در این زمینه موفق شوند؟
روشنیان فرد: به نظر بنده موفقیت در چاپ مقالات به چند عامل بستگی دارد. اول ارزیابی و استخراج مسئله و مشکلی که محقق قصد مرتفع کردن آنرا دارد، دوم ایده پردازی خلاقانه و موفق برای یافتن راهکار متناسب، سوم داشتن ابزار ها و دستگاه های مناسب و متناسب برای بررسی جنبه های مختلف مسئله، چهارم اجرای صحیح آزمایشات مربوطه و بررسی نتایج بر اساس مشکل، پنجم توانایی آنالیز داده های استخراج شده و بسط و بررسی آن، ششم توانایی نویسنده در نگارش مقاله به زبان مربوطه (از آنجایی که زبان انگلیسی در اکثر مجلات معتبر استفاده می شود، محققینی که به این زبان تسط دارند در نگارش و چاپ مقالات موفق ترند) و هفتم نهایتا استقامت و پشتکار در کار رمز اصلی افراد موفق است.
 
 راهکارهای چاپ مقالات در مجلات Q۱ برای سایر همکاران چیست؟
روشنیان فرد: به نظر بنده بیشتر از اینکه شخص محقق در چاپ مقالات با رنکینگ بالا نقش داشته باشد، موسسه و دانشگاه مربوطه در آن نقش دارد. اگر تامین اعتبار و ابزارهای کار به سهولت و با روند معقول انجام شود، محقق می تواند به جای صرف زمان در پیچ و خم اداری، تمرکز خود را معطوف به تحقیقات خود کند. دلیل اصلی نشر علم قوی کشورهایی همچون ژاپن یا آلمان در این است. حتی کشور چین با کیفیت قابل بحث مقالاتشان، با این روند نرخ نشر مقالاتشان رو به رشد است.
 
 راهکارهای بهبود و ارتقای جایگاه و رتبه دانشگاه را بفرمایید؟
روشنیان فرد: با وجودیکه به اعتقاد بنده هیچ ساختار و رتبه بندی ای را نمی توان یافت که آنرا نسخه ای معتبر برای رتبه بندی همه دانشگاه ها (با شرایط مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، جغرافیایی و غیره) دانست، ولی اگر دانشگاهی بخواهد در رتبه بندی جهانی حرفی برای گفتن داشته باشد بایستی از استاندارد های جهانی (رتبه بندی آسیا، آمریکای لاتین و دانشگاه های جوان و غیره یا نظام های رتبه بندی بین المللی مانند QS، تایمز و شانگهای) پیروی کند. برخی رتبه بندی ها تمام جنبه های علمی و ساختاری را لحاظ می کنند و برخی نیز فقط شرایط علمی و تحقیقاتی را لحاظ می کنند.
همانطور که مستحضر هستید، رتبه یک دانشگاه در سطح جهان به عوامل مختلفی بستگی دارد. به عنوان مثال در رتبه بندی QS عواملی همچون شهرت دانشگاه و اساتید آنها، نسبت دانشکده به دانشجو، نسبت سایتیشن مقاله به تعداد مقاله، نسبت تعداد مقاله به تعداد دانشکده، پرسنل با مدرک دکتری، مراودات بین المللی(دانشکده بین المللی، دانشجویان بین المللی و انتقال دانشجویان) موثر است. جالب است بدانید ۵۰ درصد این رتبه بندی به شهرت دانشگاه برمی گردد، این شهرت وابسته به زمان، مدیا و تبلیغات جهانی آن دانشگاه و همچنین ناشی از خروجی موثر دانشگاه ها و افراد مشهور فارغ التحصیل آن و یا تبلیغات دارد. ۱۰ درصد همکاری های بین المللی و ۲۰ درصد پارامترهای مربوط به نشر علم و مقاله موثر است.

به نظر بنده اگر دانشگاه ما، دانشگاه محقق اردبیلی بخواهد در این زمینه موفق شود بایستی حداقل چند نکته را در نظر بگیرد: بروکراسی اداره به حداقل برسد و اساتید و دانشجویان حداقل زمان را برای کارهای اداری بگذارند. چون دانشمندان از کار تحقیقاتی لذت می برند و بروکراسی اداری برایشان چندان جالب نیست. برای این کار روند اداری ادارات و مراکز علمی ژاپن پیشنهاد می شود، نمره های تشویقی اساتید هم بر اساس مقالات منتشر شده و پارامترهای مربوطه باشد و هم بر اساس جذب دانشجوی بین المللی و خروجی تاکیدا عملی تحقیقات باشد، دانشگاه باید فناوری ها و خروجی های خود را نه فقط در یک شهر بلکه در کشور و به طور بین المللی تبلیغ کند،

تبادل دانشجویان بین المللی نیازمند شرایط و پیش فرض هایی هست که باید تسهیل شود. هیچ دانشجوی اینترنشنالی از کشورهای مطرح با شرایط کنونی حاکم بر دانشگاه تمایل به سفر، حتی بازدید هم نخواهد داشت. محیط یا حداقل بخشی از محیط بایستی بین المللی شود، اساتید باید به زبان انگلیسی مسلط باشند، محیط دانشگاه باید شاداب و مکانی برای مباحثه های علمی باشد. در حال حاضر زمان بیشتر دانشجویان و اساتید صرف کارهای اداری می شود و انرژی ای برای مباحثه های علمی ندارند.
 
در مورد بهترین مقاله خود توضیحاتی ارائه فرمایید.
دکتر روشنیان فرد: به نظر شخصی بنده، پر محتواترین مقاله بنده با عنوان (Performance evaluation of harvesting robot for heavy-weight crops) در حال چاپ در یکی از مجلات معتبر است. این مقاله نتایج حاصل از طراحی، ساخت و ارزیابی چهار ساله یک سیستم رباتیکی برداشت محصولات سنگین وزن را گزارش می کند. این سیستم رباتیکی بر اساس نیاز روز دنیا به تبدیل کارگران مزرعه به سیستم های اتوماتیک طراحی و اجرا شده است. این سیستم به طور کلی متشکل از ۵ بخش عمده می باشد که عبارتند از: یک ربات تراکتور تمام اتوماتیک مجهز به TECU (Yanmar YT۵۱۱۳)، یک بازوی رباتیکی ۵ درجه آزادی طراحی شده برای برداشت محصولات سنگین وزن، عملگر نهایی دارای دو درجه آزادی، سیستم ناوبری RTK-GPS، و سیستم کنترلی همبسته برای کنترل تراکتور، بازوی رباتیکی، عملگر نهایی و الگوریتم همبسته کل سیستم. 
پژوهشی که انجام داده اید چه مشکلی در جامعه حل کرده و برای چه کاربردی داشته است؟

روشنیان فرد: این پروژه با بررسی ربات های طراحی شده برای محصولات کشاورزی در سه دهه گذشته (۱۹۹۲ تا ۲۰۱۴) آغاز شد. در این بین با مطالعه مقالات منتشر شده و سایت های معتبر در این زمینه و بررسی جزئیات پروژه های انجام شده پیشین نتایج زیر حاصل شد. ۱) در ۳۰ سال اخیر حدود ۵۰ پروژه تحقیقاتی در زمینه ربات های کشاورز انجام شده است، ۲) از بین ۵۰ پروژه، ۱۵ پروژه در ژاپن، ۷ پروژه در امریکا، ۵ پروژه در ایتالیا، ۴ پروژه در چین و فرانسه، و بقیه پروژه ها در نیوزیلند، اسپانیا، کره جنوبی، انگلیس، بلژیک، لهستان، تایلند، مالزی، آلما، مصر، استرالیا و هلند انجام شده است، ۳) از بین ۵۰ پروژه اشاره شده هیچ کدام از پروژه ها به صورت واقعی و کاربردی به بازار عرضه نشده اند، ۴) محیط های مطالعه در باغ (۳۲%)، گلخانه (۴۱%)، محیط های سرپوشیده (۴%) و زمین های کشاورزی (۲۲%)، ۵) فقط ۱۱ پروژه در محیط کشاورزی واقعی بر روی محصولات آسپاراگوس، خربزه (ملون)، رادیچو، زعفران و هندوانه انجام شده بود.
سپس شرایط کشاورزی دنیا به خصوص کشور های ژاپن، امریکا، و ژاپن بررسی شد. ملاحضه شد که تمام کشور های جهان به نوع دچار پیری جمعیت کشاورزان و کاهش جمعیت آنان شده اند حتی ایران. در این بین شرایط برداشت محصولات سنگین وزن به طور محسوسی کاهش پیدا کرده است. از دلایل این اتفاق می توان به سختی کار، زمان بر بودن، ناکافی بودن حقوق و مشکلات جسمانی اشاره کرد. بنابراین با استفاده از سبقه علمی لابراتوار ادوات کشاورزی دانشگاه هوکایدو ژاپن، تصمیم به طراحی و ساخت سیستم یکپارچه برداشت محصولات سنگین وزن گرفته شد.
انتهای پیام/