کد خبر: 7009 ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷

استاد دانشگاه های اردبیل:

نهاد خانواده پایه گذار مرجعیت اجتماعی است

استاد دانشگاه های اردبیل به تبیین موضوع مرجعیت اجتماعی و نقش آن در تحولات اجتماعی کشورها پرداخت و با بیان اینکه نهاد خانواده پایه گذار مرجعیت اجتماعی در یک جامعه است، گفت: امروز جهان اسلام از مرجعیت اجتماعی عمومی برخوردار است.

نهاد خانواده پایه گذار مرجعیت اجتماعی است

به گزارش خبرنگار ابصارخبر، صبح امروز نشست هم اندیشی اساتید دانشگاه پیام نور استان با حضورحجت الاسلام والمسلمین حمید علی نسب مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در این دانشگاه و با سخنرانی محسن علایی عضو هیات علمی دانشگاه  پیام نور اردبیل برگزار شد

عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور اردبیل در ابتدای این نشست به تشریح چیستی مرجعیت اجتماعی پرداخت و با طرح سوال هایی مانند؛ چرا ما افراد مختلف را مرجع قرار می دهیم،  چرا مرجعیت تغییر می کند و اینکه اصلا چرا مرجعیت ها انتقال پیدا می کند گفت: مرجعیت، عنصر جامعه پذیری است چراکه دارای الگوهای ناب شخصیتی است.

وی در ادامه سخنان خود در خصوص الگو بودن افراد در مرجعیت اجتماعی گفت: گروه های خودی و غیر خودی مرجعیت اجتماعی را مبنای داوری می دانند

این استاد دانشگاه در پاسخ به سوال اینکه چرا مرجعیت تغییر پیدا می کند و اینکه انتقال در مرجعیت اجتماعی اصلا چرا اتفاق می افتد گفت: تغییر ابزار ها، تغییر معرفت شناختی ، تغییر در ارزش ها و ناکارآمدی مرجع ها، شکاف نسلی، تهاجم فرهنگی و شبکه های اجتماعی از جمله  عوامل مهم و موثر در تغییر گروه های مرجع جامعه هستند.

 علایی در ادامه سخنان خود به تقسیم بندی گروه های مرجع نیز اشاره کرد و گفت: برای واضح‌تر شدن مفهوم گروه اجتماعی باید آن را با پدیده اجتماعی مشابه‌ای که از آن تحت عناوین «شبه گروه»، «گروه اتفاقی» یا گروه بی‌شکل نام می‌برند متمایز کرد.

وی با بیان اینکه انسان در برخی گروهها عضویت دارد  ولی رفتار بعضی از گروههای دیگر را به عنوان الگو برمی‌گزیند گفت: گروه مرجع گروهی است که فرد عضو آن نیست ولی ارزشها و هنجارهای آن گروه برای او پذیرفته و مقبول است.

این جامعه شناس اردبیلی تصریح کرد: گروههای مرجع از این نظر اهمیت دارند که رفتارها، آگاهیها، ایدئولوژیها و افکار معینی را به افراد القاء می‌کنند.

مرجعیت اجتماعی خانواده ها مهم ترین رکن اجتماع هستند

وی با بیان اینکه مرجعیت های اجتماعی نوظهور هستند گفت: امروز این نوع مرجعیت به کانونهای ثقل اجتماعی تبدیل شده اند بطوریکه گروه های اجتماعی نیز از آنها  خط مشی و الگو می گیرند.

علایی به تبیین ویژگی های مرجعیت اجتماعی پرداخت و گفت: زیر مجموعه های اجتماعی و نهاد های اصلی که به عنوان مرجعیت اصلی در جامعه ما هستند دین ، انقلاب اسلامی ، نهادینگی ولایت فقیه را قبول و به ان پایبند هستند.

وی جریان های فکری مرجع ساز و مرجع سوز در کشور را یاد آور شدو گفت: مرجعیت اجتماعی خانواده ها مهم ترین رکن اجتماع هستند به طوریکه می توان گفت: پایه گذاری مرجعیت اجتماعی از خانواده نشات می گیرد.

این جامعه شناس اردبیلی در ادامه سخنان خود به طیف های جدید مرجعیت اجتماعی نیز اشاره کرد و گفت: امروز گروه های ضد نخبه گرایی با بهره گیری از نمایندگان فرهنگ عامه به خودنمایی پرداخته خود نمایی و سعی دارند با ذائقه سازی ودادن آدرس های اشتباه به مردم به مرجع سازی گروههای نازل بپردازند تا با ایجاد مرجعیت های مجازی بیشترین نقش تعیین کننده در  تصمیم گیری های اجتماعی را بر عهده بگیرند.

این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود به تبیین موضوع تقلید در مرجعیت اجتماعی پرداخت و گفت:  برخی روشنفکران معتقدند که تقلید را جامعه شناسی قبول نمی کند چون تقلید ترکیب یافته از کاربردها، کارکرد ها و اما و اگر هاست و در صورتی تقلید اجتماعی مورد مقبول است که عالمانه و مدبرانه باشد.

وی تصریح کرد: تقلید پایه تبیین دارد و افراد باید این را از هم تمیز دهند.

علایی به چرایی انتقال و تغییر نادرست مرجعیت اجتماعی نیز اشاره کرد و گفت:  مواردی چون خلا مرجعیت اجتماعی و عدم انتخاب معیار مناسب ، شهبه افکنی و پاسخ به شبهه ها و بهر ه گیری از مقدسات و فریبکاری  و دروغ از جمله عوامل انتقال مرجعیت ها هستند.

این استاد دانشگاه چگونگی انتقال مرجعیت اجتماعی در جوامع مدرن و سنتی را یاد آور شد و گفت: مهم ترین تغییرات در بحث مرجعیت اجتماعی، تبلیغات، آموزش و پرورش، محیط زیست، زمان و وراثت هستند.

جهان اسلام از مرجعیت اجتماعی عمومی برخوردار است

علایی در بخش دیگر سخنان خود  به جریان فکری در تعین مرجعیت های اجتماعی نیز اشاره کرد و گفت: نوگرایی، تجدد گرایی در کنار. سنت گرایی  از جمله جریان های فکری موثر در ایجاد یک مرجعیت اجتماعی هستند بطوریکه نگاه های مختلف، مباحث و بحث های مدعیان هر گروه در تعیین مرجعیت دینی نقش مستقیم دارد.

وی از جهان اسلام به عنوان مرجعیت اجتماعی عمومی نام برد و گفت: خبرهای مطلوبی در کشور ها و ساختارهای اجتماعی آنها در جریان است که در آینده، جهان اسلام با فرایند عقل و منطق نقش محوری تری در تحولات اجتمعی جامعه جهانی ایفا خواهد کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور اردبیل در پایان سخنان خود به نقش دانشگاه ها در جایگاه مرجعیت اجتماعی اشاره کرد و گفت: دانشگاهیان با قرار گرفتن در خط صراط مستقیم می توانند با ایجاد جریان فکری سالم بعنوان چراغ راهنمای مردم در مرجعیت های اجتماعی انقلابی  تبدیل شوند.

انتهای پیام/ج